AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.568

Körstil med automatlåda, stryps vid "överraskningsmoment"

Sida 2 av 3
bj
14
bjlu003
335iA Touring -09
Jag har haft ungefär samma problem med min 330 IA -06. Felet är nu diagnostiserat till en trasig DSC-givare, vilket verkar ganska logiskt.

Mvh
Björn
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
bjlu003: Detta var väldigt intressant. Men vad är en DSC-givare och var sitter den? Vad exakt är det den känner av och vad kostade den? Kunde de se det i diagnosen eller fick de prova sig fram?
bj
14
bjlu003
335iA Touring -09
DSC-givaren är ju givaren till antispinnsystemet. Sitter på bakhjulen. De kunde se detta fel i diagnossystemet, men det var inte helt uppenbart. Kommer att kosta ca 2500 att fixa.

/Björn
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Ok, inte så farligt ju. Men jag ser inte sambandet riktigt... Visst blir det en "strypning" precis som när antispin går in, men varför går den in innan den öst på? Jag hade förstått om det var efter nedväxlingen om det var innehjulet som släppte, men... Hur hänger det ihop?
bj
14
bjlu003
335iA Touring -09
Det är ju för att givaren är trasig som den går in.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Ok, hoppas verkligen på att det är en sådan enkelt sak.
Exakt hur betedde sig din bil och när gick den in och ströp för dig? För mig gör den aldrig det när jag accelererar rakt fram.
bj
14
bjlu003
335iA Touring -09
Min stryper ibland vid gaspådrag från i stort sett stillastående. Har inte tänkt på om rattutslag påverkar.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Bilen är inne på Förenade Bil i Malmö och när de gjorde diagnos på den igår hittade de inget fel på bilen. Vid provkörning kunde teknikern inte känna något fel. Jag har pratat med teknikern och beskrivit för honom lite närmre. Det vi nu "chansar" på är en mjukvarouppdatering som jag hoppas försäkringsbolaget står för till viss del.
Iom att förenade bil menar att programmering är en reparationsåtgärd så är detta en reparation på växellådan som i sin tur omfattas av motorförsäkringen.

I sista hand snackade han om växellådsbyte men jag tvivlar starkt på att det skulle behövas, då skulle den bete sig konstigt åt i ett bredare register.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Sådär, nu har jag fått tillbaka bilen med den är ännu ej fixad.
De har gjort en felsökning och de hittade ingenting. Sedan gjorde de en uppdatering av mjukvaran på bilen och det hjälpte inte. De har nu konstaterat att det inte är något fel på lådan.
Nu fick jag tillbaka bilen för imorgon ska de gå igenom deras databas och leta efter vad det kan vara för fel. De tror att det är en givare i motorn som inte fungerar till 100% och ger fel signaler så att motor och låda inte jobbar som de ska ihop vid just lågt varv på hög växel och sedan kvickt mycket gas.
Det låter ju rimligt att det skulle vara en givare i motorn för det händer bara när gaspedalen trycks ner väldigt snabbt, alltså inte vid en bestämd rörelse, endast "snärt".

Än så länge har de lagt 8 timmar på bilen men de kommer bara debitera 1100kr för felsökning och 3500kr för uppdatering. Jag kommer försöka ta det genom försäkringen maskinskada, så får vi se vad den eventuella givaren och montering kommer kosta. Jag borde bara behöva betala 25% av de 7-8000kr som jag tror det som mest kommer kosta.

Jag återkommer när felet är åtgärdat.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Förenade bil har skickat en rapport på bilen till BMW i Tyskland och de har svarat med att de vill ha uppgifterna från ett OBD test. Bilen ska in igen på tisdag nästa vecka, uppgifterna ska skickas till Tyskland sen ska de återkomma med reparationsåtgärd.

Är det meninge att jag ska betala för två felsökningar? Jag har redan en felsöking med data-check på notan, denna ska jag väl inte behöva betala bara för att de inte har datan sparad...???
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Inte skall du väl behöva betala för en mjukvaruupdat?
Är det en bugg i programmet så skall det rättas till.
Kan inte jämföras med reparation av vxlåda.

Byta upp sig? Till vad då?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag har inte betalt något än. Men det som hittils ligger på notan är 1100kr för felsökning och 3500kr för uppdateringen. När problemet är löst och det kommer till betalningen kommer jag i försat hand att be om godwill garanti, i andra hand ska maskinskadeförsäkringen täcka det iom att det gäller växellådan. Nu verkar det iof som om de kan vara en sensor i motorn och även den täcks av maskinskada.
De 8 timmar de hittils lagt på bilen debiteras jag inte. Jag ska som sagt inte behöva betala för en felsökningen som redan är gjord en gång. Sen får vi se om det nu är ett byte av en sensor eller magnetventil + arbete.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Sådär, nu har jag fått svaren efter felsökning nr.2 efter mjukvaruuppdateringen. En s.k. "PUMA". Denna felsökning skickades till BMW´s tekniska avdelning i Sverige som har svarat att felet ligger i motorn och de menar på att det är magnetventilerna i Vanosen som strular.
Det som ska göras är att magnetventilerna demonteras, rengörs och eventuellt byts. De hade även skrivet något om tändspolar och stift, men jag tror mer på vanos iom att motorn går jämnt och fint för övrigt.

Beteendet som jag vill bli av med är när motorn går på låga varv, ca 1000varv och på hög växel och man ger ett litet men snabbt tryck på gasen hostar den till, tomgång sedan drar den på. Det verkar ju rimligt att magnetventilerna kärvar och vanosen hinner inte ställa om luftflödet och motorn hostar till, sedan rättar den till det och bilen kör iväg som den ska.

Vad tror ni? Har de hittat felet?
Den ska in den 1a juni till 3e juni. De räknar med 5 timmars arbete inkl "inlärning" av vanosen. dvs 5 x 1200kr pluss eventuellt 2 x 800kr för magnetventilerna. Då är vi uppe i 12.200kr, när försäkringsbolaget betalt sin del ska jag betala ca 3.000kr. Håller tummarna för att de är detta som är felet, jag är så J*vla trött på detta nu.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Kommer nog att bli bra. Men klart att du är orolig. Skall det jäklas så..
Påminner mig om när vår 900 T16 började ryka.
Det är turbon sa SAAB och bytte. Inte fan var det turbon. Det var en trasig toppackning. Och inte kunde de justera den nya onödiga turbon heller utan den gick som en skadeskjuten kråka. Vi bytade bort den snabbt som fan!!
Ja det finns många klåpare! Och tyvärr är många av dom bilmekare.

Byta upp sig? Till vad då?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jo men jag gillar verkligen bilen, jag kan inte hitta en lika fin på blocket, med den utrustningen och låga mil för samma pengar som jag gav för den för över ett år sedan. Jag gjorde en mycket bra affär och har ett superexemplar, men tyvärr har den då detta "skönhetsfel". Men när det är åtgärdat finns det ingen bil som inte kostar närmre en miljon som vore värd att byta ut den med. Det är helt enkelt en "kickass car".

som sagt, vi får hoppas att det går bra nu denna gånge, det har ju tagit 1,5 månad drygt från första inlämning till avhjälpt fel.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Ingen som har erfarenhet av kärvande magnetventiler i vanos?
Ni
5
NickBurns
330D Touring -09
Hej Mackan,

Jag har precis samma problem med min 330D aut.

Kommer fram till en rondell - utan gas - det är mycket trafik och jag hittar en lucka jag vill "klämma" mig in i. Gasar på, bilen "undrar" vad som är på gång, och efter ca 1 sek så skjuter den iväg som en kanon.

Tänkte ta upp detta med Förenade bil den 15 Juli när jag har service (min är en 09 så jag utgår från att BMW fixar det, om det finns något att fixa).

Vi borde kanske synka oss innan du betalar $$$ för något som BMW borde åtgärda gratis?

/Peter
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej NickBurns, det låter ju onekligen som mitt problem. Tittar man på varvtalsnålen så hinner den liksom snabbt studsa upp från 1000varv till 1500varv ca innan den dyker till 700varv, sen skjuter den iväg som sagt.
Det känns ju troligt att det skulle vara vanosen som inte hinner ställa om sig och motorn stryps av fel blandning luft.

Vid detta laget känner de igen mig på förnamnet när jag ringer till Förenade Bil och de vet exakt vad det är för bil jag har. Den ska som sagt in den 1a juni. Jag gör gärna en gemensam sak av det här. De har sagt att magnetventiler tar man inte på goodwill, men jag påpekade att detta fanns om än mindre ofta när jag köpte bilen 2,5 år gammal. Om vi åker dit tillsammans och pratar med Daniel kanske vi kan lösa det på ett bättre sätt. De har ju redan testat en del på min bil som de slipper testa på din, men de kommer säkerligen vilja köra den idatorn först.

Säg till om vi ska köra dit den 1a juni på morgonen. Eller om du har en annan ide.
Ni
5
NickBurns
330D Touring -09
Har tyvärr ingen möjlighet att komma den 1:a.
Men posta gärna ett inlägg när du pratat med FB.
Lycka till.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag återkommer när jag fått svar från Förenade Bil. Jag kommer inte betala något förrän jag provat bilen en rejäl runda. Jag kommer inte heller godta att jag ska hämta ut bilen igen för att lämna in den en fjärde gång. Så nu ska förhoppningsvis problemet snart vara borta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.