AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
30.341

C-lås fungerar men INTE fjärrcentrallås. (E90)

Sida 1 av 2
S.
22
S.Wadstedt
330xdAT M-paket -06
Safirsvartmet/Oyster
Har en E90 2006 med lite låsbekymmer.

Hade bilen inlämnad för tvätt i fredags och efter det slutade fjärrcentrallåset fungera. Hoppades att det skulle vara batteriet i nyckeln och åkte hem för att hämta den andra nyckeln som inte heller den fungerade. (Läste sedan här att de nya nycklarna inte har nåt batteri).
C-låset fungerar alltså med nyckel och med knappen inne i bilen. Det är bara fjärrstyrningen av c-låset som inte funkar.

Om det skulle bero på en säkring så skulle väl inte c-låset fungera ens med nyckel eller? Relä problem?

Läste nånstans att det finns nån antennförstärkare till C-låset i bakrutan på touring och att den kan skadas vid tvätt och ställa till det? Nån som kan bekräfta det?

Tack på förhand!
SH
16
SHedman
328 e46 M-paket -99
Har samma problem på min 328 -99.
Var ut och körde bilen igår kväll och inga som helst problem med att låsa upp / låsa bilen med fjärrstyrningen.
Gick upp imorse och skulle använda bilen då jag inte kunde låsa upp den och larma av den med fjärrstyrningen, testade även reservnyckeln.
Har också provat det där när man vrider nyckeln till läge 1/2, trycker in "låsa upp" och samtidigt klickar 3 ggr på "låsa" men utan resultat!
Hjälp, vad är fel?
Tacksam för svar!
St
11
Styx74
530d Touring -05
Samma problem på min.
Hade inne den på Ditec-behandling och solfilm här om dagen. Nu fungerar inte fjärren, och heller inte stolsminnet. Mottagningen i radion känns även lite sämre..

Det skumma var att precis när jag hämtade bilen fungerade fjärren för bilen stod låst på firmans parkering. Men sedan när jag skulle låsa den när jag kom gick det inte...

Läste ngn tråd här att det antingenvar antennförstärkaren ELLER kabelbrott. Men i mitt fall känns väl ändå förstärkaren troligast eller.??
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
Har haft samma problem med min och det var antennförstärkaren som var trasig, den sitter innanför vingen på bakluckan.
St
11
Styx74
530d Touring -05
Ja, den verkar ju inte föör jävlig att byta.. Dessutom var det fukt och skit inunder bromsljuset där så det har säkert dragit in fukt där.. Intelligent konstruktion..

Får väl byta den och kolla. Stolarna beter sig också konstigt som sagt, de har liksom "låst" sig på ett visst minne så varje gång jag vrider om nyckeln ställer de om sig så jag får justera innan jag kör... joooobbigt.. Och så larmen som går då fort man låser upp med nyckel :))
ch
2
chris21
320i -2006
Hej,

jag har exakt samma problem som du.
Vet någon om det är ok att bara byta ut förstärkaren rakt av, eller om man måste in på BMW efteråt för digitala inställningar?

SH
16
SHedman
328 e46 M-paket -99
Om stolarna krånglar också så kan det nog inte vara antennförstärkaren som gett med sig då den inte har något med dom att göra. Den tar bara emot en signal från nyckeln.
Däremot generalmodulen (gm5) som styr allt ifrån centrallåset till fönsterhissarna, däribland stolarna om jag inte missminner mig (var ett tag sen jag höll på med det där), skulle det mycket väl kunna vara som spökar för dig. Och då är det väl reläna som behöver bytas om man vill komma undan billigt. Lycka till!

På min kärra var det enbart fjärrfunktionen som la av på, m-bilar var helt säkra på att generalmodulen var kass (dyyyr historia om jag hade gett bilen till dom). Som tur var så litade jag inte på dom och började felsöka på egen hand. Det visade sig att det var antennförstärkaren som var pajj. Införskaffade en bättre begagnad sådan, bytte den och initierade om nycklarna. Och paff så funkade allt klockrent igen :)

hoppas detta kan hjälpa någon lite
ch
2
chris21
320i -2006
Tack för svar!

För mig krånglar inget annat förutom att fjärrlåset är ur funktion samt att radiomottagning är sämre än vanligt.

Så kontentan är att byta själv och sedan in på BMW för att initiera nycklarna?
Är det en modellspecifik antennförstärkare eller är det universal mellan flera årsmodeller? Jag har en 320 -2006 Touring.

Ma
4
Marcony
335 Touring -07
Hej!

Hade liknande bekymmer som du. Det var en säkring som hade gått då. Kommer inte ihåg vilket nummer det var men hittade infon i en tråd här på forumet.

Värt att kika på iaf.
Ma
4
Marcony
335 Touring -07
Säkring 57 var det...
SH
16
SHedman
328 e46 M-paket -99
Ja precis, kolla säkringar och sånt först! Man vet aldrig!
Jag tror du lär ha en specifik för just din modell. Men det är inga problem att få tag på, leta runt på skrotar bara om du inte vill köpa ny såklart.. Dom är även placerade på olika ställen beroende på vilken kaross man har och ser därför olika ut. På touring sitter den i bakluckan. På sedan i c-stolpen. På cab i backspegeln. Och initiera nycklarna är superlätt, kan du göra själv. Nu höll jag visserligen på med en BMW från -00, men tror inte de ska va något ändrat. Bara att googla hur du ska göra. Man ska slå på tändningen och trycka lite på nycklarna i nån kombination, superenkelt!
to
41
tolle999
330D-06 Touring 855T5R
XC70-14
Har också problem med att c-låset inte låser upp passagerardörren men dom andra låses upp! Är det något relä i dörrn eller??

Ma
6
Mange_73
325 XI Touring -06
Har råkat ut för precis samma sak, har en E91 -06 som igår var inne på polering och vaxning.

När jag efter det skulle låsa bilen så fungerade inte fjärrlåset, fick låsa med nyckel.

Pratade med recondfirman, men dom hade aldrig sött på något liknande trots att dom har tvättat väldigt många E91or......

Frågan är vad det som händer då det verkar inträffa vid tvätt (högtryck)?

Vågar man ens lämna in bilen på BMW utan att blir "rånad"?
SH
16
SHedman
328 e46 M-paket -99
Är det en touring du kör?
Isf verkar det vara otätt vid sändaren (som sitter i bakluckan, nånstans i närheten vid bromsljuset om jag inte minns fel), där vatten kan tränga in och ställa till det om man har otur..
Ma
6
Mange_73
325 XI Touring -06
Det är en touring, så jag misstänker att det är antennförstärkaren. Har dock inte kollat säkring 57 än, tänkte göra det nu.

Frågan om det finns något sätt att kolla om det är antennförstärkaren?
Verkar inte vara något problem med radiomottagningen i alla fall.
Radion har en egen antenn och förstärkare.
SH
16
SHedman
328 e46 M-paket -99
Du kan kolla den med multimeter! Se om den ger ut någon signal när du trycker på nyckeln, om inte så vet du vad som är fel.
Ma
6
Mange_73
325 XI Touring -06
Beställde en antennförstärkare från laga.se, suttit på -11 med ca 1000 mil. Efter det fungerade fjärrlåstet igen! :)

Den gamla förstärkaren hade tydliga angrepp av oxid och smuts som förmodligen kommit in med vatten.

Upptäckte att locket var tejpat, undrar om detta är standard eller om BMW har försökt att förbättra tätningen vid någon tidigare service? Det såg i alla fall klåpigt ut och långt ifrån standardmässigt.

Gjorde rent allt och avslutade med att dra silikon runt locket.

Helt klart en dålig konstruktion, locket borde tätas med en packning och sedan skruvas fast så att det är helt tätt!
ce
8
cerox
330d Touring -06
bumpar upp den här tråden.

Har haft samma problem som er med att fjärren i nycklarna inte fungerar och att radiomottagningen försämrats rätt ordentligt.

Men nu har jag precis bytt min antennförstärkare och det funkade fint efteråt!
I den gamla förstärkaren var det en hel del med kondens och oxidering/ärgning vilket fick mig att fundera på om det inte skulle hjälpt att spraya kretskortet med lite skyddslack typ:
Länk.

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Samma har bytt radiomodul,sen funka allt igen
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Tvättade min i högtrycks-automat igår, efter det funkade inte fjärren.. Nu måste jag använda nyckeln och den verkar inte larma av för larmet går när man låser upp och öppnar dörren...

Nån som vet om detta med byte av antennförstärkare är ett dyrt ingrepp hos BMW?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.