|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Vad tror du om att koppla bort alla strömtjyvar som kablarna till dragkontakten, Folke?? har tagit isär själva kontakten men det hjälpte inte. Det sitter även en dosa bak vid cd-växlaren den har jag också dragit isär utan resultat. men jag ska klippa kablar vid modulen i morgon få se vad som händer. | |
| Har klippt en blå kabel från den lilla kontakten i mitten på modulen. men d fortsatte att blinka. klippte då en blå/brun men d blinkar ändå. det enda som hände var att nu har ja ingen blinkers till vänster . | |
| Har klippt en blå kabel från den lilla kontakten i mitten på modulen. men d fortsatte att blinka. klippte då en blå/brun men d blinkar ändå. det enda som hände var att nu har ja ingen blinkers till vänster . | |
|
Om du klippt rätt kabel, vet inte om det finns flera blå, så låter det som det är fel i ljusmodulen, i elektroniken för blinkers osv. Yttre kablage på belastningssidan som strömtjuvar till släpkontakt påverkar inte ingångssignalerna till blinkfunktionerna. FP |
|
| Ok. jag klippte båda blå kablarna. fanns inga fler blå i den kontakten. då ska ja testa med en ny modul. hoppas på att få den i morgon. för det måste ju vara rätt kontakt? e bara den som det är tunna kablar i. och det slutar bara blinka om jag tar ur den kontakten. | |
| Nu har jag monterat i den nya modulen och det slutade blinka. Nu ska jag åka på semester en vecka sen ska bilen till BMW i Mora och kodas. så problemet är löst just nu iaf. | |
|
OK, bra. Lyser det en liten röd prick i vägmätaren? Det var ingen fukt eller blött i isoleringen runt ljusmodulen? Vore intressant att veta vad som orsakade felet. Rent komponentfel inuti kan ju uppstå med det är inte vanligt och det brukar då bli helt uteblivna funktioner osv. FP |
|
| Ja det lyser en liten röd prick där? det ser bra ut där inget som är blött eller skadat. det enda jag vet är att bilen har stått still i en lada hela vintern. när den startades i våras funkade allt som det skulle så den besiktades utan problem. på väg hem från bilprovningen började den blinka.... vad betyder den röda pricken?? | |
|
Pricken lyser för att tala om att vägmätaren i instrumentet och den i ljusmodulen inte är synkade. En slags varning för att mätarställningen är manipulerad kan man säga. FP |
|
| Ok då vet jag då borde den alltså slockna när modulen blivit kodad? Just nu har jag inget bakljus om jag har huvudstrålkastarna på och ingen blinkers bara varningsblink. instrumentbelysningen är också mörk om jag har huvudstrålkastarna på. men jag har fått förklarat för mej att det beror på att modulen är okodad. | |
|
Det där sista skulle jag inte tro. Kodningen innebär att mätarställning synkas/justeras rätt och att options som halvljusautomatik osv läggs in. Helt utan blinkers eller bakljus osv vet jag inte om man kan bli med okodad modul. FP |
|
| Ok.... d va vad ja fick förklarat för mej iallafall på bmw i mora. | |
| Hur har det gått? Löste det sig med den nya modulen och en omkodning? Vad kostade det? | |
|
Jag hakar på denna tråden då jag har samma problem. Jag hämtade bilen på verkstaden med totalförbud batteri. Med starthjälp hoppade den igång och jag började köra hem bilen. Efter 3-4 minuter börjar höger blinkers blinka och slutar bara om jag sätter blinkersspaken i högra läget. Vänster blinkers funkar som vanligt. Bilen går hela vägen hem på strömmen som generatorn genererar och när jag stänger av bilen så är bilen stendöd = batteri helkasst. När jag matar bilen med batteriladdaren tänds höger parkeringsljus så jag kopplat bort allt och skaffar nytt batteri. Nu blinkar Hö blinkers med spaken i neutralt läge, varningsblinkers funkar som vanligt. ingen skillnad om jag rycker ur kontakten till varningsblinkers eller blinkersspaken. Om jag rycker ur mittenkontakten till ljusboxen så slutar det blinka och instrumentbelysningen tänds. Jag har en importerad 520iT utan drag, årsmodell 2000 i regbeviset. För mig går den blåa kabeln i mittenkontakten till stift 30. Vart hittar jag elschema? Någon har lött på extrakabel på den brun/blåa kabeln. |
|
| Ok. låter ju som du har samma problem ja hade. jag lyckades å hitta en ljusmodul här på forumet. till halva priset mot en ny. men ja tror att det lättaste e å sätta i en ny modul . | |
|
Kul att det löste sig för dig! Vad pratar vi för pengar för en ljusbox och kodning? Är man tvungen att koda om? Spelar det roll om den är ny eller beg (behövs båda kodas för att funka) Köpte precis bilen för 7k och försöker hålla ned utgifterna. |
|
|
Bmw i mora ville ha 6000:- plus kodning 500:- Bmw i Falun 7000:- kodning 700:- jag lyckades å hitta en beg men aldrig kodad å installerad box för 2500:- sen kodning i mora 500:-. som jag har förstått så är Bmw verkstäderna ovilliga att koda en begad modul som varit monterade i en annan bil. men du måste kolla upp så att alla nummer stämmer med din modul och modulen du tänkt köpa. har du xenon eller. inte etcetera. |
|
|
Tack för svar. Finns en del på ebay men vad ska man se upp med? Xenon och nummer på boxen (8 386 208), något annat? |
|
| Inte va jag vet iaf. det var dom två sakerna jag gick på. | |
|
Tackar! Vet du vart man kan hitta elschema till modulen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.