|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Mycket bra amullo!! Hoppas verkligen att Fordonsmäklarna har rent mjöl i påsen. Men voro ju att skjuta sig själv i foten annars......... Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Ska vi sätta en femma på att Fordonsmäklarna bara sålt iväg bilen och hoppats på ingen märker något? En bilhandlare är alltid en bilhandlare. ------- //Lövet |
|
|
Jag sätter i alla fall inte emot dig, Lövet...;) ___ //Ulf |
|
|
Dåliga odds som jag ser det. Är visserligen en gambler men..... Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Som jag brukar säga. Min farfar var skrothandlare, min far var bilhandlare och själv är jag i databranschen. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Väntar med spänning på besked från Amullo.. | |
|
Pratade precis med Patrik som köpt bilen av fordonsmäklarna. Nu står han inte själv på bilen, men det är ialllafall han som genomfört affären. Positivt: + Han HAR blivit informerad om att bilen mätarställning blivit ändrad. + Han FICK 1 års garanti på bilen av Patrik på fordonsmäklarna Negativt - Patrik motorlampa började lysa dagen efter köpet och INGEN på fordonsmäklarna vill kännas vid den muntligt utlovade garantin! Så fordonsmäklarna har åtminstone varit duktiga med att berätta att bilens mätare blivit skruvad. Men de har tydligen lärt sig att lova guld o gröna sklogar på garanti, för att sedan dra in öronen när pengarna finns på kontot.. Tydligen så menar de att pga. att köparen prutat så gäller INGEN som helst garanti. Tydligen så saknar fordonsmäklarna rätt uppgifter om sin skyldighet enligt konsumentköplagen.. Länk Sexmånadersregeln För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel. Så ta ärendet till ARN. Praxis där är att bilägaren får rätt i fall som dessa. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Haha vilket skämt " Tydligen så menar de att pga. att köparen prutat så gäller INGEN som helst garanti". Alla prutar när man köper en bil, pruta han bort garantin eller vad :)? Vilka skojare. |
|
|
MAILADE fordonsmäklarna efter ett snabbt samtal med Dennis Gammal som jag talade med tidigare (Ses på sida 1) Hej Dennis. Vi medlemmar på Autopower har observerat att ni sålt den BMW 540 Touring Regnummer: UNR234 som vi talade om tidigare när det gällde befarad skruvad mätare. Se denna tråd på vårt forum: Länk Jag talade med Robert om köpet och hans svar går att läsa i tråden. Känner ni att ni vill svara så kan ni göra detta på genom att registrera ett eget konto på Autpower (Rekommenderas). Jag vill uppmärksamma dig på att jag som enskilld privatperson vill uppmärksamma dig på diskussionen och inte är ansvarig för alla uttalanden som görs. Jag är inte heller anställd på autpower. Synpunkter på siten/diskussionen får gå genom autopowers redaktion. Med vänliga hälsningar, //amullo Så ni vet! //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Angående garantin så är ju 6 månaders regeln klar och tydlig och går Robert till ARN så.. Ja.. Det är ju bara gå in på arb och läsa praxis så förstår man hur det slutar. www.arn.se //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Fordonsmäklarna verkar ju vara lite skojare trots allt. De här med att pruta bort garanti kommer dom aldrig undan med. 6 månader gäller. Fick surt erfara det på mitt gamla jobb som säljare, "krängde iväg ett inbyte" direkt till en privatperson för vårt rena netto pris. trots att det stod skrivet i kontraktet att bilen såldes till netto utan garantier lyckades han genom ARN få till sig en ny kylare :( Hoppas det löser sig för patrik, vid bekymmer har du ett helt forum av folk som stöttar dig! |
|
|
Daniel! Denna? Länk? Referns om tillvägagångssätt för de som vill klaga/anmäla Länk //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Garantin gäller inte för att han prutat? Herregud, de försöker med alla tricks bilhandlarna. ------- //Lövet |
|
|
Tjena Anledningen till att jag är här på detta forumet är att jag blev uppringd av en av era medlemmar som upplyste mig om just det här med mätarställningen... Det var jag som köpte den berömda bilen i Fredags, den 9 April 2010 av Fordonsmäklarna i Solna, Jag fick bra kontakt med Tony på FordonsMäklarna, vilken jag fortfarande tycker verkar vara en jävligt trevlig prick, även om ingen är oskyldig.. ;). Det var Patrik, en av ägarna som slutligt sålde bilen till mig. Jag tog tåget kl 05.16 från Nybro station den Fredagen och åkte 4 fucking jävla timmar upp till STADEN för att förhoppningsvis hitta bilen jag sökt, tog för övrigt ledigt den dagen! Tony från Fordonsmäklarna hämtade mig på Centralstation enl. överenskommelse och vi åkte till bilfirman. Väl där undersökte jag bilen så gott JAG kunde, kollade olja, vatten, läckage, allmänt skick på karossen etc. I annonsen på Blocket stod priset och diverse info om bilen, samt dilemmat om mätarställningen, den blev jag informerad om, och senare blev jag MUNTLIGEN lovad att det ingick 1 års Garanti (Drivline-Garanti berättade Patrik för mig,en av delägarna), det stod även att det var 17 tums vinterdärk samt 18 tums sommardäck till bilen, när jag väl bestämt mig för bilen så visade det sig först att 18 tums fälgarna inte fanns DÄR, de hade tidigare ägare lovat att lämna men inte gjort det än, efter samtal av Tony till tidigare ägaren så kom denna med fälgarna efter 1,5 h väntetid(dock all eloge till denna man som ändock dök upp, alla kanske inte hade gjort det, på arbetstid...) och innan fälgarna var på plats ville ju inte jag skriva något kontrakt, UNDER denna tid frågade jag UTTRYCKLIGEN Patrik om JUST garantin som det stod om i ANNONSEN, jag frågade för säkerhets skull om den ingick -JA, fick jag som svar -vad den innefattade och hur den funkade om ngt händer, att man kontaktar ett bolag som heter Solid, i Skåne. När tidigare ägaren senare dök upp lastade vi in fälgarna i bilen o Patrik och jag slutförde köpet. Eftersom vi JUST bara lite tidigare pratat om garantin och de verkade seriösa så köpte jag bilen för min sambos räkning, med tron att JUST Drivline-garantin GIVETVIS ingick, för det enda JAG förhandlade om ang. bilen och hela annonsen i sin helhet och bilen i övrigt var ju PRISET, inte att om man får bilen si o så mycket billigare så blir kontentan av köpet ett helt annat... HALLÅÅ dum jävla konsument som man är...och smålänning, så tror man ju för fan på folk som ljuger en rakt i ansiktet, tyvärr.....Efter allt detta hade jag även privilegiet att få köra hem bilen i 5 timmar.... Dagen efter köpet ( Lö 10/4 ) började den gula motorlampan i instrumentpanelen att lysa och 18 tums fälgarna visade sig vara 17 tummare. Så nu i Måndags började jag ringa tillbaks till FordonsMäklarna, pratade med Tony som gav mig numret till Solid i Skåne eftersom motorlampan i instrumenten börjat lysa, när jag väl fick tag i Solid så sa den trevliga kvinnan där att bilen ännu inte var registrerad hos dem... Okej, redan här började jag ana oråd om garantin. Ringde igen till Fordonsmäklarna, fick till slut tag på Daniel som hänvisade till en Kenneth som tydligen har hand om dessa garantier.... fick till svar att 'eftersom jag fått ner bilen så pass mycket i pris, 14 000.- kr billigare än vad som stod i annonsen på Blocket, så ingick inte den utlovade Drivlinegarantin.... jag förklarade för Kenneth att PATRIK UTTRYCKLIGEN Lovat mig 1 års Drivlinegaranti på bilen öga mot öga när vi väntade på de andra alufälgarna, Kenneth lovade återkomma samma eftermiddag när han pratat med Patrik om detta... efter ett antal försök att nå Kenneth samma eftermiddag så började jag ringa både Patrik o Daniel (ägarna) dagen efter, fick till svar att jag ska kontakta Kenneth... man blir bara frustrerad av sån här skit, de befinner sig ju för fan max 10 meter ifrån varandra i lokalerna av vad jag kunde se när jag var där, om de inte är ute på vift... >< Fortsatta försök att nå Kenneth och Patrik från min mobil har varit svårt eftersom de oftast eller aldrig inte svarar, den som svarat när jag ringer är Daniel, som hänvisar till de två andra.... eller så säger Daniel att han ska hälsa Patrik o ringa upp mig om 10 min när han kommer in... mmmm det har ju inte hänt än! O de vill ge sken av att de är seriösa... mmm säkert, det är väl som ngn sa -köper du en bil av en bilhandlare så spelar det INGEN roll, du blir blåst i vilket jävla fall hur det än är! TRÅKIGT Jag är av den bestämda uppfattningen att om man säger eller lovar ngt så får man ju för fan åtminstone se till att man efterlever det som man signalerar till andra genom foderluckan! Kontenta: Har du lovat ngt, om så än muntligt, så se då för fan till o stå för de orden du yttrar om du ens vill ge sken av att vara seriös!! ....får väl se var det här slutar. Är bara så jävla trött på alla utsugare som försöker blåsa en' till höger o vänster, där en annan bara försöker överleva o sköta SITT o egentligen bara göra rätt för sig i slutänden... Hälsningar från Nygammal Bmw ägare.... |
|
|
Hej mrobban och välkommen till forumet. Förbannat trist att Fordonsmäklarna inte håller vad de lovar. Jag tyckte att de kändes seriösa då de plockade bort annonsen på sin hemsida och skulle kolla upp bilen. Men det verkar som de haft kvar annonsen på Blocket vilket jag missat. Jag har pratat med dem två gånger ang denna bilen och det rätta de skulle gjort var att lämna tillbaka bilen till föregående ägare som visste att bilen rullat 10 000 mil mer än mätarställning då jag upplyst honom om detta. Annars hade det varit seriöst av Fordonsmäklarna att skruva upp miltalet och försöka återskapa en servicebok men är det gjort? Får man fråga vad bilen var utannonserad för på Blocket? |
|
|
Svar från fordonsmäklarna på mail.. --- Hej Anders, Tack för input. Har tagit detta vidare med Daniel som sålt bilen. Min förhoppning är att alla frågetecken besvaras så fort som möjligt. Oavsett vill jag ge dig ett stort tack för ditt engagemang i frågan och du är välkommen att höra av dig när du vill. Vänlig Hälsning Dennis Gammal Med vänliga hälsningar/With kind regards Dennis Gammal FORDONSMÄKLARNA AB www.fordonsmaklarna.se Planiavägen 28 131 54 Nacka 08-880000/ 073-8569916 --- Så de bevakar iallafall.. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Mrobban.. Du har PM //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
mrrobban, Skriv till ARN och bifoga ditt brev i en kopia till fordonsmäklarna. Garanterar att det sätter fart på det hela! Pacta sunt servanda - avtal skall hållas, Grundstenen i avtalslagan. |
|
|
Miltalet spelar inte så stor roll på en bil som denna, om det nu kanske skiljer ca 10 000mil, visst det hade ju helt klart varit positivare om man var säker på att det stämde, det vill man ju givetvis att det ska göra, men eftersom de egentligen är ganska skottsäkra OM de skötts med servicar osv. så KAN de bli ganska långlivade, men som det visat sig så är det ju inte alltid så... MEN Just nu vill Jag bara få bilen åtgärdad som sig bör och som de har ansvar för att jag får åtgärdat enligt bl.a. konsumentköplagen... bilen skall ju besiktas senast i Juni :S, så i nuläget som det är så kör jag ju inte med bilen, man vet ju inte vad som kan gå åt hecklefjäll... Vi får se vad som händer, fick kontakt med Patrik på Fordonsmäklarna idag efter 16-tiden, -efter att han pratat med konsumentrådgivaren. Vid samtalet med mig idag så lovade han att de skulle stå för åtgärdandet av felet, han hänvisade till den här Kenneth igen o sa att jag skulle kontakta en verkstad i min närhet som kan kontakta Kenneth. Ringde upp Autogruppen i Kalmar som sa att FordonsMäklarna får skicka ett mail där de skriver att de står för koll och åtgärdande av bilen, och DÅ kommer Autogruppen att ringa till mig.. Så jag kan bara frustrerat vänta o se vad som händer >< går ju inte o lita på någon förrän jag VET att de verkligen står för det o bilen står på verkstan! |
|
|
Hur har det gått? //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.