AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
90.139

Måste tyvärr varna för ytterligare en skruvad BMW

Sida 1 av 4
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Jag har sökt efter en lite roligare sommarbil än jag har nu och en manuell 540 Touring med M-paket skulle passa mig bra. Det dök upp en sådan på Blocket och här på Powerbörsen för en vecka sedan. Jag har nu kollat upp bilen via Autopartner i Skövde och den var inne på en däcksreparation i Tyskland 15/10 -03. Bilen hade då gått 16375 mil. Bilen importerades till Sverige 2004.
Nuvarande mätarställning är ca 14 700 mil.
Dessutom finns inte M-paketet med i utrustningslistan, annars en trevligt utrustad bil.
Nuvarande ägaren har bara ägt bilen sedan i höstas och verkade inte veta om att bilen är skruvad men jag har lämnat informationen till honom och han sade att han kommer att meddela andra intressenter. Han har dock valt att inte uppdatera annonserna.
BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
och här kommer länken Länk
det borde finnas internationella lagar som förbjuder skruveri av mätare.
lämpligt straff till verkstäder som håller på med sådant är dagsböter för varje bil de skruvar samt näringsförbud i 3 månader framåt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Diskuterade denna bil med forummedlem på telefon förra helgen och jag sade att den med allra största sannolikhet är skruvad.
Den hade tom rullat mera än min gjorde på 3 år på Autobahn.
Det finns knappast ingen tysk som köper/beställer en manuell 540 för att ha den stå i garaget utan den används som arbetsredskap för snabba och långa autobahntransporter.
BMW64 pm mig gärna regnumret så åker den in i pärmen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
När jag nu kollade den på Transportstyrelsen såg jag att den var såld, ny annons utlagd:
Länk
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
"Att köpa eller sälja bil hos Fordonsmäklarna ska vara tryggt och ekonomiskt."

;)
Jag är inte ett dugg förvånad, priset är åt h**vete för lågt för en korrekt 540iM/6 Touring. En ärlig M-kitad hade kostade omkring 100tkr om man mot förmodan hittat en. Tillverkats max 100st, mer troligt omkring 50st.

UNR234/BX96322 tillverkad 12/2000 = omöjligt att den skulle ha M Sportpaket. Det kom 3/2001 till Touring.

Stephan
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Skrämmande tycker jag att firman inte kollade upp den närmare när dom bytte in den. En import bil ska man ju i regel alltid kolla upp först!

Men kolla dom övriga 320D annonserna. Olika bilar men samma bild på alla. Dåligt tycker jag! Man vill ju kunna se bilen lite innan man åker kanske.

BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
Nu är informationen framförd till en säljare på Fordonsmäklarna. Han var inte så intresserad att ta emot den, skyllde på att han hade bråttom och hade en kund som väntade. Jag sade åt honom att uppdatera annonsen men skulle bli förvånad om han gör det...
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
16300 mil redan 2003. Undrar vad den riktiga mätarställningen är?

Lågt räknat bör den vara runt 25' mil.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Ringde precis och pratade med Tony och sedan Kenneth på fordonsmäklarna. Det tog minsann skruv och Tony säger att jag är den andra som ringer om bilen ochh attt de kommit in i lördags och att de bara satt ut den som det stog på mätarställningen.

Kenneth blir mycket intresserad av ytterligare info och säger att de inte vetat attt bilen är skruvad samt att de bett om mer info från förra tipsaren, men att denna inte velat lämna sitt telefonnummer.

Jag berättar tydligt vad jag vet och sett här på forumet och Kenneth lovar ta tag i detta och tackar för att vi upplyst dem samt meddelar att de givetvis kommer att titta på detta omedelbart.

Min känsla när jag tar detta med Kenneth är att han absolut inte kände till historiken och han blir märkbart chockad/stressad. Jag bedömmer det som mycket trovärdigt att han inte känt till detta. Jag tror nog de kommer göra rätt sak, men kan behöva lite tid att smälta infon.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
2.407
amullo
UPPDATERING!
Jag fick precis ett samtal från Dennis Gammal som är en av delägarna på Fordonsmäklarna (Se:Länk efter att jag ringt tidigare.

Han säger att de tagit detta på absolut största allvar och att de plockat bort annonsen och att de kommer att göra en utredning för att försöka få fram rätt mätarställlning på bilen. Han säger också att de normalt inte jobbar med import och att denna sluppit igenom nätet tyvärr.

Dom tackar för tipsen och säger att de uppskattar att de blibit informerade och att de välkomnar alla tips av denna art då de själva inte på något sätt vill bli sammankopplade med den mer gråa bilbytesvärlden.

Min reaktion är att Dennis tagit detta på största möjliga allvar och att denna bil inte kommer komma ut igen om de inte gjort en ordentlig översyn på mätarställningen. Jag bedömmer att firman blivit lurad och att de just nu gör allt för att försöka fixa detta på bästa sätt. Förmodligen kommer den som sålt bilen till dem att få ett rätt otrevligt samtal från Dennis.

Vad säger ni?
Eloge till Dennis och fordonsmäklarna som reagerar snabbt måste jag säga!

//amullo
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som om Fordonsmäklarna är på väg att skapa sig ett gott firmanamn på detta forum i.a.f. till skillnad mot så många andra som med 200 bortförklaringar försöker mygla vidare eftersom det är det enda de kan.
Ser bra ut. Jag kan lägga en tjuga till tårta till firman om det fortsätter i samma stil :)
BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
Mycket bra att Fordonsmäklarna tar detta på rätt sätt och tar bort annonsen och kollar upp bilen.
Visa användare
2.407
amullo
Mm.. Min tanke var också just att de börjar ju bra..
Kl ~9.00 de får första tipset om att bilen var skruvad runt 09:00 av BMW64
Kl 10.08 ringer jag och tipsar om samma sak. Det har tagit skruv från förra samtalet.
kl 10:20 ringer Dennis tillbaka och annonsen är nertagen.

Det är f*n snabbt jobbat på en fima där man normalt kanske börjar kl 09 och där något som detta förmodligen skall upp på VD nivå för beslut. Hade inte gått lika snabbt på mitt jobb.

//amullo
jo
33
jonte530
530iA Touring -06
Mina komplimanger till fordonsmäklarna för hanteringen hittills, tänk om fler bilhandlare kunde bete sig på detta vis...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bilen regbesiktades 2004-02-18 med 6634 mil reggad ägare var då en fd .pizzabagare/resturangägare/bygghandlare med badkar och bildelar på menyn i Jönköping. Bilen backades 10.000 mil vid importtillfället innan regbesiktningen ägde rum

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
Kollade ägarförhållande via sms nu och Fordonsmäklarna står kvar som ägare
Visa användare
2.407
amullo
NU har detta fordon bytt ägare! Ägarbyte 2010-04-09
Ägs numera av privatperson i Nybro.

Någon som känner sig manad att ringa? Ägarkontaktuppgifterna var en barnlek att plocka fram.

Fax från Transportstyrelsen och eniro sökning på namn gav klockren träff på adresserna.

//amullo
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja närmre 30.000 mil har den säkert rullat.
Tycker du skall ringa amullo som har uppgifterna.
Ja fy f-n!!

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
2.407
amullo
Mailade Dennis som är delägare på fordonsmäklarna.
Hej Dennis.

Vi på Autopower har observerat att ni sålt den BMW 540 Touring Regnummer: UNR234 som vi talade om tidigare när det gällde befarad skruvad mätare.

Se denna tråd på vårt forum: Länk

Vi har för avsikt att kontakta nya ägaren och informera denna om våra kunskaper om bilen och ville ge er en headsup på detta innan så sker. Med anledning av vårt tidigare samtal så antar vi att allt är helt i sin ordning när det gäller informationen till den nya ägaren om mätarställningens möjliga felvisning.

Ha en utmärkt dag!

//Anders Mullo

Min email och mitt telefonnummer

Får se vad som händer nu!

//amullo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.