AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.020

Spik i däcket

Sida 1 av 2
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Bytte idag till sommardäck på verkstad. Körde hem och allt var frid och fröjd. Tar ut bilen på en ny runda en timme senare och bilen drar starkt åt höger, sen starkt åt vänster för att sedan rulla normalt. Detta problem kommer och går. Har de dragit däcken felaktigt på verkstaden eller är det RFT-däcken som gör sig påminda? Har faktiskt inte kollat ringtrycket än men skall naturligtvis gör det. På parkeringen ser jag sedan av en händelse att det sitter en spik i högra framdäcket. Bilen har inte larmat för lågt ringtryck så den har inte dödat däcket än. Vad skall jag göra? Kan tillägga att sommardäcken snart är slut men hade egentligen tänkt vänta ett litet tag till innan byte.

1. Ringa verkstaden och undra vad de sysslat med?
2. Se spiken som ett tecken på att det är dax att byta ut RFT mot vanliga körbara däck?
3. Dra ut spiken, fylla med lagarspray, och hoppas på att det blir bättre?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Har du jula i närheten kan du köpa en reparationssats med pluggar och
laga det själv, kostar 199 spänn.

Roffa1
Har också lagat en skruvpunka med Julas reparationssats, det gick dock extremt trögt att trycka ned gummisträngen med specialverktyget, men till slut gick det vägen. lagningen håller ännu trots att den gjordes i sommaren-09. (sparade 250:-på att slippa anlita däckmojen)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
rtf däck lagas INTE med pluggar utan bödas från insidan.

är det lönt att få det fixat med tanke på att du säger att däcken är sletna? Annars kostar rep typ 3-400 spänn.

1,Hur du nu skulle kunna få det till verkstadens problem att du har kört på ett spik kan jag inte förstå.
2 upp till dig
3 inte att rekomendera
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Naturligtvis inte verkstadens fel att jag kört över en spik. MEN att bilen beter sig så märkligt och drar åt höger och vänster kan jag inte förklara på annat sätt än att verkstaden dragit åt däcken "fel". Ja, däcken hade jag bytt i sommar ändå. Kanske kanske klarat mig till hösten men eftersom jag skall ner till Frankrike och vända i sommar så troligen inte (400mil). Laga dem känns därför inte särskilt motiverande.

Vilka däck ska man ta? Michelin Primacy HP verkar bra, finns för cirka 5000 på dackonline.
Prioriterar komfort och fäste på våt asfalt.
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Kollade precis ringtrycket.

HöF: 2.7
VäF: 3.6 (!)
HöB: 3.0
VäB: 3.1

Men något är helt klart fel, den hugger åt höger och sen åt vänster så man får hålla emot med ratten. Känns inte bra alls detta!
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Satte cirka 2.3 runt om men samma trubbel...
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Rft däck är inget bra att ha, hade sådana på m3an och den spårade
mycket, det kvittade hur högt tryck jag hade blev det inte bättre så
jag satte på vanliga däck.
Kanske en dum fråga men har du kollar så att däcken är monterade år "rätt håll"? Vissa däck har ju pilar på sig som visar åt vilket håll dom ska sitta.
Roffa1
Problemet med att låta verkstaden skruva dit hjulen är att de uteslutande använder sig av muttersmack p.g.a tidsbrist.
Vill man montera hjulen (utan skevhet) så använder man sig istället av en momentnyckel 130Nm. Då slipper man skeva fälgar o skivor.
Jag har aldrig varit med om att hjulen blivit skeva på grund av mutterdragare.

Du måste ju ha världens fobi mot att lämna in bilar på service, för var enda verkstad använder mutterdragare till hjulen.
Roffa1: Varför skulle hjulen bli skeva för att mutterdragare används?
Roffa1
Chris: BMW Kneipen i Norrk, har tidigare nekat mig garanti på två skeva bromsskivor där fälgarna var dragna med muttersmack. Enl verkmästaren hos Kneipen, så utgår omg garantin på både fälg samt bromsskiva om man drar med muttersmack.

Tittar man på BMW tillbehör så som deras original domkraft, så medföljer det momentnyckel med fast inställt Nm till hjulen.
I ärlighetens namn låter det som att BMW Kneipen inte var intresserade av att bekosta nya skivor.

Att de medföljer ett verktyg till att lossa bultarna med när man köper en domkraftsats är inte så konstigt, men när jag tittar på bilden du hänvisar till medföljer ingen momentnyckel. Se själv: Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Mutterdragarne i sig kan förmodligen inte göra fälgarna skeva, men i kombintaiton med ovarsam hantering.

Om man bara hänger dit hjulet på en bult utan att ha centrerat på centrumtappen och sedan dra åt så kan man förstöra fälgcentrumet. Men det beror inte på mutterdragaren utan är en följd av felaktig centrering.

Jag korsdrar alltid mina hjulbultar för att fördela trycket vid åtdragning men det ser man nästan aldrig en däcksverkstad att göra, utan de kör fullt på resp bult och går runt i cirkel.
Roffa1
Chris: Eftersom jag själv har domkraften inkl momentnyckel, så vet jag att det är den nedre silvriga momentnyckel i bild. Märkt med HEYCO. 130Nm.
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Har nu bytt samtliga 4 däck till Michelin pilot sport 3. Som dag och natt, vilken skillnad! Gjorde även en hjulinställning på samtliga 4 hjul och bilen är som ny. På vägen till verkstaden växlade bilen med att kränga skarpt höger och vänster, blev något bättre på motorvägen men även där ren livsfara som jag var tvungen att parera. Fy fan för RFT-däck, aldrig aldrig mer, de kan kosta folk livet för helsike!!!
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Förresten kan det nog ligga något i att RFT-däcken suger olika mkt beroende på hur "moderna" de är. Mina vinterdäck som är RFT med dubb spårare inte i närheten så mkt som sommardäcken gjorde. De är fortfarande hårda och sjukt obekväma men ändå ljusår ifrån så vidriga som sommardäcken. De sommardäck som jag precis gjorde mig av med är troligtvis de som satt på vid leverans dvs tillverkade sent 2006 alt. tidigt 2007. Mina nuvarande vinterdäck är snudd på nya och är nog tillverkade betydligt senare (skall kolla markeringen på däcken när jag får möjlighet).

Sammanfattningvis är tidiga RFT--däck livsfarliga och nyare betydligt bättre, vad tror ni om den teorin?
Roffa1
Jag är nöjd med mina RFT (tillv 2008) spårar ingenting alls.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Kan någon förklara för mig hur bromsskivor eller fälgar skulle kunna bli skeva för att man använder mutterdragare? Finns ju inte en chans...

Roffa1: Det var inte så att du glömde mutterdragaren inne i fälgen när du körde? =)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Bromsskivor? Var det inte hjulen det talades om?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.