|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ni som har haft möjligheten att testa bägge, vad tyckte ni? Själv var jag hos min handlare i lördags, döm om min förvåning när det inte fanns någon bil att provköra! "Vi har inte fått några vinterdäck med bilarna..." var förklaringen! Jisses, premiär på nya 5-serien i Norrbotten och inga vinterdäck!? "Torkörde" dock en 535 i inne i hallen och tycker spontant att F 10 är ett lyft interiört iaf mot E 60. | |
| På bilarna i Göteborg sitter det i alla fall vinterdäck. | |
|
Börjar misstänka att dom tyckte det var för dåligt väder i lördags för att låta "kleti & pleti" göra toppfartstester i snömodden... Blir till att göra ett besök och prova en 535:a iaf. Frågan är om skillnaden mellan 535-528 är så stor att priset kan motiveras. Det drar ju som bekant iväg lite med utrustning oxå! |
|
Buspelle |
Har bara kört 535an än så länge, men du kan vara helt övertygad om att det är mycket stor skillnad mot en 528a. Vad denna skillnad sedan är värd i pengar kan bara den enskilde svara på. |
|
Har testat nu på BMW Stockholm och dieseln är helt överlägset vrid i. För praktisk körning och i så tung bil är det en perfekt kombination. Lite tunn på toppen men fint orr i motorn. Såg även en vit och det blir snyggt med svart skinn. Den beiga skinnklädseln på demobilen såg redan solkig ut. Demobilen 530d uppvisade 0,8 l/mil i snittförbrukning (gissningsvis hård stadstrafik). Men nog är det mycket 7-serie, långdistansmissil och lyxlimpa över bilen... |
|
| Känns bra nu. Har precis beställt en svart 528i. Ska det bli underbart? | |
|
Härligt! Inte ett dugg avundsjuk ;) Hur lång leveranstid är det på 528:orna nu? |
|
|
Den är begärd till juli men har inte fått bekräftelse ännu. Bestyckade den med största stereopaketet. Någon som hört hur det låter? |
|
|
Gratulerar ozzikatten! Jag har lyssnat på Hifi prof i 5-serie GT. Bra ljud och fina equalizerfunktioner, men summerat jag klarar mig gott med lilla Hifi uppgradeingen. Skillnaden är kanske större i F10. Ps. Hämtar ut min 525d om 2h!!! |
|
|
Snyft, vill följa med... Du blir kung idag! |
|
|
Janih: Hur kan du få leverans redan nu? Jag beställde samma vecka som prislistan kom och har lev vecka 19. |
|
| Rennwagen, vet ej men jag beställde bilen i mitten av feb. Vilken motor har du valt? | |
| 525d mauell, vit svart skinn, sportfjädring, Hifi, Sollucka, sportstolar, 328 fälgar, sportratt, cig paket (uttagen), rattvärme, komfortpaket mm | |
|
Dammar av den här gamla tråden: Är otroligt ambivalent, ska jag köpa 528i eller 535i F11? Någon som har kört bägge med manuell låda och kan ge ett omdöme? Är lite rädd att 528i ska kännas "tunn" i jämförelse med min 335:a när man inte kör flatout. Enligt tester jag sett så är ju inte 528:an långt efter 535 i hög fart men mycket har den kanske att tacka den 8-växlade automaten med sina täta steg, känslan kanske blir annorlunda med manuell låda även om utväxlingen skiljer mot 535? Ja, ni förstår ju frågeställningen. Vänligen, vad är er syn? Mvh Arese |
|
|
535:an är klart "biffigare" men med tanke på pristillägget så hade jag själv passat. Själv tycker jag 528:an är det bästa valet mellan den tunna, men behagliga 523:an och den biffiga med högt prissatta 535:an. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Om du gillar turbo och fördelarna som turbon ger. Dvs bättre vrid vid lägre varv, det är detta som är den största skilnaden. 528an är däremot inte slö men behöver ligga på ett högre varvtal för att få kraft. Själv är jag helnöjd med mitt val av 528, testade även 535i och skillnaden känns och det är vid lägre varvtal. |
|
|
Jag hade först tänkt mig en 528:a, men den fanns som bekant inte med som alternativ från början på F11:an. Tyvärr har jag inte kört någon 528:a, så jag kan inte jämföra med min 535:a. Efter strax 1 000 mil är jag dock extremt nöjd med min bil. Turbofördröjningen är minimal och motorn gillar höga varv. Arese: För att svara på din fråga. Jag tror att du kommer att tycka att en 528:a känns något "tunn", då du kommer att jämföra med det vrid du har idag i din 335:a. 5-serien är dessutom betydligt tyngre. Tyvärr får du nog svårt att hitta både en 528:a och en 535:a med manuell låda för provkörning. Själv har jag inte sett någon manuell 535i förutom min egen :-) |
|
|
Ja det verkar kört att hitta nån manuell bil att provköra. Bara farbröder som köper femma? Har testat bilarna med sportautomat och då finns det ju gott om växlar som ser till att 528:an "alltid" kan jobba med mycket varv. Låser man den på hög växel så blir den väldigt flegmatisk. Jag gillar egentligen sugomotorer med varvhungrig karaktär bäst men femman är ju en tung bil... Ni som kör manuella 528:or, är det trean som gäller för omkörning på landsväg? Vad drar era 528:or och 535:or vid lands- och motorvägskörning? Mvh Arese |
|
|
Arese: har du hittat någon manuell bil mer än 520D för provkörning? Förmodligen är den vanligaste manuella F10 520D för de som köper de billigast tänkbara. |
|
| Har varit hos sju olika handlare och fortfarande inte hittat någon manuell för provkörning.... | |
|
Personligen tycker jag att det är en tråkig utveckling att BMW:s motorstarkare bilar i princip enbart säljs och levereras med automatlådor. När handlarna dessutom enbart plockar hem demobilar med automatlådor styrs kunderna att välja automat. Problemet är att BMW allt mer går åt Mercedes- och Lexushållet. Mer komfort, mindre sport. BMW har väldigt trevliga manuella lådor som, enligt mig, bidrar till en mer aktiv körupplevelse. Känns faktiskt som om det är de manuella bilarna som får högst andrahandsvärde, då de blir väldigt ovanliga :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.