|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag tycker mig märka när jag är ute och kör att jag oftare får sten skjutet på mig av Volvos. Nästan varje gång jag legat bakom en de sista dagarna har jag fått sten på mig, knappt någon alls från andra bilar. Är det någon mer som har en liknande observation, eller är det min Volvo-allergi som gör sig påmind? | |
|
Det kanske är för att du har en så fin BMW och de avundsjuka Volvoförarna bjuder på grus?:) Skämt åsido, dagens moderna slimmade designer, stora breda hjul(jmf med för 5-10 år sen har fälgar och däck blivit både 1" och 2" större) så är det ofrånkomligt att råka ut för däcksprut. Sen lagen om stänkskydd försvann 1982 så har stensprutet ökat rejält, de hindrar mer än 50% av smutsen att lämna hjulhuset. Gentlemen eftermonterar stänkskydd:) Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är nog mera däcksmönstret samt om det är en bonne som åkte 4 km grusväg innan :) Nu är det värsta stenskotts tiden, fått två sedan förra veckan. Jo det var en röd Volvo 740 med en bonne i . (Lantmännenkeps) En gång var det lag på stänkskydd. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tror säkert det till viss del kan bero på biltyp, dvs hur långt avståndet är från bakdäcken till kofångaren och hur bakkjolen är utformad, etc. Sen är det ju också så att Volvo är det vanligaste märket på våra vägar så rent statistiskt så är ju chansen/risken att få stenskott bakom en Volvo större. Frun meddelande i går att hon fått ett stenskott på Golfens ruta som direkt blivit en spricka...vet dock inte vad det var för bil som orsakade det. Blir fjärde rutan jag byter på två år. Har tidigare på 20 års bilägande aldrig behövt byta en framruta... ___ //Ulf |
|
| Moderna däck med sajpning fungerar som slangbella. sedan har man ju övergått till kross istället för sand och salt som halkbekämpning. | |
|
Psyket spelar en spratt kanske, jag som ogillar nyare SAABar får alltid stenskott från SAABlarna. Min BMW fick framrutan spräckt, en slyna skulle bara köra om och "klirr" |
|
| Samma här världens stenskott idag på motorvägen. Ljudet när stenen träffade rutan var det äckligaste jag hört och en fett spricka i rutan, stor som en enkrona. | |
|
Är nog mera däcksmönstret och vägtypen som avgör. Som steaman säger verkar det vara grövre kross nu än för 5-10 år sen. Detta kostar samhället enorma summor, alla rutor som måste bytas. Enligt Bil Sweden finns ca 4 miljoner bilar i landet. Om man måste byta framrutan var fjärde år pga stenskott så är det ca 1 mijon framrutor varje år, som kostar ca 7000 per ruta. Det blir 7 miljarder kronor årligen. Glasmästarna blir glada, men vi andra blir fattiga. Vore det inte kul att lägga pengarna på något annat, inte bekämpa halka med grovt grus?? Tips till andreas.a och andra som får små sprickor: laga dom direkt hos glasmästare, annars spricker dom snart upp och hela rutan måste bytas. |
|
|
Där jag bor är det mest volvo och scania som man får stenskott av eftersom jag bor i grushålernas mecca. |
|
|
Det är dock rätt svårt att hålla avstånd då vissa kör om som svin och svänger in tre meter framför bilen och blästrar allting bakom. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det behöver inte vara så att folk kör som svin men pendlar man till och från Malmö på E6 så är det alltid mycket bilar och oavsett om man kör fort eller mindre fort så är det bilar framför, bakom och sidan om. I vissa fall så blir det bara ett stenskott och man hinner köra in och laga det men de två senaste gångerna så har sprickan kommit några sekunder efter stenskottet så då har man ingen chans. ___ //Ulf |
|
|
Jag fick det på min gamla mazda en gång som klarat sig från stenskott sen 91. Hörde radioreklamen på radio om att laga stenskott för ett par 100ingar, tänkte att det ska jag utnyttja nästa gång det händer istället för att vänta på att sprickan blir stor. 5 minuter senare, PANG. Av en Merca. |
|
|
Gossar! Ni som får stenskott... ni ligger ju för nära framförvarande bil :) Öka avståndet bums! // Erik |
|
|
Fick en ny ruta den första april. Han åka från Tyresö till Upplands Väsby innan första stenen landade i rutan så att den sprack tvärs rakt över. Vad är oddsen på det? Kändes så där kul... |
|
|
Öka avståndet? Visst, bara att tvärnita när någon 1km/h+ hora vill köra om, nej, jag kommer att gasa på utav fan så jävulen inte kommer förbi mig. |
|
|
låg bakom en bil och skulle köra om på en fin raka. (han höll 70 på 90 väg) han svängde ut i mittsträngen med stenkross för att hindra mig. fick rutan och huven blästrad och ett stort stenskott på någon sekund. och kunde inte ta mig förbi. sen då körde han in igen till rätta spåren efter 4-5 sekunder. blev GALEN på f*nskapet och körde om så fort jag kunde. la vänstra hjulparet i strängen och körde så i kanske 4-500meter. såg inget i backspegeln för de dammade och sprutade. när jag svängde in igen var han långt bakom och stannade sedan till vägkanten. en gammal tjurig gubbe som körde den bilen, dessutom va de en ganska fin och ny nissan jeap av nått slag. och jag hade jobbarbilen. kul att förklara för bossen vad som hänt sen.. eller inte.. nu i efterhand tycker jag de var förjävligt gjort och dumt av mig. BMW ownz |
|
| Dumt gjort men kanske, men han lär inte göra om det. | |
|
Fick idag två riktigt fula stenskott i rutan under loppet av 20min. Det var det 5e sedan januari. Fick båda av dem i samband med att en omkörarande bil svängde in framför mig, dvs helt fair enligt regelboken dessvärre :-) Öka avståndet sa någon....jo det är kanske enkelt om man kör landsväg i mellansverige men inte riktigt lika enkelt när man trängs på en motorväg med en dygnsfrekvens på 70,000 fordon. |
|
| De här med att öka avståndet tjatar far min också om när ja gnäller över stenskott! Men flera av dom stenskott jag fått är när ja har fått mötande trafik på landsväg, någon som har tips då om hur man skall undvika stenskotten? | |
|
Man får helt enkelt sluta köra bil för att undvika alla stenskott :D skämt å sido, det går nog inte att undvika stenskotten är jag rädd. Hade någon kommit på nån form av film att lägga på rutan så hade det säkerligen redan varit gjort. Men det kommer nog aldrig att fungera i längden med tanke på hur mycket vindrutetorkarna skulle slita på filmen. Det skulle säkert bli för dyrt att byta ut filmen när den blivit repig i förhållande till vad det kostar att byta ruta, om man räknar på livslängden på en normal vindruta vilken torde vara tämligen lång. // Erik |
|
|
man känner ju bara till sina egna stenskott men det är ju också intressant hur många stenskott VI har orsakat andra utan att ha en aning om det |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.