AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.290

If vägrar lösa in stulna bilar med startspärr. SVT Plus

Sida 1 av 2
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Det var ju ett oroande inslag på SVT Plus nyss om hur If vägrar lösa in bilar som blivit stulna som är tillverkade efter 1995 och därmed har startspärr. Bilen går inte stjäla enligt If och indirekt anklagar försäkringstagaren för bedrägeri! En kille gick i personlig konkurs efter att ha förlorat i rättegången och tvingats flytta hem till föräldrarna igen.

Är det någon här som råkat ut för detta hos If eller andra försäkringsbolag?

Eventuellt funkar länken så man kan se inslaget på SVT Play:
Länk

Själv har jag BMW originalförsäkring som ju är ett varumärke hos If. Frågan är om man ska se sig om efter alternativ ....
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

spola 7min

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Förstår problemet med försäkringsbedrägerier men detta gör mig ganska upprörd.

En gammal ägare kan lätt stjäla tillbaka bilen med en gammal extranyckel som inte överlämnats.

Du kan stjäla nyckeln för ägaren när han är i simhallen eller på gymmet och sedan ta bilen.

En lastbil/bärgare med kraftig vinsch släpar lätt upp en bil på flaket.

Skulle inte förvåna mig om det finns teknisk utrustning för att kringå en startspärr. Att det skulle vara omöjligt som IF hävdar låter helt orimligt i mina öron.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, då är if borta ur mina försäkringsalternativ...

Mvh Janne.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Inget är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid

Ha deT
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Eftersom det är IF som står bakom BMW Orginalförsäkring så är det helt klart olyckligt.

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mo
176
Moe
Cykel
Det är inte bara if som gör på detta sätt, länsförsäkringar gör på samma sätt, fanns väl någon tråd här på forumet förut. Känns som det händer på alla bolag. Bolagen har ju hävdat ganska länge nu att bilarna inte går och stjäla och eftersom de får fortsätta hävda det så har det blivit endel av spelreglerna och en chansning man får ta helt enkelt, tycka vad man vill om det.

Själv för att slippa spela spelet, med att bli oskyldigt anklagad, ta emot skambud, blanda in jurister eller misstänkt på annat sätt så kör jag numer trafikförsäkrat endast. På så sätt är jag säker på att slippa striden med något av skojjarbolagen.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jag hade ju samma problem när min Alpina B12 blev stulen men jag gjorde ju precis som sverker gjorde - ifrågasatte att alla bilar på Larmtjänst hemsida är antingen nyckelstulna eller bortbärgade. Efter det så fick jag pengarna från fb. Och det skiljer sig säkert inte nämnvärt vilket fb man har.

M V H
Stephan

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Varför skall man isf betala stölddelen i bilförsäkringen?!

Alla bilar går att stjäla, det är bara frågan om hur mycket tid och resurser man har.
//Marin
In
355
Inot
745iA -02
Det finns/fanns ett repotage om just detta tidgare där det var länsförsäkringar som tillämpade denna typ av ståndpunkt vad det gäller startspärr och stöld.

Vill minnas att man då talade om att försäkringsbolaget sålde försäkringar som de visste aldrig skulle falla ut, mao rent bedrägeri

Kort och gott, varför säljer försäkringsbolagen en stödlförsäkring till en bilägare vars bil är omöjlig att stjäla, då borde också premien spegla det och egentligen så borde då inte ens valet stöldförsäkring existera.

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Moe, Inot

Jag kollade detta med Länsförsäkringar och de betalar ut ersättning. Självklart gör de som vanligt en utredning men de har inte detta som en generell bedömning, att ej betala ut. Mvh
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Har man ek problem eller en brokig ekonomisk historia gärna i kombination med bilen på blocket så skulle jag inte vilja få bilen stulen.

Tror inte en villaägare i Sollentuna som tjänar 50K i månaden råkar ut för detta så ofta när X5:an blir stulen.
In
355
Inot
745iA -02
Passo222:

Möjligt att Länsförsäkringar gör det idag, men jag vill minnas att de fick svidande kritik för sin så kallade generella regel om startspärren där flera som blivt vägrade ersättning gick samman och via jurist gick vidare med att de då säljer något som de aldrig behöver betala ut.

Men har man som Chiles skriver, ekonomiska problem så är man nog redan dömd på förhand.

Var det inte Aschberg som lät MB ställa upp med en "ostjälbar" Merca, där en person som sysslat med att just knäcka startspärrar vart ombedd att stjäla bilen, han gjorde så och lämnade visst tillbaka den flera dagar senare.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Har ringt if o frågat om försäkring på min förra bmw o det fick mig att lägga på luren direkt.
IF är inget annat än SKIT i mina öron, Ren jävla bluff. Det är min erfarenhet av dom. Jag hade startspärr larm o det mesta för att få en billig förs.
Men när det kom till att den var import så gick det inte helt plötslig.
Då hade min bmw varit i sverige i 9 år. Efter 3 år så räknas en import bil som svensk i förs, men inte hos IF.
PS även om man har startspärr så är tjuvar inte dumma, De kan sno vad som helst o de vet de flesta. Tack för mig!

M-killen
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
IF generellt är riktigt illa. Blev av med en dator som köpts begagnad, och trots ett skrivet kvitto från säljaren vägdare dom ersätta med motiveringen att dom "talat med säljaren, och denne kom inte ihåg vad det var för modell".

Har Vesta för dom var billigast när jag ringde runt. Har inte varit problem med småsaker, däremot blev min backspegel avkörd av en traktor som hade mage att NEKA, och jag kan tycka Vesta var lite lama i att verkligen "stå på min sida". Dom ersatte, men jag kände ingen kämpaglöd.
In
355
Inot
745iA -02
Inget av de försäkringsbolag jag ringde till då jag skulle teckna förs på min BMW hade någon regel som sade "tre år så räkans import på samma vilkor som svensksåld"

En gång import, alltid import = högre premie enligt de jag talade med. Å andra sidan så var IF lite över 60% billgare än trygg hansa :D
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Läste nyligen att ett antal X6:or har stulits utan nycklar. Enligt artikeln så sammarbetar BMW Sverige med polisen i den här frågan.

Om BMW sammarbetar så finns det väl en misstanke i botten om att det existerar tekniska metoder att gå förbi stöldskyddet.
Inot; Lita aldrig på vad försäkringsbolag säger, det är ren dynga. Jag har haft 1tkr skillnad för en bil enbart för vilken färg den har. Silver 540iM/6-96 import-07 och en svart 540iM/6-96 import-02. Och 600kr skillnad mellan 540i/6-95 röd import-06 och 540i/6-95 grå import-07. När jag ville ha en bra förklaring till detta, klarade inte LF sthlm att komma med något. Då bytte jag till Vesta som inte håller på med sånt.

Någon prisskillnad mellan Sv-såld och import finns inte generellt, en av mina var billigare än den enda Sv-sålda 540i E34-96. Minns en person som kollade 4st M5 E39 två sv-sålda och två import, variationen var stor mellan dem fyra, En sv-såld och en import låg betyligt lägre än dem andra två = det är ett lotto...

Det finns alltid sätt att komma förbi stöldskydd, minns ett test Brittiska Autocar gjorde 1999, då fick deras experter 2min att komma in och 5min att komma iväg med bilarna utan skador, alla VAGbilar kom iväg utom Audi TT och VW Beetle, även Audi A8 knäcktes startspärren och detta var för 11år sedan. Jag är övertygad att alla bilar på marknaden går att knäcka utan skador för en stöldexpert.

Stephan
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Självklart finns det vägar förbi det sk. elektroniska startspärrarna.
Det man ska fråga sig är varför man ska betala för stöldpremie för sin försäkring.
Det borde vara bedrägeri att ta betalt för något som inte existerar?

Bilarna går alltså inte att stjäla enligt försäkringsbolagen, men ändå tar man betalt för stöldpremie?
På en äldre BMW är det inte lönt att ha helförsäkring.
Spar en summa varje månad i stället och kör trafik.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Som sagt..

Man får väll anmäla inbrott i lägenheten/huset samtidigt och att tjuven fått med sig nyckeln därifrån så kanske man får ersättning.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.