AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.220

M5 e39 För hög CO Halt tomgång. Behöver hjälp!

Sida 2 av 2
Radera felkoderna och kör en stund, läs av igen.
Radera felkoderna och kör en stund, läs av igen.
Hej Lelle! Tack för att du ställer upp!!

Nej ryckningarna kom i samma veva som jag fick Hög CO. Men ryckningarna var så små att jag inte tänkte så mycket på dom. Men har ju nu förstått att dess små ryckningar och CO halten hänger ihop med felkoderna.

Jag har redan raderat koderna en gång och testat en sväng till. Dom första koderna var lika förutom att tändmissar inte fanns med första gången.

Samma ryckningar och att den går fett, känns på lukten. Frågan är om jag ska gå på kamaxelgivarna!?
Vilken sida är Bank 2?
Förarsidan för vänsterstyrda bilar enligt exempelvis denna USA-sida : Länk Kan vara bra att funktionstesta 5:e cylinderns tändspole också.
Kollade just på detta problem: Länk

Kolla felkoderna, tycker felkoderna liknar mina väldigt mycket. Om jag förstod honom rätt så bytte han först kamaxelgivarna utan framgång. Vad tror du, kanske jag ska gå på solenoiderna först?
Länk
Tack Lelle!
Jag börjar med att riva ner magnetventilerna till Vanos och kollar lödningar/löder om samt byter o-ringarna på bank 1. Försöker mäta upp eller byta tändspolen på cyl 5 samtidigt.

I ditt ställe skulle jag skifta tändspolar först! Flytta den,dvs. skifta mot en annan i andra banken och kolla felkoderna efter det
Jag skiftar spole så får vi se. Jag har magnetventilerna med kretskort liggandes på bordet nu. Det var totalt avbrott till en av magnetventilerna, YES!! Löder om och kollar även ventiler vanos bank 1. Skiftar tändspolen med cyl 1 bank 1 för att se om det kommer några tändmissar där istället!

Jag återkommer när allt är lött, omflyttat, rensat felkoder, provkört och kollat felkoder igen! Så hoppas jag allt är som det ska nästa gång jag skriver!!
Håller mina tummar!
Stort tack Lelle för stödet, hjälpen och bollplanket!!!!! Nu går kärran som en dröm:o)

Lödde om samtliga magnetventiler på bank 2. Raderade felkoderna och körde iväg ca 3-4 mil i lugn körstil för eventuell adaptering. Sen tryckte jag på lite..... He, he.... Går som en dröm nu, kändes som jag fått 50hp till. Inte en antydan till ryckningar.. Kopplade upp mig när jag kom hem.
Inga felkoder:0) Blir omlödning av Bank 1 nästa helg (förebyggande syfte)

Så ett tips till er som jag sett skriva att M5´orna går lite oroligt på tomgång. Kolla magnetventilerna till Vanos, jag skulle kunna ställa ett fullt glas med vatten på växelspaken nu, utan en darrning i vattnet.

Min ryckte väldigt väldigt lite och gick något oroligt på tomgång.

Nu är det bara att hoppas på att CO åkt ner i samma veva...

Hela arbetet med omlödning av Magnetventilerna till Vanos finns fotodokumenterat om någon skulle var intresserad.

Än en gång stort tack till Lelle!!

Mvh Jocke

Snyggt jobbat!!! Du har PM
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
wannabedivers/Jocke:

Lägg upp ditt fina arbete på dessa platser: Länk Länk

Mvh /Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.