AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.218

M5 e39 För hög CO Halt tomgång. Behöver hjälp!

Sida 1 av 2
Hej!
Var inne med min M5´a e39 -99 idag på bilprovningen. Underkänd på avgasvärde, CO halt för hög på tomgång..... Vad göra nu?

Kontrollvärden:
CO 2,1 (0,5)
HC 079 (100)
CO vid 2500rpm 0,2 (0,3)
Lamda 0,99 (0,97-1,03

Vi var ute två svängar och eldade ur maskinen ordentligt för ytterligare mätning. Men icke att CO halten på tomgång gick ner.

CO på 2500rpm ligger kanon.
HC klarar sig, men den ligger på den högre skalan.

Bilen har rullat 16 000mil och har (stryp mig inte) öppna torra luftfilter.

Någon som har lite tips!?

Det är sorg just nu...............
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Lmm eller lambdasonder gissar jag

BMW CS #5139
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Stryp inte mej heller, men stoppa i nya orginalfilter och filterburkarna. Jag tar för givet att den är servad med stift olja osv. Annars är det bara att börja där.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Galant Turbo: Då är vi klara med att vi inte ska strypa varandra, he, he...

Jag kommer självklart att göra som Galant Turbo säger och stoppa i nya orginalfilter och se till att det är ny olja i motorn. Hade tänkt byta oljan i helgen efter besiktning......

Rätta mig om jag har fel, men är det inte HC som påverkas av oljans kvalite (för mycket bränsle i oljan). Men visst mitt HC var ju ganska högt.

Men inte påverkas väl CO halten av oljekvaliten!? Och varför klarar den CO på 2500 varv? Men inte på tomgång?

Den går alltså "Fett" på tomgång...

J.L: Vad är det som gör att du tror att det är lmm eller lamdasonder? Skulle inte lamdavärdet spökat om det var sonderna?

Hoppas på mer tips och diskussioner!!

När byttes luftmassemätarna senast då? Denna motor "käkar" LMM. Finns nya originalinsatser för runt tusenlappen/st på Ebay.
Ja det kanske är lmm ändå. Kanske lika bra att byta dom med....

Tackar för erat stöd!!
bmw Lelle:

Har du någon länk till luftmassemätarna på Ebay? Hittade inget när jag sökte... Ingen van Ebay´are kan ju nämnas;o)
Länk
Länk
Tack Lelle!
Har mejlat litauen killen...

I andra länken du skickade så står det M5 2000-2003 only, men visst är det samma på en -99!?
Japp det stämmer,dåligt med 99:or i USA f.ö.
Att byta olja/filter och tändstift kan göra underverk på dåliga avgasvärden.

Micke

Länk
to
4
tomster
m5 e39 -99
wannabedivers du har powerpost!
Hallå!

Tänkte bara kolla med er om en sak jag noterade idag när jag körde Live med Carsoft.

Lamdasond 1 visade typ 2,8v och kanske 28% (kommer inte riktigt ihåg)
Lamdasond 2 visade också typ 2,8v, kanske något lägre. Men här stod det konstant 0% vid vad som ser ut som någon form av aktivitet för sonderna.

Vad menas med procentsatsen? såg på 1´an att den rörde sig momentant medans 2´ans sond stod på 0.

Väntar på mina Lmm som ska monteras samt därefter nya tändstift. Alltså i rätt ordning. Men nu funderar man ju så klart om det är fel på lamdasond 2, eller om den kommer igång när bilen kommer upp i temp!?

Att motorn går "fett" är inget att snacka om... Tröjan jag hade på mig luktar som när man var 15 och kommit hem med moppen:o)

Tyvärr så ser jag inte felkoderna, får bara live att fungera i Carsoft.....

Någon som kan detta?

Mvh Jocke
Har du provat att dra ur LMM-kontakten en i taget och se om det blir nån skillnad? Lambdavärdena (likaså vanos-felkoder) kan troligtvis spöka vid felaktiga LMM.
Provade att rycka en lmm, motorn hostade till men återgick till normal gång. I live testet så stod det vanos= late... Vad nu detta betyder. Skulle ju inte skada om man fick igång felkoderna i Carsoft!

Mvh Jocke
Satte du tillbaka den och provade att dra ur den andra LMM- kontakten? Vad hände?
Tjenare Lelle
Jag ska prova den andra lmm´en idag så får vi se. Ska även försöka få igång felkoderna i carsoft.
Hej
Nu har jag lyckats få ut en del felkoder i Carsoft från motorn. Men vad säger dom? Kan ju nämnas att jag fick mycket mer felkoder i olika system första testet. Jag raderade samtliga och startade bilen så den fick gå en stund. Körde ett nytt test och följande fick jag denna gång:

DME/DDE: Status ERROR

74, 75 113 (Felkoder antar jag)

Någon som kan?

Mvh Jocke
Ny status.

Bytt Lmm´er
Bytt till orginal luftfilter
Bytt olja (TWS)
Bytt stift

Och bilen går fortfarande "fett". Det märkliga är att bilen gått hur bra som helst fram till besiktningen då den ryckte lite vid gaspådrag från tomgång till ca 2000 rpm samt att den då hade hög CO halt. På högre varv inga problem.

Provkört bilen ca 5 mil med normal körstil så att Lmm´erna ska få adaptera.

Men icke att ryckningarna försvann..

Har nu fått ordning på mitt diagnostikprogram som idag säger följande:o(

DME MSS52

074 Camshaft Position Actuator Control Open Circuit (Bank 2)

075 Camshaft Position Actuator Control Open Circuit (Bank 2)

113 Funktion Input-VANOS Bank 2

209 Misfire cyl 5 without Cylinder cut of

Är det någon som råkat ut för något liknade och har tips på vart felet kan ligga.

Självklart så blir man lätt nervös att det är Vanosbyte som vankar..

Ryckningar/misständningar? Det var inget du meddelade oss om tyvärr. Ser ut som att du behöver byta kamgivare.Läs mer här: Länk eller Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.