AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.424

Byte av bensinpump och filter på e34

Sida 1 av 2
Mi
13
Michael89
540iA - 93
Hej!

Tänkte kolla om det är nogon här som har erfarenhet av att byta bensinpumpen i tanken och de två filterna på på en 540 e34.
Går det att göra själv?

Mvh / Micke
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Börja med att lyfta på bagageklädseln, tankarmaturen kommer du åt genom att skruva bort en svart plåtbit som sitter med en 5-6st stjärnskruvar.

Under den sitter slangarna till tankarmaturen + 1st kontakt, kanske kan gå att få armaturen nog åt sidan med slangarna på plats för att komma åt pumpen, men märk annars upp slangarna innan du tar lös dom.

Själva armaturen sitter fast med en stor plastmutter mot tanken, kan vara bra att ha nån dorn eller liknande och knacka med en hammare för att få lös plastmuttern.

Ta ur tankarmaturen så ser du pumpen i botten på tanken. den sitter i ett plastfäste som man ska trycka in 2 flärpar för att få lös den.

Bränslefiltrena sitter under bilen framför bränsletanken på höger sida.

//Roffa
Mi
13
Michael89
540iA - 93
Tack för hjälpen!

hur kan man på ett enkelt sätt kolla om pumpen funkar?
hur beter sig bilen med dåliga filter?

// Micke
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Kika här: Länk

Där står hur du kan provköra pumpen. Pumpen är rätt dyr, så jag skulle konstatera att den är kass innan jag bytte den.

Har du aldrig bytt bränslefiltrena eller om dom ser gamla ut skulle jag rekommendera att byta dom då det inte är några ofantliga summor det kostar att byta dom.

//Roffa
Mi
13
Michael89
540iA - 93
tackar tackar!

// Micke
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en guide för hur du byter bränslefilter på en E34 535i
Länk

Och såhär kör du bränslepumpen manuellt (enkelt sätt att kolla att bränslepumpen iallafall snurrar och med matarslangen bortmonterad kan du även mäta upp att den levererar korrekt mängd bensin)

1. Leta upp bränslepumpsreläet. Original är det orange men är det ersatt någon gång med nytt från BMW så är det ljusgrönt. Så här ser det i min 535i -89 (borde vara snarlikt på din bil)
Länk

2. Ta bort reläet och när du kortsluter terminalerna 30 och 87 i reläsockeln så kör bränslepumpen

Här ser de terminalerna på reläet
Länk

Här ser du vilka terminaler du ska kortsluta i reläsockeln
Länk

Det finns många sätt att göra kortslutningen på
- Den enklaste är att bara stick ned en kabel (1.5mm2) mellan terminalerna.
- Den näst enklaste är som ovanstående fast med en in-line 16A säkring.
- Den MythBusters-inspirerande (if it's worth doing, it's worth overdoing) lösningen - vilken jag valde - är såklart att bygga in säkring och två brytare (en icke-återfjädrande och en återfjädrande) i en liten låda med två sladdar med ett par kabelskor i bägge ändar och överdraget med krympslang
Länk
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Angående BMW 540 -95, finns här någon som vet var reläet till bränslepumpen sitter? Det finns inga reläer alls i den högra boxen där DME-enheten sitter. Frågan är om det är något av reläerna i säkringsboxen? Tacksam för tips.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog en närmare titt i de böcker och dokument jag har, och bränslepumpreläet ska sitta i e-boxen (dvs den högra boxen) - iallafall enligt dessa källor. Det heter K6301w för V8 och verkar sitta lite annorlunda än andra motorer - men den ska likväl sitta där i e-boxen.

Men det bör inte vara helt tomt på reläet i e-boxen, har du dubbelkollat att det inte sitter några reläer (som kanske är lite svåra att se)?

Nu vet vi att just placering av elektronik kan variera från modell och även år, så det är inte alltid dessa bäcker och dokument har rätt. Skulle vara bra att höra hur det ser ut från någon som verkligen har en E34 med V8-motor.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Tack för svaret bmw-slangen, ska undersöka e-boxen igen, vad jag minns för stunden är att det var ganska tomt på reläer. Men skam den som ger sig. Har problem att få fram ström till pumpen. Matar man ström direkt på pumpen går den. Det är helt klart, att placering av elektronik verkar variera högst avsevärt beroende på modell (och tillverkningsdatum), och när jag lokaliserat reläet återkommer jag med relevant information. Stort tack för din hjälp!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det sägs i andra forum att på modeller med raka sexor sitter reläerna synligt och horisontellt, fast på de med V8 sitter reläerna vertikalt och lite halvt dolt (dvs man får lossa något och dra upp ett rack som de sitter på).

Eventuellt kan du ta loss någon styrbox för att se bättre. Det sitter bara fast med handsken och typiskt två skruvar och sen är det bara att lyfta bort.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Det stämmer angående sexorna, reläerna syns då tydligt. Får ta mig en mer noggrann titt helt enkelt. Men det är väl "vanliga" reläer jag skall söka efter? Har fått tag i ett begagnat, brunt till färgen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, absolut. Jag är 99% säker att det är samma bränslepumprelä till V8 som till raka sexor (just detta relä användes till en hel del modeller).

Är det original så är det orange till färgen.
Länk
Är det bytt någon gång i tiden är det mintgrönt.
Länk

Reläer med andra färger kan du helt ignorera, det är helt fel.

För att vara helt hundra ska du läsa av reservdelsnummret som finns på reläet. Återkommer strax vad det ska stå på bränslepumpsreläet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den äldre varianten (orange) har reservdelsnummer 1 378 238.

Den nya varianten (mintgrönt) har reservdelsnummer 8 373 700.

Detta står på reläerna. Det är DET du ska gå efter.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gjorde en sökning på i vilka modeller som 1 378 238 kan sitta i
Länk

Som du ser så verkar det sitta även i E34 540i
Länk
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Ok, det relä jag har skaffat har nummer 1 378 238, och är ljusbrunt vad jag kan se. Ska leta efter det i bilen, så får vi se vad som framkommer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tja, STÅR det verkligen de siffrorna på reläet så ska det vara rätt. Mysko dock med färgen... Ska vara orange...

Har det legat ute i solen för länge och gått från orange till ljusbrunt? :-)

Har du bild på reläet som du kan lägga upp?

Hur många terminaler har ditt ljusbruna relä? Det orange ska ha 4 och det mintgröna ska ha 5.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Mitt relä har fyra terminaler, och jag kan ta gift på att det är ljusbrunt, annars har jag blivit färgblind. Gott att konstatera att det är rätt relä i alla fall med tanke på numret. Nu återstår att hitta ett med identiskt nummer i bilen. Kan det sitta några reläer under baksätet vid batteriet tro?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt.

Dubbelkolla för säkerhets skull att det verkligen står 1 378 238 på reläet.

Det brukar även finnas en kretslayout ingjuten på reläet, finns det ett sådant så dubbelkolla för säkerhets skull att det är samma.
Länk

Men jag håller med, står det 1 378 238 på reläet så ska det vara rätt.

Ja, det sitter reläer under baksätet också.

Men bränslepumpreläet sitter i e-boxen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gjorde en snabb sökning och det ploppar upp en hel del reläer där det står 1 378 238. Det står inte uttryckligen att det är BMW's reservdelsnummer som avses, men vad jag kan se så ser det väldigt likt ut.

Länk

Jag ska ändåså ned och läsa av lite felkoder, jag ska faktiskt ta ut mitt orange bränslepumprelä och ta mig en ordentligt titt på det.

Men du verkar ändåså ha fått tag på rätt relä. Det verkar som att tolkningen av färgen orange är ganska "bred" :-)
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Har kollat igen, och numret stämmer. Kretslayouten är dock inte identisk vad jag kan se. Färgen på mitt relä är likartad den på det högre reläet i din bild. Har tyvärr inga bilder själv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok,fick loss mitt relä från min E34 535i.

Det har faktiskt inte heller någon BMW-logga, endast numret 1378238 ingjutet.

Annars är det precis likadant som de reläer i eBay-annonsen jag länkade till förut dvs Länk , förutom två saker
- färgen (mitt är orange)
- Bosch nummer (mitt har 0 332 019 456)

Annars är det identiskt (kretslayout, ampererating osv).

Så de i eBay-annonsen fungerar precis lika bra som det jag har nu sittandes.

Återkommer med bilder på mitt så du kan se lite detaljer.

Jag tror du missuppfattade mig, bilden nedan var bara en exempelbild på hur kretslayout kan se ut på ett relä.
Länk

Du ska jämföra kretslayouten med de reläer i eBay-annonsen jag länkade till - de har exakt samma layout som mitt bränslepumprelä har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.