AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
6.086

635 CSI som entusiastbil, köpråd.

Sida 1 av 2
fl
124
fluppen
525iA E61 Touring M-optik
Jag har gått i tankarna länge om att skaffa mig ett skötebarn, en cool bil man kan sköta och köra. 635 CSI har alltid varit en favorit BMW nörd som man är...
Jag har inte satt mig in i E24 nåt vidare så jag vet inte riktigt vad man ska titta efter vid köp osv.

Vad jag förstår så kom 635 -78 och ändrades -82, facelift ?

Jag tänker inte köpa ett toppex för massa pengar, utan hellre en bruksbil för en vettig slant. En bruksbil man kan göra iordning under en längre tid, ett "projekt" ;)

Vad ska jag leta efter, nån särskild årsmodell man ska undvika ? Långmilare ? Ja ni förstår vad jag är ute efter...Nån vänlig själ som har tid att skriva ner ett par rader.

Jag har hittat en 635CSI men det är en 76:a...enligt Wikepedia fanns inte 635CSI då..

Länkt till bilen:
Länk

Tack !!

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Du hittar en hel del om du kollar runt lite på forumet. Mina tips är:

- Undvik rost, finn gärna en entusiastägd som inte sett vinter / salt
- Ta en nyare ex då mycket av tekniken byttes
- Fundera över vilken "look" du gillar, det är lite olika varianter av stötfångare / spoilers etc. Man får sin egen favorit efter ett tag.
- Sportstolar är ett måste för mig, det ex du länkar till har inte det
- Skinn är ett måste för mig
- Automat är tabu för en del, men inte för mig, möjligtvis är manuella bilar mer poppis och enklare att säja i framtiden...
- Köp gärna en där så mkt som möjligt fungerar. Jag har fixat ungefär 10 ggr så mycket som jag trodde från början. Kul, men inte gratis;-)
- Ha tålamod att vänta på rätt ex, inte många ute på vintern...
- Kom gärna till Mantorp på BMW springbreak så kan du se många olika 635:or samtidigt och snacka med ägare.

Lycka till!

Mvh,

Per-Magnus
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Bilen har även diskuterats i den här tråden, kanske är till lite hjälp. =)
Länk
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
-83 Och framåt delar chassi med E28 5-serien 82-87 dessa bilar är väsentligt mycket lättare med chassi detaljer som bromsar fjädrar dämpare mm.

635 fanns på andra marknader än sverige före -83
För att göra saker lite extra komplicerat är en 635 -83 och -84 en 3,2 liters motor i OM den är svensksåld.
Det finns lite olika 635 motorer alltså.

Hittar du en nyare variant med Katalysator (-87?) går den motorn trevligare, och snålare.

Enligt mig är en fin inredning väldigt vikigt, då det är mycket svårt att hitta det man söker, annars är rost det största problemet.

De yttre förändringarna mellan -82 och 83 är många men små.
Främre skärmkant och "alla" lister, samt framförallt bakre stötfångaren skiljer, och det finns ett antal olika framspoilers.

88-89 skiljer igen på utseende men är ganska ovanliga.
Håller absolut med ovanstående:
Köp en som är baserad på E28, ALLT blir så mycket enklare då.
Skulle själv ha köpt en så ny OCH ROSTFRI som möjligt.
Satsa på en som är "rätt" från början; vagnarna börjar bli gamla nu, och t.ex. inredningsdelarna är inte så lätta att få tag i.
En rätt skött M30 håller hur länge som helst, hade själv en svensksåld med M30 B34 och 204 hk: Länk

Det var ju ingen raket, men motorsången och gångkaraktären var fin...
På just den knackade det en del från toppen, troligtvis pga lite väl långa intervall mellan oljebytena i dess tidigare liv.
Gå på magkänsla!!!

/Magnus Oldberg
Bostongurkan: Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och magkänslan säger:
Strunta i denna "635" från -70 talet.

fl
124
fluppen
Oj, stort tack för all värdefull info, jag ska sätta mig när jag kommer hem och läsa igenom allt mer noggrant. Hur mycket får man betala för en vettig 635 då ?
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Jag la 40 k för min och har lagt minst 60k till för "förbättringar", förmodligen mer, jag har slutat att räkna. Den var inte rostfri vid förvärvet, köpte bl.a. nya framskärmar samt allt krom nytt då detta var "anfrätt". T.ex. kromet kan vara bra att veta att det kostar upp emot 20k om du vill byta allt inkl kofångare.

Mvh,

Per-Magnus
fl
124
fluppen
Jag börjar med att tacka för all info. Jag inser nu att man inte kan köpa en 635 bara sådär, jag ska nu sätta mig in i bilen mer och hålla ögonen öppna till rätt ex dyker upp. Jag förstår att man har igen 100 gånger om att få tag i rätt exemplar.. men man är ju så sugen !! å andra sidan finns det en tjusning i att leta bil oxå ;)
fl
124
fluppen
En annan fråga, en vän jag samtalade med om 635 sa att det kostar enormt mycket att äga, stämmer detta eller är det som att äga tex vilken gammal 5 serie bil som helst ? Då menar jag inte renovering utan rent driftmässigt med service och drivmedel osv..
fl
124
fluppen
Denna då ?? Den verkar ju iaf vara en 635....helskinn å allt...ett gött vårprojekt ? ;)

Länk
Din vän är ute o cyklar när det gäller driftskostnaderna, den kostar inte mycket att driva. Inte alls svårt att ligga under litern/mil. Försäkringen var heller inte särskilt dyr, vad jag kommer ihåg...
När det gäller den blå bilen med vinge från Biltema (?) skulle jag inte ta i den med tång, ens.
Jag citerar mig själv: "Satsa på en som är "rätt" från början"!

/Magnus Oldberg
Bostongurkan: Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag letade ett halvår här i sverige innan jag kom på att jag skulle importera själv.Det finns massor i tyskland.Då kan du välja det du vill ha.Jag letade då i ca 18 månader innan jag hittade det som passade just mig.
kolla även på: mobile.de I övrigt håller jag fullständigt med grabbarna ovan.

Mvh Jonas B.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Glömde det att just letandet var så här i efterhand väldigt kul och framförallt informativ vad gäller utrustning och årsmodell och ibland funktion.

Mvh Jonas Brinell.
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Driftskostnader är inget att oroa sig för. Kostnaderna kommer av att man vill snygga till, förbättra och putsa. Men det är ju en högst frivillig kostnad. Har du inget garage för vintern tycker jag du skall kalkylera för det och börja leta i tid. Man vill inte ha den stående ute!

Jag håller helt med Brynet, handla i Tyskland. Du har ett mycket bättre utbud och kan säkert hitta rätt exemplar på en vecka. I Sverige kan du få vänta länge på rätt ex.

Den blåa med Biltemaspoiler, nej tack...

Mvh,

Per-Magnus
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Här är två ja skulle kunna tänka mej själv =) Tänk på att euro´n är på väg ner oxå =)) Lycka till!

Länk

Länk

//Magnus Tolf
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Har man en Entusiast försäkring är den billig att försäkra, men med en vanlig försäkring skulle min kostat ca. 15´000:- om året alltså ca 3ggr så mycket som min 528i -87.

Herr Olin säljer sin 633 med 635 motor i, Uj vad fin den är hoppas att han får en rejäl dask med pengar för den ;)

När det gäller liket som jag köpte gjorde jag det delvis för att den bara kostade 26´500:- och hade många bra chassidelar.
I övrigt var den kass.
Men då jag inte har några original ambitioner kan man hålla nere kostnaderna rejält, och bilen hade vart omöjligt att återställa till original redan innan jag la vantarna på den.

Om man värdesätter original ska man nog titta på en bil i minst 70´000:- kalibern som är välskött och har få ägare.
fl
124
fluppen
Fan va grymma ni är, uppskattar eran hjälp. Kollar runt lite på tyska ex nu...

Jo garage har jag, mkt därför jag vill ha en bil å fylla det med ;)

En fråga till, jag har en Golf -01 extrabil förutom 525:an, mina planer är att kränga den (får ca 50tusen) och ersätta den med 635:an. Man kan ha den till vardagskörning va ? Det är inte dumt eller så va, eller resonerar jag fel ? Jag är som sagt inte ute efter ett toppex som ska stå och glänsa på museum..

Jag förstår såklart att det drar mer soppa osv, men jag tänker att varför fisa runt i en tråkig Golf när man kan ha en stencool 635 istället...
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Hur hög är budgeten?
Kanske skulle satsa på en 286hk M635:a på en gång!? =)

En 635:a går att använda dagligen, bara den sköts om rätt.
Jag använde min förra E24:a dagligen, och det var verkligen kul, för den väckte så stor uppmärksamhet vart man än var.
Ett råd är att skaffa en bil med taklucka, speciellt om den ej har fungerande AC, E24:an har nämligen väldigt mycket glas i förhållande till hur liten coupen är, och blir av någon anledning varmare invändigt än flesta andra bilar. (vad jag och flera vänner lagt märke till)

Mvh Patrik

jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Precis som Patrik säger, om du har budget, satsa på en M635CSi.

Skicket är ju viktigast. Rost kan vara ett problem men om inredningen är dålig så är det nästan omöjligt att få tag i originaldelar och sadelmakare är inte det billigaste skrået att anlita för ett bra jobb. Dessutom så är chansen minimal att få tag på rätt klädsel i dagens läge.

Oskruvade originalbilar med få ägare skulle jag leta efter.

Mvh Johan
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej!
Den går alldeles utmärkt att vardagsköra, det är ju "rent basicly" en 5-serie med snyggare kaross. Vilket också betyder att det finns gott om slitdelar att få tag på och det mesta finns att köpa nytt från BMW. Karossplåt är dock dyrt, nya framskärmar är prismässigt ett kapitel för sig och så är det som sagt svårt med inredningsdelar.

Det hetaste tipset jag kan ge är att åka till "Spring Break" på Mantorp och kolla runt bland 6-seriebilarna där. Var inte blyg utan ställ frågor till oss -"hur var bilen när du köpte den" , "vad har du gjort med den -vad kostade det" osv... Det är bara kul när någon är intresserad!

Åker du dit får du också en ide om vilket skick du kan begära att en bil är i. Många av bilarna som kommer dit är väldigt fina! Det är lätt att gå med på skavanker om man är spekulant på en 25 år gammal bil för att man tänker att "den är ju faktiskt ett kvarts sekel gammal". Men har bilen skötts om(och helst bara sommarkörts) så kan den vara i ett förvånansvärt fint skick och det utan att några större reparationer/åtgärder för den skull har gjorts.

Min bil hade gått 26900 mil när jag köpte den (för sju år sedan). Efter att ha tittat på en urkig 22000-milare (som jag ändå var sugen på för att det är en så J-la snygg kaross) några veckor tidigare väntade jag mig kort och gott en "burk". Men den hade skötts om, ej vinterkörts sedan -91, var hel och fräsch invändigt, den luktar fräscht helt enkelt. Jag hade satt ribban lägre därför att det var en "gammal bil" jag var på jakt efter. Så det blev affär.

Men... sedan finns det ju alltid saker att göra...

Men har bilen en hel och fräsch inredning så gör det mycket för känslan.

Lycka till!

/Fredrik

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.