|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det riskabelt att köpa en 525ia kombi -02, med 28500 på mätare,nästan alla service gjorda enligt bok.Eller satsa på 528ia -98 med 14000 på mätaren,med likvärdigt service. | |
|
Breor på priset och skicket. Men 528 är inte dum. |
|
|
skicket är bra på båda bilarna. pris: 525 c.a 65000:- 528 c:a 55000:- |
|
|
Borde gå att få ner priset på 525:an en del med dom milen. Titta gärna på -99:or och -00 vad gäller 528. Då har den M52Tu med dubbelvanos. Snålare o piggare. Förövrigt känns det som smma risk att nåt skall gå sönder om de är skötta lika. Slitaget på synliga saker som lack o inredning kan ju vara större med fler mil. |
|
| De trågiga rostproblemen i kittade plåtomvikningar/fogar verkar ju också vara mindre på tidiga E39:or. | |
|
Känns som 528 skulle vara ett bättre köp. Går att pruta nån tusenlapp. |
|
| Du skriver 28500 resp 14000 på mätaren, är båda importerade eller sv-sålda. Kan vara läge att götra koll via servicedatabasen om de är importerade | |
| Jag har en 525-02 som gatt 27000 mil och mkt landsvag. Jag har haft manga e39 som har gatt betydligt mindre, men den har kans mest "tight" av alla. Gar hur fint som helst! | |
|
Som bruksbil skulle jag valt den nyare bilen, om de är i likvärdigt skick förstås, annars den som är i bäst skick. Milen hade inte fått avgöra på så pass gamla bilar. Hade det varit fråga om en bil för entusiastbruk så är ju lågmilare kittlande. Min E39 528iA touring -97 hade gått runt 34000 mil om jag inte minns fel och jag hade då kört ca 10000mil med den. Klockren bil, kan verkligen rekommendera en E39, bättre komfort än i min -09 320iT! |
|
|
Bättre motor i 528 vad jag vet och bättre kvalitet i kaross. Men provkör båda och välj den du tycker men 28500 mil har respekt med sig. |
|
| På vilket sätt är motorn bättre i en 528 jämfört med en 525? | |
| Min 528 har rullat lite över 34000 mil och är hur fräsch som helst. Förstår inte varför folk är rädda för långmilare, är skicket bra så är det bra! | |
|
M52:an är väl mer känd som en skottsäker motor? M54:an har mycke problem med vevhusventen? Kör sj en 528 -96 med snart 23k på mätarn, känns hur bra som hellst :) Beemer 4 Life! |
|
|
Tack för svaren!Om jag förstår rätt så är det tydligen en viss skillnad på kaross/motor kvaliten mellan årsmodellerna. Är det någon som kan säga mer konkret. För övrigt båda bilarna är svensksålda med tillhörande servicebok. |
|
|
Aldrig hört talas om att en 528 har problem med vevhusventet. Starkare, tystare, snabbare, bättre vrid, högre växlad och ta mig fasen snålare på dropparna eller lika snål. Och bara 12000 mil!! Mycket att ta på!! |
|
|
Rostproblemen verkar va induviduellt för varje bil men har enligt mitt tycke så hänger de på hur dem är skötta. Samma gäller med motorerna men dock är m52:an bättre från grunden. Kör min 528 på 0.75-0.8 l/mil om det är intressant ;) Beemer 4 Life! |
|
|
Jag skulle handlat 528:an...men visst, det beror ju också på skicket i "verkligheten" naturligtvis. Jag är visserligen lite tveksam till automatlåda på en sådan bil, blir lite onödigt segt då och kanske lite onödigt dyrt om den börjar dj*vlas.. Men ok, "modernt" och en skön stadskörning iaf med automat.. Mvh Janne. |
|
|
Båda är ju automat |
|
|
Jo, det såg jag naturligtvis...därför jag skrev som jag gjorde för att visa lite av min tveksamhet i dessa val.. Finns ju också fina manuella E39:or "Blocket fullt",om man vill ha dylika :) Mvh Janne. |
|
|
Tror inte det skiljer alltför mycket på M52 och M54-motorerna. M52 dubbelvanos kan jag tänka går lite snålare än M54:an. Kan själv komma ner till runt 0.75 på långkörning med min 525 Tou med man. låda dock. Rent psykologiskt känns det bättre med stålfoder än Nicasil, men som sagt M52:an är en bra maskin. Många betalar nog nån krona för faceliften också på det nya alternativet. |
|
|
Sett och kört 02an ovan, den med 28500 mil, Om det är denna på Bilcity Danderyd. Länk + verkade OK mekaniskt och invändigt med tanke på ålder och mil. - dörrarnas insidor i fogarna kommer rost överallt. Bakluckans övre del (glasluckan) har svår gravrost och även de övre hörnen på bakluckan (den nedre plåtdelen). Det syns om man öppnar glasluckan. Viss rost i skärmkanter. Diverse lacksläpp och rostmärken. Rostiga vindruterorkare och sliten vindruta. Högerbakdörr dålig passform. Känns som den hade nya innerskärmar i motorrummet också. Övrigt Såphal ratt med mindre diameter än i den 525M 03 jag är van vid (men OK, det finns olika diameter kanske, men tyckte det såg lite yxigt ut?), lukt av typ "wounderbaum". Hårt polerad, polerrester syntes. Sammanfattning: En mekaniskt fungerande och i rost döende "skönhet". Bra skick, nja, mer åt ganska slitet brukskick. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.