AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.082

Stänga av airbag

Sida 1 av 2
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Hej. Har en e39 touring 01'a. Ja vill hq barnstol i framsätet och undrar om man kan stänga av airbagen där själv på något sätt

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan inte svara på om det rent teoretiskt går att göra själv om man kunskap och rätt program på datorn som man kan koppla till bilen men om du frågar BMW så går detta endast att göra hos dom...

Procedurent är enl följande:
1. BMW-verkstaden läser ur data från din bil som skickas till BMW Tyskland samt att du skriver på ett papper. Detta tar inte många minuter och är ofta något man kan få gjort utan att behöva lämna in bilen.

2. Ca. en vecka senare så får du åter köra till verkstaden och då har dom fått en kod från BMW Tyskland som gör att dom kan avaktivera airbagen mjukvarumässigt. Airbagen kopplas också bort men sitter kvar i bilen.

3. I vissa bilar så sitter ett bälte som inte är godkänt för att användas utan airbag och då måste detta bytas. Det nya bältet klarar både med och och utan airbag så man behöver inte byta tillbaka när man senare kopplar in airbagen igen.

1 och 2 ovan har jag gjort på fyra bilar och det har alla gånger kostat ganska exakt 1000kr. Punkt 3 behövde jag göra på min 530 Touring -01 och det kostade ca. 1600kr för bältet och byte av detta.
Övriga bilar har varit E46 -03 och E39 -03 och där har inte bältet behövts bytas.

När man sedan vill koppla in airbagen igen så är det samma procededur och kostnad, dvs ca. 1000kr.

___
//Ulf
La
9
Larse65
520i Touring e39 -99
jag har kopplat ur kontakten utav samma orsak...o det funkade.
Nu undrar jag ...lampan lyser ju, alltså indikerar att det är fel på airbagen:)
men kan man "kortsluta" eller annat så att den "tror" att den är inkoppla...eller koppla in ett motstånd...
har besiktningen synpunkter på att den lampan lyser??
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Ok. Vart sitter kontakten?

La
9
Larse65
520i Touring e39 -99
För att koppla ur kontakten måste du först koppla bort minus polen på batteriet annars kan airbagen explodera när du kopplar ur den.Sen öppnar du luckan som täcker airbagen med ett brett smalt föremål som går att bryta med utan att förstöra luckan.sen sitter kontakten på vänster sida om airbagen ta bort den så fungerar den inte men kontrollampan för att det är fel på airbagen kommer att lysa när du ansluter jord kabeln igen.

Lars
Tjena. Pratade nyss med Bmw och dom skulle ha ca 3000:- för jobbet ink nytt bälte. Man kan inte bara koppla ur kontakten och sedan sätta dit ett motstånd, då slutar alla airbags att fungera menade han.
Men 3000:- är ju värt det.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har precis gjort detta på min e38 , som jag misstänker har likadant system som e39. Bytte bälte samt tog bort airbagen "fysiskt". Lampan fixades med ett 3,2 Ohm effektmotstånd.Totalkostnad med nytt bälte ca 1000kr. Bilen är avläst efter detta och det fungerar fint. Antar att du fick det svaret på bmw för att du skulle lämna in den till dom istället. Att inga airbags skulle fungera efter man har satt dit ett motstånd är kvalificerat skitsnack.

MVH David Öfverdahl
Hur svårt är det att byta bälte på en e39 -03?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hur får man reda på om airbagen är urkopplad eller ej av tidigare ägare? Måste man ta kontakt med BMW eller ska det sitta nån dekal, eller kan man se på bältet som ev skulle vara utbytt?

För övrigt så har en bekant med e46 råkat ut för att det nya bältet inte monterades korrekt och helt enkelt lossna från sin fästpunkt efter urkoppling av airbag på novation i Uppsala. Läskigt...

Martin
Den sista frågan är lite av det som biltillverkaren vill undvika, och det finns vissa risker med att manipulera airbagen själv. I slutänden handlar det också om biltillverkarens ansvar om det händer en olycka och det visar sig att airbagen inte löste ut.
Egna lösningar och bortkopplingar är därför inte tillåtna av biltillverkare och det beror t.ex på att man inte kan verifiera vilken status anläggningen har, man glömmer lätt efter ett par år vad som gjorts eller återställts osv.
Om man bara ersätter tändkretsen med ett effektmotstånd så kan inte systemet verifiera att airbagen är urkopplad, allt ser normalt ut vid test/diagnos osv.
Försök förklara detta vid en utredning efter en olycka osv, glöm att biltillverkaren kommer att hjälpa till.
Förfarandet vid urkoppling är lite omständigt, bilverkstaden kan t.ex inte själv slutföra jobbet, även om det är en relativt enkel procedur rent tekniskt. Man ligger online med BMW i Tyskland vid förfarandet och får nåt slags kod osv som skall matas in i bilens system för att slutföra jobbet.

FP
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Visst kan jag hålla med Folke att det finns vissa problem med att lösa detta själv. För min egen del skulle det aldrig falla mig in att sälja bilen vidare , utan att först ha återställt allt. Som jag ser det så finns det ingen anledning för mig att åka in på bmw och betala dom för något som jag kan fixa minst lika bra själv. Gör inte det med något annat på bilen heller. Varför är det sådan hysteri och tungjobbat kring airbagssystemen?

MVH David Öfverdahl
Jag menar att jag försökte förklara varför. Du kan inte se säkerhetsaspekter och juridiska aspekter mm, och ansvaret som tillverkaren har för sin produkt?
Det är samma sak med allt annat som bilen är typgodkänd med från fabrik. Säg att du t.ex knökar på riktigt feta fälgar med fel offset, eller spacerskivor osv, och att hjulupphängningen brister vid ett taskigt tillfälle. Du åker in i en mötande bil, det blir en olycksutredning. Man ser inte med blida ögon på "egna lösningar" vad gäller säkerhetssystem, inte ens på sånt som de flesta tycker är harmlösa modifieringar, byte till HID-strålkastare osv. Allra minst gillar man att man gör egna lösningar i rena skydds och säkerhetssystem som airbags osv.
Därför hysterin, inget konstigt med det eller hur?

FP
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Det var inte menat som ett påhopp mot dig folke. Ber om ursäkt om du tar det som så. Förstår precis vad du menar. Det enda jag menar är att jag tror att dessa frågeställningar inte hade funnits om alla bilfabrikanter hade gjort det lite lättare (och billigare) att fixa det för kunden. Med hysteri menar jag detta som omger just airbagsystemen. Ska du hålla på med airbags ska du be en bön , offra en get och låta den stå strömlös i en månad innan du kan börja. Sunt förnuft gäller som med allt annat.

MVH David Öfverdahl
Jag har inte uppfattat något påhopp..? Ville bara förklara varför det är noga med säkerhetssystem, som airbags osv. Det skall inte vara lätt.. om du förstår hur jag menar. Sen skulle gärna prisnivån kunnat vara mera rimlig i vissa fall.

FP
ma
4
marca
320i Touring -04
Hej, vart i Stockholmsområdet bör jag vända mig för att koppla ur passagerar airbag på min e46 320i Touring 2004 ?

mvh
Martin
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Marca, vill man koppla ur airbagen så går det utmärkt att koda av den med diagnosverktyget BMW scanner. Jag gjorde detta på min ena e39 enl följande:
Koppla ur batteriet.
Öppna täckkåpan över airbag med något platt inte för hårt verktyg.
Dra ur anslutningen till airbag.
Montera tillbaka batteriet och kåpan.
Nu kommer airbaglampan att lysa.
Koda av att bilen har airbag på passagerarsidan och nolla airbagfelkoden med BMW scanner 1.4.0.9.
Klart.

Vill man inte göra detta själv är det nog bara BMW som vill göra det.
Brukar kosta ca 4000 kr.
Möjligen att de byter bältet också, lite osäker där. Jag struntade i det i min e39:a.

Bmw scanner hittar du på Sveriges största köp och sälj site.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Ville bara säga att idag lyckades jag släcka min airbag lampa med 2st resistorer på 3.3ohm på vardera ingång till airbagen. (530i -00)
Använde INPA
Är det enbart BMW scanner som fungerar för att släcka felkoden som uppstår när airbagen är urkopplad utan att använda motstånd.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Byta bältet är lätt. Torx T50 har jag för mig att man behöver.
Någon som kan svara på min fråga?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Marjan, nej det finns nog ett gäng olika program som kan göra det.
Typ progman, ncs, ista p.
Men det är nog enklast att göra med BMW scanner.
Säkert många fler.
Men det går inte med allbils program typ
Autocom etc.
Men berätta istället vad du ska göra pch på vilken bil så kan vi säkert lösa det.

Mvh Ola
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.