AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.308

Val av E92 - 320d, 325i eller 330i

Sida 1 av 4
bb
9
bb88
BMW 530iM -06
BMW 120iM -07
Hej,
Är ny här på forumet. Jag hade tänkt och byta min E87 120iM mot nya E92 LCI Coupé och tänkte fråga om lite erfarenheter och val av motor alternativ.

Specen kommer att se upp så här:

- Safirsvart.
- M-sport.
- Comfort.
- M313 19"
- Automat + paddlar.
- Tonade rutor.
- Hifi hägtalare.
- USB.
- + PDC fram.
- Ind. Shadowline högglans.
- Helljusassistens.
- Extra 12v uttag.
- Rökarpaket.
- In- & ytterbackpeglar auto. avbländbar + infällning.
- Ej modellbeteckning, oavsett motoralternativ.
- Velourmattor.

Har tänkt främst på en 325i, kör ca. 1000mil/år.

Roffa1
Ser ut som ett mkt bra val, förutom att du glömt navigation professional. Du vinner så mkt extra på att välja navi, som tex: Dvd-spelare i en o samma samma skärm du får dessutom med en inbyggd hårddisk vilken gör det möjligt att lagra hela din cd-dvd samling i bilen,osv. Tycker navin är väl värd varenda krona.

Även om Chris87 har en "helt annan" uppfattning;-)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
bb88: Välkommen till forumet.

325i motorn är riktigt trevlig, bra kraft över hela registret. Lätt att trivas med helt enkelt.
Visst är 330 motorn mycket vassare från 4000rpm, viket Roffa1 kan intyga. Och visst är det kul att ha lite extra krut tillgängligt när man så önskar. Lycka till med ditt bilval:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
bb
9
bb88
BMW 530iM -06
BMW 120iM -07
Tack för bra svar.

Är skillnaden stor mellan hifi högtalare och harman kardon?
Är det värt att välja till läder eller är alcantara klädseln sportig nog?

skullenog satsat på en 325 och lägga lite mer pengar på utrustning istället för en 330.. visst är 330 bättre men kostar ju mer och en 325 räcker till väldigt bra
Roffa1
Högtalarna till Hi-Fi pkt 638 består av högtalarelement från H/K.
Vad det sedan gäller Dakota läderklädsel, så hade jag tveklöst valt till detta.
Acantran skulle jag nog rekommendera dig att avstå ifrån.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Hade jag fått välja skulle jag ta alcantara alt. delläder då jag upplever hellsläder som svinkallt på vintern och svettigt på sommaren. Vad gäller navigator är den överskattad, absolut inte prisvärd, bättre med USB och varför inte bluetooth vilket jag tycker är helt suveränt, fast dyrt. Skall du ha navi så köp en lös för ett par tusen som dessutom är mycket bättre än BMW:s och vem f*n tittar på film i bilen?? Ev ungar kan ha varsin lös i bak som de kan ta med överallt. Jag trivs som fisken med min 325:a, så j*vla snygg! Mvh
Roffa1
Rättelse: skall stå Hi-Fi pkt 676.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ser ut som ett klockren spec. 65kkr mer för 330i är svårt att motivera.

Navi skulle inte jag betala nästan 30kkr för så det rekommenderar jag inte, men ett steg till i ljud kan vara trevligt. Stereon använder jag alltid när jag kör så den tycker jag är värd att prioritera.

rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr är BMW:s olika stereoalternativ inte välljudande/prisvärda, satsa på eftermarknadprylar istället. Tror att det var nån av BMW´s huvudenheter som man kunde plocka ut lågnivå ifrån?

Länk Länk Länk Länk

I sista tråden så är var köparen inte helt nöjd med Individual audio och har börjat byta ut prylarna... ;)
Om 325i verkligen går att köra blandat på 7.2L/100km, så är valet den. Men prova även 318d eller 320d.

Personlig reflektion, behöver du verkligen PDC? Tycker din konfiguration saknar de mest exklusiva egenskaperna: helläder, sollucka samt nav.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag kan intyga att det inte var några problem att komma under 0,7 vid blandad körning.
Bilen höll vad den lovade. jag körde 0-100 på 7s blankt med automatlåda.
Personligen skulle jag satsat på läder som känns lyxigare och har en angenäm doft.

Tyvärr är BMW:s olika stereoalternativ inte välljudande/prisvärda, satsa på eftermarknadprylar istället.
Håller helt med dig rob_t_j72.
Jag kommer byta ut samtliga element inom kort och dessutom satsa på ett mycket bättre slutsteg.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
7.2 blandat gör då inte min 325i det kan jag lova, snarare 8.5.
Min bil har halvläder och den jag lånar nu (pga autobahnkörning och måste ha dubbfritt) helläder. Helläder är helt klart att föredra. Blir det smutsigt så torka bara av den. Mycket skönare att sitta i, men det är såklart en smaksak. Tyg skulle jag inte ens fundera över, dessutom väljer nog väldigt många bort den bilen när det att dax att sälja den nån gång i framtiden. Sollucka är underbart! Navigatorn suger fett (iDrive 2007 åtminstone).
bb
9
bb88
BMW 530iM -06
BMW 120iM -07
- Navin känns väl dyrt för 28' och jag kör inte särskilt mycket, vilket kanske inte är nödvändigt.

- PDC fram & bak är pga. vi är flera i familjen som ska använda bilen, är van då jag har de på min 530.

- Jag ska kika på läderklädsen, precis som turbo4ever säger så känns bilen mer exklusive.

Är hajfenan standard för E92 LCI?

Till att börja med så vill jag bara påpeka att det kan ske en viss konflikt mellan våra alias här på forumet :)

Skämt å sido, 325 är fullt tillräckligt, men skulle jag köpt en bil idag så hade det blivit en 330, utan tvekan.
Roffa1
Hajfenan medföljer navigationen. (GPS antenn)
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Eeee... Hajfenan hör till inbyggd handsfree, bluetooth, i alla fall på min :-).
Men den kanske har dubbel funktion? Mvh
turbo4ever: coupen finns väl inte som 318d??
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Passo222:

Korrekt - dubbel funktion! ;-)
Roffa1, trevligt att jag inte behöver skriva ner vad jag tycker längre =)

bb88, välj det du vill ha och inte vad andra tycker att du borde ha. Med USB och en 120/160 GB iPod Classic får du in många låtar, uppemot 40 000 st.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
fin spec.

med så lågt miltal; tveklöst 325i, väldigt prisvärd 3litare. antingen den eller ta hela steget upp till 335i.
330i hamnar "i kläm" prismässigt.

19"? hade nöjt mig med 18" av komfortskäl. men visst är det snyggt!

alcantara fungerar klockrent, och känns mer exklusivt än tex halvläder i mina ögon. hade nog sparat det 14' skinn kostar extra.

navi hade jag def skitigt i, bortkastade pengar. så jäkla vikitgt är det inte med idrive att det ska kosta 27 lakan. och det här med andrahandsvärde med navi; du köper bilen till dig själv eller hur.

roffa > H/K tillverkar ej elementen till hifi 676, det är en fransk underlev som heter HBAS som gör både elementen till Hifi 676 och 677/688. (olika serier; större talspolar, alukoner vs papp skiljer dessa åt, samma korg och magnetsystem dock)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.