|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Inte i Tyskland, vet dock inte hur det är i Frankrike. | |
|
Jag kan hålla med om att det inte är handsfree i sig som löser problem med mobilprat, och här har svenska myndigheter (VV) varit någorlunda konsekventa i sitt tänk. OM man väljer att begränsa mobilanvändande under färd, med eller utan HF, så måste man vara konsekvent och kika närmare på allt annat som distraherar, allt från ljudanläggning, navigatorer, alla övriga menyer och besked förutom ljud och navi som finns i bildskärmen på allt flera bilar. Utryckningsbilar och taxi, lastbilar osv faller givetvis bort direkt, de har ju klasar med mikrofoner, datorer, knappsatser och skärmar mm i hytten. Detta innebär givetvis inte att man ens skall fundera på att knappa in eller läsa mail/SMS/MMS osv från förarplatsen i bilen under färd. Lastbilschaffisar ligger långt upp på skalan för multitasking under färd. Jag har sett både matlagning och kaffekokning, förutom TV:n och förmodligen också tillhörande video/DVD. Under färd... Vem som helst kan ju kika in i en riktig långtradare... och att tro att man stannar sitt 24m-ekipage om det ens går eller hittas en lämplig plats är inte realistiskt... inte ens för att pinka, möjligen för att exekvera 2:an... Nu kan man ju hoppas att de har god "grundkontroll" över körningen men givetvis kan man aldrig rättfärdiga något som tar koncentrationen från själva körningen, och det finns inga mellanlägen på regler för detta, då öppnas det bums för tolkningar osv. Markus Thorsell: Det finns ett "kardinalfel" i ditt resonemang om " jag riskerar inga andra, jag är själv på vägen" osv, och du är långt ifrån ensam om resonemanget. Man är sällan själv på vägen, och överraskningar kan komma både från sidan och från ovan... Men den stora grejen är att om du kör och voltar så skadar du kanske bara dig själv, men det är vi övriga som får bekosta ökade försäkringskostnader på sikt och även sjukvårdskostnaderna på skattsedeln osv. Det kostar att vårda ett "kolli" under kanske 20-30 år eller mera, det är tragiskt men sant tyvärr. FP |
|
| En räddningsinsats på några timmar med polis, räddnings- och ambulanspersonal samt sjukhus i två veckor och några operationer kostar rätt mycket det också... | |
|
Sant Folke men om vi ska börja snacka ekonomiska kostnader så finns det andra saker som jag kan ta upp som kostar skattebetalarna betydligt mer pengar än trafikolyckorna....Kostnaden är väl det minsta problemet jämfört med människoliv. Jag har vänner som har dött i traffiken och de varken sms: a eller körde för fort, de hade dock oturen att vara på fel plats vid fel tillfälle, en älg tog två liv en billist som somnade tog ett annat... Vägverket har en nollvision i traffiken men det är ju omöjligt att uppnå även om det är eftersträvnadsvärt men med tanke på hur otroligt mycket pengar de lägger på fartkameror och dylikt och hur lite liv det räddar i förhållande till varje investerad krono så är de inte så effektivt, de skulle kanske lägga mer pengar på att göra vägarna säkrare genom, viltstängsel och mitträcken. De flesta olyckor sker ju genom att nån bil kommer över på felsida och singelolyckor är inte lika vanliga. Om nu det var så farligt att prata i HF, varför sker det inte fler olyckor när folk pratar i telefon då? |
|
|
Självklart finns det kostnader, stora sådana för en massa saker som rör vägar och trafik, och man kan alltid fundera på prioritetsordning osv. Nu gällde frågan mest den inte helt ovanliga föreställningen att bara jag sköter mig själv så drabbas inte några andra. Tyvärr kan man inte alltid hävda denna "enkla" modell. Man kan nog inte gradera hur farligt det är/var att prata i mobil med/utan HF. Det finns bevisligen olyckor orsakade av mobilprat såväl som av mycket annat. Först måste man svara på frågan: Är det lämpligt att syssla med saker som tar uppmärksamhet från trafiken under körning, ja eller nej? Sen VAD det rör sig om kommer in i nästa skede osv. Är vi överens så långt? FP |
|
|
Japp så långt är vi överens:) Jag skulle självklart rätta mig efter ett förbud men jag menar fortfarande att det finns saker som är farligare än att prata i telefon i HF i bilen, t. ex mammor med barn....att knappa in något på I-driven, att böja sig ner och ta upp något etc och då måste de ju förbjuda det också menar jag på. Det är därför jag anser att risken är kanske "värd att ta" med mobilpratandet, men vi tycker ju alla olika och hade min kompis blivit dödad av en snubbe som kört och pratat i telefon och man kunde bevisa att det var därför som de small, så hade jag säkert tänkt om. |
|
|
Det finns redan ett generellt "förbud" för allt detta. Bara att läsa en av de första paragraferna i körkortsboken... Jag är inte vän av alltför många specifika förbud, däremot sunt förnuft. FP |
|
|
Jag tänkte på en sak, borde de inte vara förbjudet att prata med någon breve sig i bilen också? Det borde väl påverka en lika mycket som att sitta och prata i HF eller har jag fel? För i så fall borde man ju inte få prata med flickvännen eller barnen bak i bilen heller. Vad står det i boken Folke? Kan du länka så man ser ordagrant vad de står? |
|
|
Barnen bak i bilen är ett klart störningsmoment som säkert har bidragit till en och annan olycka. Att prata med flickvännen går bra, bara man inte går in på djupare tema! Allvarligt, jag gillar inte heller att prata med folk medan jag kör. Kände senast idag hur uppmärksamheten brast i en rondell, medan jag pratade om en pedagogisk teori. Sedan så beror det mycket på hur pass pigg man är, ju tröttare desto mindre behövs det för att bli störd. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Tanken har förts fram, och skylten med "samtal med föraren förbjudet" osv har nog många sett på vissa bussar... Grejen är att man inte skall (får) pyssla med sånt som kan ta uppmärksamheten från framförandet av bilen, sen bör som sagt förnuftet råda. Nej, jag kan inte länka till boken för tillfället, men alla som tar körkort får lära sig paragrafen. Vi kan kalla den för paragraf 4 men den kan mycket väl heta något annat. FP |
|
| Är det Trafikförordningen (1998:1276) ni talar om? Här är den: Länk | |
| Fint tack! | |
| Nu har det gått ett tag sedan vi hade denna diskussion igång och jag har under tiden försökt titta extra noga på folk som ja möter och vad de håller på med. Det jag uppfattat är ju helt klart att de som suttit och pratat i handfree har haft relativt bra koll på läget runtomkring dem medan de som haft telefonen mot axeln har vinglat mer och inte riktigt haft koll på sina medtraffikanter. Det skulle vara intressant om det fanns några vetenskapliga studier som kunde bevisa hur mycket det skiljer på att prata i handsfree, utan handsfree och att inte prata alls i en krissituation. Att sms är det mest farliga är väl rätt självklart eftersom man bara kan ha en hand på ratten samtidigt som man kanske måste snegla ner på telefonen ibland. | |
|
Nu är Sverige tydligen sist ut med att förbjuda prat i mobiltelefon utan handsfree: Länk |
|
|
Måste vi ha specifika förbud för allt som innebär risker? Har inte folk kvar nåt sunt förnuft som kan råda och som då t.ex direkt "förbjuder" en så själklar sak som att SMS:a under framförande av bil eller annat fordon? Jag har sett flera cýklister knappa frenetiskt på mobilen. Måste folk alltid och ständigt meddela sin status för alla andra? Vart är vi på väg egentligen? FP |
|
|
Och mopedister !!!! Såg häromdagen en EU moppe med passagerare utan hjälm, föraren med hjälmen vilande på hjässan alltså ej "nedtryckt" på skallen. BÅDA sitter och glippar på sina mobiler under färd. Inte konstigt att olycks statistiken ser ut som den gör. MVH P |
|
|
Förmodligen messade dom till varandra... Jag är inte negativ till sociala nätverk men det har blivit för mycket, bara att inse detta. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
HEHE Ja du Folke nu slog du siste spiken i kistan i diskussionen :) Vet inte hur många gången jag har nästna blivit överkörd på övergångstället utanför mitt fd jobb utanför USÖ, när kvinnor som pratar i mobilen har tunnelseende på väg till jobbet och tjatar förmodligen på barnen som ska till skolan gissningsvis. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag vet inte ärligt talat om ett förbud skulle hjälpa så mycket. Det är förbjudet att köra fortare än 110/120 på motorvägen också, vilket inte folk verkar bry sig om så mycket. Om man inte kan införa smarta trafikkameror som med automatisk bildanalys fastställer om föraren pratar i telefon och sedan atuomatiskt bötfäller denne, så är nog ett förbud ganska verkningslöst. Jag håller dessutom med föregående talare att det borde inte behövas förbud för att folk ska fatta att inte är någon bra idé att SMSsa eller prata i handhållen mobil när man kör. Finns det någon lag som uttryckligen säger att man inte får blunda när man kör? | |
| Bra sagt bmw nebie! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.