|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag läste nyligen en intressant artikel i tidskriften Motor som jag tyckte är värd att dela med sig av. Det handlar om farorna med att skriva och skicka SMS när man kör bil. Personligen började jag fundera på detta trafikproblem när jag flyttade från Tyskland (med förbud att tala i mobilen vid ratten) hem till Sverige (där vi ännu inte har något förbud) för snart två år sedan, men kanske framförallt sedan en person i min bekantskapskrets omkommit i en SMS-relaterad bilolycka under 2008. Sedan dess har jag konsekvent slutat skicka och läsa SMS vid ratten. Tyvärr händer det dock fortfarande att jag knappar in något på GPS:en, vilket enligt artikeln är nästan lika farligt. Artikeln hitter ni här: Länk Det vore trevligt om ni ville dela med er av tankar om och egna erfarenheter av detta. | |
|
Det är inte själva telefonen som är farlig i sig, utan pratet. Man är inte närvarande helt enkelt och därmed så gör handsfree väldigt lite nytta. Tycker det är riktigt konstigt att mobilprat i bilen fortfarande är tillåtet i Sverige. Och Albanien! I alla andra europeiska länder är det förbjudet. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
För många verkar bilkörning vara en bisyssla,för många sysslar med allt annat än att koncentrera sig bilkörningen. Det är farten som dödar men det är inte farten som orsakar olyckorna. Jag själv varken ringer eller svarar i mobil när jag kör. Och sms är jag för gammal för. Jag kör bil när jag kör bil, kanske därför jag aldrig har varit inblandad i någon olycka? mvh stefan |
|
| Ser dagligen folk som vinglar omkring på motorvägen med blicken fastnitad på mobilen. Men det gör ju inget för de håller ju hastighetsbegränsningarna, eller rättare sagt ligger gärna 20km/h under skyltad fart. Det blir ju säkrast så, de hade ju aldrig vågat drömma om att köra 130km/h, då hade ju all deras koncentration behövts vara fokuserad på bilkörningen och det går ju bara inte om man samtidigt skall skicka sms. | |
|
Jag tittade ner på stereons skärm i 1 sek en gång och när jag tittade upp stod ett rådjur på vägen, det gick bra men då blir man påmind om att ha uppmärksamheten på vägen. Jag är helt säker på att min reaktionstid blev förlängd också bara av det faktum att när ögonen återigen var riktade på vägen så gick det inte lika fort att "se" råddjuret som om ögonen hade varit riktade på vägen hela tiden. Alltså hjälper det inte att flacka med blicken t.ex. 90/10 på vägen/på nåt annat. det blir mycket sämre än 90% i praktiken eftersom man inte har samma koll på vad som är fasta föremål (sånt som inte rör sig och därmed är ointressant att lägga uppmärksamhet på) och rörliga föremål. Särskilt i stadstrafik tänker jag då. |
|
| Ett videoklipp på samma ämne: Länk | |
Martin E |
Grymt realistiskt |
| Hemskt, där hade man nog haft nytta av sån där "åka över linjer på vägen varningssystem". | |
|
"Tycker det är riktigt konstigt att mobilprat i bilen fortfarande är tillåtet i Sverige. Och Albanien! I alla andra europeiska länder är det förbjudet." Nej. Tyskland som nämndes i första posten förbjuder inte att prata i mobilen utan att hålla i mobilen (HF är med andra ord tillåtet). Mot att föra ett samtal finns inget förbud. Som kuriosa kan nämnas att all form av kommunikation med en trådlös hemtelefon är tillåten. En sådan har dock som bekant geografiska begränsningar. |
|
|
pratar telefon, läser sms/skickar ibland, läser fraktsedlar samtidigt som jag kör/jobbar. skulle aldrig fungera annars.... sen är det mycket annat man skall hålla koll på än trafiken samtidigt. sen för den delen är man den som folk förlitar sig mer på att man skall föregå med gott exempel i trafiken, och aldrig göra några misstag. FARLIGT.... BMW ownz |
|
|
Lite svårt att följa ditt resonemang faktiskt, om du menar att det är OK och nödvändigt att göra det du räknar upp eller? Måste hålla med krika i hans inlägg ovan, för många ute i trafiken verkar själva bilkörandet vara en bisyssla.. FP |
|
|
Jag har måste erkänna att jag pratar rätt mycket i telefon men jag tycker att det är supersmidigt med bloothooth i bilen, de är bara attt trycka på ratten och svara. Däremot försöker jag ta det lugnt med att skicka sms nu, jag behöver dock inte titta på mobilen för att skriva utan jag har koll på den ändå. Jag köper absolut resonemanget med att man inte ska skicka sms i bilen men att man inte ska kunna prata tycker jag inte stämmer riktigt, jag tror det har mycket med vana att göra. Jag känner mig inte mer låst när jag pratar i telefon och tittar runt omkring mig och hänger med i vad som händer sen kagn jag inte avgöra om jag blir sämre bilförare för det, troligtvis lite men inte mer än om man byter låt på stereon... Lagligt tycker jag de ska vara med telefon men ej med sms, men hur lätt tror ni man kan kolla detta?..... Måste du läsa ett sms så kan man ju sakta ner farten och ha större avstånd till framförvarande, samt att se till att du tittar på en raksträcka utan möte etc... |
|
|
Även en rattfyllerist tycker att han kör alldeles förträffligt... Vorsprung durch freude am fahren |
|
| De må vara sant men jag tycker inte att det är rätt att jämföra att man pratar i telefon med ett rattfyllo om man kör med handfree oavsett vad artikeln säger. Dock så tror jag att det finna folk med bättre och sämre simultanförmåga och du har väl rätt i att en själv inte är rätt person att avgöra om man är just en sådan person om du förstår vad jag menar. | |
|
Det handlar mer om att du är fokuserad på samtalet och stänger ut det mesta, och då spelar det ingen roll om du har handsfree eller ej. Att skicka ett sms är otroligt farligt, för då är du fokuserad på både det du vill skriva, att faktiskt skriva det och samtidigt så måste du vara uppmärksam på trafiken. Kommer alltid att tänka på en vän som kör(de) långtradare Malmö-Oslo-Malmö. Varje gång han skickade ett sms rös jag, för jag vet att han knappast parkerade sin långtradare för att skicka meddelandet. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Återigen, detta bevisar bara att Sverige har alldeles för låga hastighetsbegränsningar i förhållande till trafikintensiteten och att vi respekterar dem alltför mycket. Så mycket att många invaggas i en falsk trygghet att slippa fokusera på bilkörningen (eftersom vi ju kör "lagligt" dvs håller hastigheten) och ägna åt oss något helt annat medan vi transporterar oss med 25-30m/s... Jag tror varken Frrla eller Markus Thorsell skulle tänka tanken att läsa fraktsedlar eller fippla fram ett sms till flickvännen på autobahn i 180 blås. |
|
| Nä det har du väl rätt i, min hastighet påverkar faktiskt vad jag sysslar med i bilen. PÅ motorvägen finns de inte en chans att jag skulle läsa sms.. | |
|
Hoppas ni är lite ironiska här... Redan 50km är alldeles för hög hastighet för att pyssla med något som helst annat än bilkörningen när man sitter på förarplatsen, men det förutsätter jag att alla vet...? Kanske man skulle tillåta lite promille också om man bara håller max 30km... FP |
|
|
Jag har svårt att argumentera mot dig Folke, 50 km/h är troligtvis redan en för hög hastighet, om jag däremot är själv på vägen och inte har möte så riskerar jag lyckligtvis bara mitt eget liv och ingens annan. Men visst, jag håller med om att sms ska man inte läsa på vägen annat än om det är nödfall. Att prata i telefon tycker jag dock är ok och det tänker jag stå fast vid. De finns gott om folk som åker omkring därute som INTE pratar i telefon men som är betydligt sämre bilförare än en annan och de har fortfarande körkort... |
|
|
Och än värre blir det.. jag kan komma på mig själv att ta upp mobilen, och börja läsa ett mail när jag hör att jag fått ett nytt mail - förfärliga tanke bara det, och tänk om jag skulle få för mig att svara på det. Mail försöker man ju dessutom formulera "snyggare" än sms - med radbrytningar,stor bokstav osv.. /Andreas. "" |
|
|
i tyskland och frankrike förlorar man väl alla "prickar" på sitt körkort om man blir ertappad med att hålla i luren när man talar? // Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.