AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.109

HÖGT HC-värde och högt 02 värde

Sida 2 av 2
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
finlandssvensken:

Jäkla jobbigt detta, lider med dig. Kontrollen av Lambdan är inte tillräcklig. En lambdasond fungerar som så att den har ledningar till sig som bär information om syrehalten i avgaserna till styrenheten. Dessa ledningar passerar inte genom relät som du demonterade. Reläets funktion är att mata fram effekt till Lambdasensorns VÄRME-ELEMENT. Det är nämligen så att när motorn är lågt belastad så räcker inte avgasernas temperatur till för att hålla sensorn inom dess arbetstemp-intervall.

En förklaring till dina felaktiga värden och kanske framförallt till den knepiga tomgången kan vara att värmaren inte fungerar. Då blir det ingen skillnad när du rycker reläet.

Försök hitta kontakten till lambdan (sitter under bilen på E36 om jag inte minns fel) och koppla loss hela sonden från bilens elsystem. Förväntat resultat av den åtgärden är att tomgången blir mer stabil och lägger sig på högre varv än normalt. Avgasvärden kommer fortfarande att vara helt under isen efter denna åtgärd, men om resultatet blir som förväntat så hade i alla fall jag bytt sonden. Det hade jag nog gjort ändå iof om jag tänkte använda bilen under några år framåt.

Hoppas i vilket fall som helst att det löser sig för dig så du kan ta ut din trevliga bil i vårsolen. Av alla bilar jag har ägt så är det bara min E36 325iC som jag verkligen saknar...
fi
12
finlandssvensken
325i, -91
316i, -91
fartoflakt: okej, tack för tipset:) ska testa de nu i helgen.. va händer om tomgången inte ändras?
fi
12
finlandssvensken
325i, -91
316i, -91
okej, kopplade ur lambdan och startade bilen... gick på något högre varv ca 800 istället för 500-600, bilen gungade dock fortfarande lite, ska testa byta sonden... torsdag e sista dagen för besiktning, sedan blir det körförbud:(
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hoppas att det löser sig med ny lambda. Fick pendlingen en helt annan karaktär och bara gick upp och ner med betydligt lägre "amplitud", säg 100 rpm eller så, då hade iallafall jag provat att byta sonden. Du får gärna meddela hur det gick för dig, man är nyfiken! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.