|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte en 325i på hösten, körden den nästan två dagar när en avgasventil gick av och förstörde både toppen och blocket, bytte blocket och förde toppen på slipning där dom böt fyra ventiler och packningar... böt alla slitage delar i motorn som kedjan, packningar, skenor allt! Körde in bilen 1000 km på låga varv, böt olja och började köra på högre varv! alla vätskor är bytta och både olje- och luftfiltret. Nu var de alltså dags för besiktning, bilen var varmkörd men fick ändå följande värden: Vid tomgång: Co% : 0.09 Co2 : 7.5 HC ppm : 2220 o2: 7.5 2000 varv: Co% : 0.14 Co2 : 3.24 HC ppm : 150 o2 : 3.25 Lambda: 1.23 Eftersom att alla packningar är nya, alla filter är nya och alla vätskor är nya och tändstiften är nya, var e problemet? | |
| har du kollat katalysatorn lambda sonderna mm,,,är det vanos eller utan? | |
| Läste felkoderna på hösten och då sa den inget om varken lambda eller katalysator. Ska läsa av den igen men besiktningsmannen trodde felet ligger i motorn med tanke på att Co värdet var ok och HC var bland det högsta han sett. Funderar om det kan vara en givare som har gett upp? | |
| ingen vanos. | |
|
Katalysatorn får du inga felkoder på, bilens elektronik har ingen möjlighet att övervaka funktionen i katten. Det är inte alltid som kassa lambdasonder ger felkoder och det skulle i så fall kunna förklara lambdavärdet. Ditt lambdavärde indikerar att motorn går extremt magert med överskott av syre. Borde inte ett läckage i avgassystemet kunna ligga bakom detta? Risken är nog ändå, med tanke på bakgrundshistorian med ventilhaveriet, att det är något problem med ventiltätningar eller annat. Det får någon som är mer mekaniskt bevandrad svara på. |
|
| Men om katalysatorn var slut så borde ju Co-värdet vara högre? och eftersom att HC-värdet e betydligt lägre på högre varv så borde ju de kunna handla om en feltändning, eller har jag helt fel? kamaxel givaren styr ju tändningen, vilket gör att den också påverkar HC-värdet... Syrevärdet och det höga HC-värdet i 2000 varv kan ju förklaras med ett läckage mellan toppen och grenrören... men jag tror int att läckage är tillräcklit stort för att trigga upp HC-värdet till 2220... | |
| Du kan ju alltid byta sonden, det är ju ett enkelt ingrepp. Inte speciellt dyrt heller. Min erfarenhet är att de brukar gå på E36 runt 20.000 mil. | |
|
Har du gjort kompprov? 628csi |
|
| Försökte besikta den igår och skall till garaget på fredag, tänkte ta reda på vilka möjligheter ja skall börja med att gå igenom... | |
| Inga felkoder alls :/ | |
|
Hade problem med värdena på min 325:a. Jag hade c:a 20 liter soppa i och fyllde på med 10 liter Etanol på macken. Värdena rasade. Kanske hjälper på din med så du får genom den i besiktningen. Är det som fartoflakt skriver ang magert, så får du bara genom bilen kan du fixa det i lugn och ro. Är väl inte så bra om den går för magert. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| De e kanske sista utvägen, men problemet är ju ändå kvar... Tror fortfarande starkt på att det är en givare som bråkar så ja ska testa med en annan.. Hade du lika höga HC värden som jag? | |
|
Det var på min gamla bil, men värdena var way off. Så jag började med Etanol vid besiktningstid och värdena rasade. Annars är jag inte alls haj på detta med avgas värden, så jag kan inte hjälpa dig där. Tänkte mest så du kanske fått genom den och kan pula med den i lugn och ro sedan. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Testade igår att koppla ur vevaxelns triggergivare, nummer elva Länk dehär påverkade int tomgången överhuvutaget, på vilket vis ska bilen reagera om man kopplar ur den? |
|
|
Jäkla synd att du inte får några felkoder, men det är ganska ofta så tyvärr. Jag gissade tidigare att din motor gick magert eftersom lambdavärdet var såpass högt. Samtidigt tyder hög CO och HC på att motorn går fett. Är du säker på att arbetet på toppen är väl utfört med avseende på tätningar? Om ventilerna läcker så skulle det kunna förklara värdena. Har du testat att hålla för avgasrören bak för att se om det läcker någonstans? Om avgassystemet tar in luft så kommer lambdan att indikera mager blandning och styrenheten beordrar mer bränsle. Även detta skulle kunna förklara höga värden på HC och CO samtidigt som högt lambda (lambdasonden mäter ju syreinnehållet i avgaserna). Hur går bilen annars? Känns den bra? Stabil på tomgång och drar jämnt och fint över hela registret? Uppfattar du misständningar? Om den missar då och då så kan man få avgasvärden och bränsleblandning helt åt helvete. |
|
| Gör ett kompprov så har du facit gällande ventilerna iaf. | |
| så nu var jag och besiktade min 520 idag och var tvungen att hjälpa de stackarna att förstå att man måste få upp värmen i en bmw för att få bra värden..jag sa till vederbörande att lägga varvet vid 3500 och hålla den där i en halv minut sen släppa gasen och sedan lägga sig på 2500 v/m för att läsa av rätt värden...och vola det funka..man måste få katten att börja bränna innan man kan läsa av värdena...tala om det för bes männen så kanske mindre problem uppstår.. | |
|
Bilen går hur bra som helst på högre varv och det känns som att alal hästar är kvar... men på tomgång så vandrar varven mellan 500 och 1000, dessutom gungar den... de känns ibland när man drar på att att den "hoppar till" innan den far iväg... ventilerna borde vara ok eftersom att ja förde den till ett sliperi för att byta dem.. Ja har kollat flera gånger om avloppet skulle läcka och de finns inga tecken på det (alla packningar är bytta, mellan ljuddämparen och katalysatorn, mellan katalysatorn och grenrörern och mellan grenrör och packningarna), kollade igår också extra noga, men ingenting... Motorn var varm när den besiktades, körde av och an på motorvägen före... Har fått tag på en annan givare så ska testa byta den imorgon... men hur påverkar dendär givaren som ja länka till tidigare motorn? ja vet att den styr tändningen men kan den höja avgasvärdena sådär pass mycket? Om de fortfarande inte hjälper så måste jag leta vidare, har försökt hitta nån med lika taska värden, men de flesta HC-värden ligger kring 200 om lamdasonden är sönder, kan det ändå vara den? |
|
| Om ventiltätningarna är okej, det inte läcker i avgasröret och du inte har några felkoder skulle jag nog chansa på lambdan. Den är ju som sagt vare sig speciellt dyr eller jobbig att byta på E36. Det finns inga GARANTIER att det är den, men jag hade gjort ett försök om det var min bil. | |
| Jag skulle inte inte tro att en givare på svänghjulet skulle kunna ge sådana avgasvärden. Dessutom borde en sån sensor som strular fungera ännu sämre på höga varv. | |
|
Efter mycket felsökningar på motorn så har vi kommit fram till följande: - Via en felkodsläsare ger styrboxen ingen signal "No respond" - tomgången förblir oförändrad fast man där ur kontakten till kamaxelgivaren - tomgången förblir oförändrad fast man kopplar ur tomgångsmotorn - tomgången förblir oförändrad fast man kopplar ur lambdarelät - tändspolarna slår inga gnistror kring sig - drar man ur kontakten till vevaxelgivaren så startar bilen inte men lägger man i den igen så går bilen igång med förhöjd tomgång, för att sedan sjunka tillbaka till det "normala" - ventilkåpspackningen är ny men det fanns ändå olja i tändstiftsbrunnarna för cylinder 4 och 5, torkade bort oljan men det påverkade inte tomgången överhuvudtaget - har sprutat startgas på hela motorn vid insug, lmm etc. vilket inte heller har påverkat tomgången - avloppet läcker varken före eller efter lambdan - bilen drar inga olja, eller i såna fall väldigt lite eftersom att motorn är nyrenoverad och medkörd ca 5000 km och ja har inte behövt fylla på olja en enda gång Nu börjar ideérna vara slut, ger snart upp, var felar den? Kan de vara spjällägesgivaren? den styr ju tändningen och tomgångsmotorn.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.