AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.788

RFT vara eller icke vara

Sida 1 av 2
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Hej!

Ok, nu har jag kört en exakt likadan bil som min egen fast utan RFT-däck. Herregud, säger jag bara. Nu måste jag byta ut åtminstone sommardäcken inom överskådlig framtiden. Ni som tvivlat på att skillnaden verkligen är så stor ni har troligtvis ALDRIG kört en e92 utan RFT. En helt annan bil! Jag är helt såld!
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Synd att man inte kan redigera sina inlägg. "inom en överskådlig framtid" ska det stå...
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Kan bara hålla med dig, har ägt en e90 och nu en e92 och båda har jag kört utan RFT då jag tycker de är gigantisk skillnad. Utan RFT och aktiv styrning gör bilen helt underbar.
Dock ska de nya RFT-däcken vara betydligt bättre, stämmer det?
Roffa1
Jag har inget alls att anmärka mot mina RFT Bridgestone Potenza. Tycker de är fullt jämförbara med andra mkt välkända högfartsdäck. Har aldrig känt av minsta tendens till spårighet. Vet ej om detta kanske beror på X-driven?
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Det måste isf vara på grund av X-drive, jag har kört e90 325ia, 325i, 330i och e92 325d och det har varit mkt stor skillnad i styrningen beroende av vilka däck jag haft på. Förra helgen körde jag Oslo - Amsterdam tur och retur med en kollega i hans 325i med RFT, det var fruktansvärt emellanåt, spårade så att det stundtals kändes obehagligt.

Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Roffa, du kanske har den nya typen RFT?
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
På vilket sätt skiljer sig RFT från vanliga däck? Väghållning, komfort eller vad? Jag har bara kört på dubbade RFT och tycker at de funkar ok, kanske lite instabila på torr asfalt i högre hastighet men som sagt har jag inte kört med andra däck på den här bilen. Snart dax för sommardäcken, RFT 225X18 fram och 255X18 bak, Hur kommer det att funka?
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Som jag har upplevt det så blir bilen extremt spårkänslig, ibland rycker det ordentligt i ratten. Detta gör att man får sitta och passa ratten, kan bli segt vid långkörning dock blir man van av det och det är inget man tänker på efter ett tag. När du sätter dig i en bil utan RFT känner du direkt att det är en fröjd att ratta.

Svårt att säga hur du kommer att uppleva det, det pratas som sagt om en ny typ av RFT som ska vara betydligt bättre så om du har tur märker du inget alls.

Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Själv har jag ett par Nokia dubbade RFT, vet inte om dessa är av nyare RFT-sort men suger gör dem, fy fan! Är som att köra omkring utan fjädring och med konstant spårning.

Nästa fråga blir då, vilka däck skall man ha nu till sommaren? Kan man slänga på 245 bak och 225 fram på BMW orginalfälg, 17tum?
Fr o m faceliften fick E90/E91 elektrohydraulisk styrning vilket gör att bilen känns mindre spårkänslig. Den spårkänslighet som jag upplevt i pre-facelift finns inte kvar, jag känner då inget i vår -09a.
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Kan det möjligen vara så att ni som inte provat utan RFT tycker däcken är helt ok, vilket jag också tänkte tidigare, tills ny provat utan RFT?

Körde idag 6mil med min egen och tyckte "vinden" tog bilen hela tiden, men det blåste inte särskilt mkt. Sen 6mil tillbaka i en likadan bil utan RFT, och då "blåste" det inget alls plötsligt dvs bilen spårade inte konstant. Det är svårt att beskriva känslan för man tror att "det skall vara så", tills men testat utan.

Att ett däck smäller i 160km/h på autobahn är dock ingen höjdare heller, men hur ofta händer det egentligen? Nä, blir nya sommardäck om någon vecka helt klart.
Ni
966
Nip
320i-04
Vad är vitsen med RFT egentligen?

Antalet punkteringar man haft rättfärdigar det knappast. En pyspunka för 35 år sedan för min del.

Man kör extrema hastigheter på autobahn och klarar det bättre om däcket punkar?

Det är ju också för ett fåtal i så fall.

Kan inte komma på något mer.
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Vad är RFT känner mig helt lost!:)
Roffa1
highwon: Vid en punktering kan man köra ca 15 mil i max 80km/h. (utan luft)
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
okej:) tack för svar!!
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Kan vara som du säger Chester11, att så länge man inte prvat andra så är RFT ok. men det känns ju inte sådär jäkla skitkul att veta att man ska åka ett par säsonger på däck som inte gör bilen rättvisa, Bara att hoppas att mina är "nyare" RFT som är bättre. Hursomhelst spännande att få på sommardäcken, rapport kommer när provat....
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Det bli ju dessutom extremt dyra pungteringar med RFT, då däcket ej kan lagas utan måste kasseras då man kört till däckverkstaden på det. Ställer mig också tveksam till hela konceptet, även om jag inte har så stora erfarenheter av själva körkänslan. Börja med reservhjul igen tack!
Roffa1
Visst, var det väl bättre förr med reservhjul o domkraft som standardutrustning.
I dagsläget tvingas man införskaffa orig domkraft till priset av 1.400:- Hutlöst dyrt.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
jag tycker att rtf funkar rätt bra, det går att åka på rätt bra attack på dom. Den enda nackdelen är att dom kan göra bilen lite stötigare pga den hårdare/tjockare däckstommen (samma som gör att däcket inte viker sig när man kör med attack)

Ang rtf´s punkterings egenskaper, jag har testat att åka i 160km/h utan någon luft i däcket och det funkade bra...det enda man märkte var att den drog något lite i sidled.
Håller faktiskt med Pelle Persson att riktigt så spårkänsliga som de första generationerna var är faktiskt inte de nya RFT däcken. Däremot har jag upplevt mina vinterdäck som ganska dåliga vid moddigt underlag. Men det beror troligen mer på dimensionen (225/45/17) än att de är av RFT typ. Mina är tillverkade i OCT -09 så de borde vara av nyaste snitt.

Jag lär dock inte betala extra för RFT när jag skall byta däck på den vid nästa tillfälle.
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Jag kör faktiskt minst 5-7 gånger om året på Autobahn och vill inte ha punktering i 180 km/h, men om det rättfärdigar usla köregenskaper de andra dagarna om året, nja...den risken får man väl leva med då. Körde komiskt nog på Autobahn idag (30 mil) utan RTF med en e92 325i och vilken dröm den bilen är! Underbart mjuk och ingen punktering än så länge. Saknade mina sportstolar dock men man kan inte få allt. :)

Det är ytterst lustigt att BMW inte kryper till korset här, eller har man fixat problemet med nyare RTF? Skulle vara kul att höra från någon som testa alla tre varianter med samma bil.

1. Med RTF äldre modell
2. Med RTF nyare modell
3. Utan RTF

Någon?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.