|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hastighets mätaren på min bmw e30 320-90 hoppar upp och ner kan det vara givaren i bakaxeln som spökar. jag har bytt hastighets mätare och det hjälpte inte. Mvh Fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det kan vara givaren/kablaget, men det brukar lika ofta (om inte oftare) bero på trasigt instrumenthus. Oftast brukar inte hastighetsmätaren i sig gå sönder. Det är elektroniken i själva instrumenthuset som brukar spöka. Ett klassiskt fel är att kondensatorerna sväller och då brukar det uppstå alla möjliga knäppa fel, inklusive att hastighetsmätaren hoppar upp/ner och till slut lägger av helt. Det absolut bästa vore att först prova ett instrumenthus där du vet att hastighetsmätaren fungerar. Utifrån resultatet därifrån vet du om du ska attackera instrumentklustret eller givaren/kablaget. |
|
Hastighets mätaren jag monterade satt på min förra bil och den vet jag funkar. Vet du vad det är för färg på kablarna som går bak till givaren?? Mvh Fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon |
|
Det är bra. Men hann du verkligen läsa igenom mitt inläg ordentligt? Jag misstänker i första hand inte själva hastighetsmätaren, utan elektroniken i instrumenthuset. I andra hand misstänker jag fel på givare/kablage. Jag ska ned i garaget idag, och kan ta mig en titt på min E30. |
Var och monterade diffen på min 323i E30 igår och satte faktiskt tillbaka kontakten till hastighetsgivaren (och sen har jag många sladdar lösa i bilen) - så jag ska nog kunna leta upp vilken kabel det är. Under tiden hittade jag ett elschema till en 3E30 325i -89, jag tror att just kablaget för hastighetsgivaren är samma som i din bil. Från givaren (bak på diffen) går det två kablar, en brun/röd och en brun. Dessa kablar går sedan in i instrumentklustret via (tror jag) pinne 12 respektive pinne 8 på anslutningskontakten C2. Anslutningskontakten C2 bak på instrumentsklustret är vit och har 26 pinnar. Sitter på ena sidan av baksidan av instrumentklustret (på motsatta sidan sitter en lika stor anslutningskontakt fast den är blå). Jag har även hela mitt instrumentkluster loss så jag kan ta mig en titt på min också och se hur det ser ut. |
|
okej skall ner och kolla men va kan en givare kosta?? har en beg liggandes som jag tror funkar. Kan ni kålla viken sida dom kablarna e dragna på? Mvh Fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon |
|
Tog mig en titt igår. Det var mycket riktigt en brun och en brun/röd kabel ifrån givaren. Kabeln från givaren går in (tillsammans med slitagevarnarkabeln) in i ett hål på höger sida (vill jag minnas) in vid baksätet och sen vidare i en tjock ihoptejpad kabelstam ända fram till instrumentklustret. Men enklast blir isåfall att skarva någonstans under bilen. Men innan du ger dig på att byta givaren (för fästet är rostigt och skruvarna oftast fullständigt bortrostade) så är det lämpligt att kolla att instrumenthuset inte är trasigt. Ganska småtråkigt om du byter givare och drar av ett par skruvar, skarvar och dylikt om det inte är det som är fel. |
|
Dålig kontakt till hastighetsgivaren är inte helt ovanligt. Så börja med att kolla skicket på kontakten. Ett tips är att det tidigare utförandet (-87) på givaren använder vanliga flatstift vilket gör det lättare att kontaktera om. /G |
|
|
okej jo har höt det att det är flat stift på dom tidigare men dom äldre då?? går det inte att kontaktera om då? jo hastighets mätaren är jag hundrea på att den funkar men de grej som inte funkar heller är tabk mätaren men det beror säker på tankamaturen Mvh fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon |
|
|
Visst går det kontaktera om den senare/nyare utförandet. Det är dock lite jobbigare att få tag på nya rundstifthylsor, enda stället jag vet som har dem är BMW. Till skillnad från flatstifthylsor mer eller mindre ligger och skräpar i varje hörn. /G |
|
Som gasa säger, så fick jag göra på min E34:a. De säljer färdigpressade rundhylsor med lite sladdstump på. Kontakthus säljs också separat om man behöver en ny sådan. Sedan var det bara att lägga sig under diffen och börja löda - inget tokroligt jobb precis... Speciellt inte när det visade sig att felet låg i instrumenthuset :-) |
|
okej men det e bra att skruva loss givaren och skruva dit den nya inget jag skall tänka på? Och en fråga till, jag skall bes på torsdag tror ni att dom släpper igenom den om jag har en gps brevid som visar hastigheten?? Mvh Fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon |
|
Nej, det skall bara vara att skruva loss. Det brukar dock vara ganska rostigt där - men hoppas du har tur och allt går bra. Och att det verkligen är givaren som är trasig (jag tror ändåså att det är 50/50 chans att det är instrumenthuset ändåså). Men håll oss gärna uppdaterade hur det går! Jag är ganska säker på att de inte accepterar att du har en GPS istället för hastighetsmätare. |
|
okej jo hoppas jag med att allt flytter på men men. ne jag tog hastighets mätaren rätt ur den ndre bilen jag testade den till och med och sen monterade den rätt i min bil. men hastighets mätaren börjar hoppa när bilen börjar bli varm har jag märkt. okej jag får försöka kan ju hoppas på att den funkar när jag är på besikningen. Mvh fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon |
|
Bmw e30 Racing : Du skriver hela tiden att du provat byta hastighetsmätaren medans jag hela tiden påpekar att felet oftast är i instrumenthuset och att det är detta du skall prova att byta. Har vi bara missförstått varandra eller är det bara endast hastighetsmätaren du provat byta ut i instrumenthuset? |
|
vi har någ misförtot varandra jag har bytt hela paketet om du förstår alltså hela konsolen. Men jag skall prova byta givaren till helgen så får vi se. ja åter kommer. Mvh fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon |
|
>> vi har någ misförtot varandra jag har bytt hela paketet om du >>förstår alltså hela konsolen Ah, vad bra. Men då får vi hoppas det löser sig med en ny givare. För du har alltid skrivit "hastighetsmätaren" och då brukar man ju mena precis som ordet beskriver just själva hastighetsmätaren (den är ju demonterbar inuti instrumenthuset). Och instrumenthuset som jag skrivit syftar ju precis som ordet beskriver hela instrumenthuset (med hastighetsmätare, varvräknare, bensinmätare med mera). Därför blev jag tveksam till vad du egentligen menade (du skrev hastighetsmätare men menade således instrumenthus). |
|
okej jo jag menade instrumet huset men det e bra du frågar. Ja just det det glömde jag säga bilen gick igenom även fast Hastighets mätaren var sönder, dom såg det någ alldrig, fast fick ombes på avgasvärdena. =( Mvh fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon |
|
|
jag tog loss min givare idag och den lossnade fint men det vara värre med den på den andre bakaxeln jag hade den givaren gick isär. Men jag ringde Bmw i Uddevalla och dom tog 240 kr för den men han jag pratade med trodde att det bara fanns en sorts givare till dom, men ni sa att det fanns två olika eller en med flat och en med runda stift? och så tänkte jag höra med er om ni visste om jag kan test mäta den här gammla givaren jag har för att se om det verkligen är den?? Mvh fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon |
|
Bmw e30 Racing : ETK (BMW Reservdelsprogram) är din radiofyr i Internet mörkret! Där hittar man all möjlig intressant info samt olika skisser. En online version finns på www.realoem.com Länk Tittar du på bakaxelväxeln för en E30 320i 2-dörrars tillverkad Jan-1989 så ser du precis det som gasa nämnde Länk Impulsgivaren (detalj #8) har ett brytdatum på 09/1987. Det betyder att bilar av denna typen tillverkade 09/1987 och senare har denna nya typen av impulsgivare (62 16 8 355 008). Bilar av denna typen tillverkade innan brytdatumen har den äldre typen av impulsgivaren. Denna info står exakt likadant i programmet som används av BMW:s reservdelsavdelning, så detta borde de ha sett. |
|
okej men nu e min bmw en 4 dörrars och en 90 inte en 89 men det spelar kanske ingenroll. jo han sa att det bara fanns en men det gjorde det för mig med nu när jag kollade på realoem.com Kolla här Länk Mvh fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.