|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Ekin |
Gasen försvinner ju av sig själv också med tiden..det är ingen fara med tomt system, det är väl det vanligaste felet på äldre bilar. brukar bara vara att fylla på i de flesta fall. Men du märker nog om det kyler dåligt. men som flera sagt tidigare så tror jag knappast att det märks. |
| Helt riskfritt att köra. | |
|
Tack för svaren! Jag ringde en AC-firma idag och de kan fylla på den för 1500kr. Men de rekommenderade att jag även skulle byta torkfiltret och packningarna. Delarna går på drygt 2000kr, lite trist. Men då vet man ju att allt är nytt och firäscht iaf! |
|
|
Helt onödigt att byta torkfiltret, powermailar dig: Länk Mvh |
|
| jag jobbar med det dagligen o släppte du bara bulten och drog åt den direkt så behöver du inte ens fylla den igentligen. funkar ändå även om det fattas lite gas.. | |
Ekin |
Nåja, verkstäderna ska ju leva på nån också... |
|
Kolla på den här bilden: Länk Det "fattas" en skruv till vänster om den som jag ringat in. Går den ill torkfiltret eller är det bara ett fäste? För när jag tog bort den hände ingenting och så började jag röra rent med vatten och en diskborste. SEN skruvade jag på den som är inringad, och då började det spruta ut gas. Om den bulten som "fattas" på bilden leder till AC-systemet så kan det ju ha kommit in vatten. Då måste man ju tömma systemet och fylla på med ny gas, och byta torkfiltret. Någon som vet hur det ligger till med denna mystiska bult? (hände alltså ingenting när jag tog bort den, men har fått för mig att det håler leder till torkfiltret ändå, som någon retur eller liknande) |
|
| ja det gör den. den håller andra röret. men har det inte flögit ur någon gas så e det ingen fara men rekomonderar att du sätter i bulten o drar åt innan gasen flyger av. | |
|
Tänk bara på att du skriver ut att du själv har fixat med bilen när du säljer den :-) Ha deT Varför laga ngt som inte är trasigt speciellt om man inte vet vad man håller på med |
|
|
Om du kan starta AC:n och den funkar som den ska så behöver du inte göra något alls som någon redan skrivit. Bara torka av "röran" i motorrumet och sluta skruva på grejer som funkar perfekt...synd att riskera förstöra en fin BMW M3 bara för några kromade skruvars skull. BMW 4 Life |
|
| Förstöra? Vad är ditt problem. Nu får den en nyservad AC vilket inte är något fel i mina ögon. I övrigt skruvar jag enbart bort delar som jag klarar av att skruva tillbaka, detta var ett misstag, vilket jag t.o.m. pointerade i trådens rubrik, vilket ni verkar glädja er väldigt mkt åt. | |
|
Aeh, strunta i dem! De är bara avundsjuka :P Kul att du håller bilen sådant fint skick tycker jag, misstag kan alla göra. Knappast som om detta spelar någon roll för bilens skick. Lätt en av de finaste M3or jag har sett iaf! |
|
|
Du gör helt rätt i att byta skruvar och annat som ser halvskabbigt ut. Det är din bil och du gör vad du vill med den för din egen skull. Det handlar inte alltid om körning eller puts, det går utmärkt att kombinera så byt på och var nöjd. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Jag brukar skoja rätt friskt om allt möjligt på daglig basis. Reaktionerna sprider sig från goa skrattsalvor till att kanske bara ett knappt synligt leende och ibland kanske en suck. Men de gångerna jag fått någon att formligen vika sig dubbel av skratt och tappa andan, då har jag gjort bort mig själv. Tänker på alla glada nunor när jag stukade ett kappellstativ på en Volvo FL7:a när rullporten inte var helt öppen t.ex. Det är den s.k. skadeglädjen, the one and only... Fungerar AC:n är det tillräckligt med tryck kvar i systemet. Det enda som har hänt då, är att du hamnat lite närmare gränsen för ett för lågt tryck. D.v.s. det normala läckaget kommer leda till att du tidigare måste se över AC:n |
|
|
"halvskabbiga"? Ni är ju otroliga. Här kan du se hur "skabbiga" bultarna är innan förzinkning, Länk Jag skulle lika gärna kunna förzinka alla bultar som sitter på bilen nu, endast ett fåtal har haft spår av rost på sig, ex skuvarna till dimmljusen som är ganska utsatta. Anledningen till att jag köper nya är för att det blir betydligt enklare när jag monterar ned allt. Då plockar man ned alla delar systematisk och lägger upp dem i ordning på golvet, sedan placerar man ut alla förzinkade bultar bredvid dem som satt på bilen, som ligger i ordning. Då kan man jämföra dem och veta att det blir rätt bult/mutter/skruv på rätt plats. Det är jag som är exta noggrann med andra ord. "Tänk bara på att du skriver ut att du själv har fixat med bilen när du säljer den". Ja tänk, köp du en annan "fin" bil. Att jag inte kan något om AC behöver inte betyda att jag inte kan något annat. Nog med föklaringar från mig.. ingen idé att diskutera saken mer er. Angående ac'n så ska jag byta torkfiltret och alla packningar, byta olja och gas. Även om det kanske inte behövs.. |
|
|
MagnusSA, tycker du gör ett jävla bra jobb. Alltid extra kul när saker o ting är extra fräscha. Skulle gärna gjort de själv om man haft tiden och bilen inte stått avställd flera mil från min bostad. Kan man inte åka och prov trycka ac systemet? Eller visar det bara läckage? |
|
|
MagnusSa, Fortsätt dela med dig. Jag tror många gör något som av andra ses som onödigt. Gör man något mer än det "normala" och exponerar sig så kommer alltid kritiker att göra sig hörda. Bara att skaka av sig! mvh/ Anders |
|
|
Helt rätt MagnusSa! Rostiga skruvar ska bytas ut för att få ett bra helhetsintryck. Sedan så lär man sig av misstagen och tar man hant om sina misstag på ett sådant seriöst sätt som du gör, så vad är problemet? Bry dig inte om de "besserwissers" som finns här! Sedan har BMW faktiskt oroväckande dåligt galv på vissa detaljer i motorrummet. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Klockrent mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Så här snyggt blev det: Länk Jag lät tömma hela systemet så jag kunde byta skruvarna. Sen fylldes systemet med ny gas och oljan till kompressorn byttes också ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.