AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.851

Vad har jag nu förstört? M3 e46 2004 grön vätska

Sida 1 av 3
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Jag håller ju på och byter ut i princip alla bilens bultar m.m. och jag har bestämt mig för att inte röra något nära motorn, för då får man säkert problem. Nu var jag lite för nära... jag trodde att jag lossade ett fäste för ett stålrör men så var det inte. När jag skruvade upp insexbulten (röd ring på bild 1) så började det spruta ut någon grön vätska. Det var högt tryck! En blandnign av gas och grön vätska var det (kallt också tror jag, blev lite paff men det kändes kallt).

har jag förstört något? Kan man köra bilen till verkstan?

Är det gas till AC'n? Kan man isf köra den till någon reparatör utan att något går sönder?

Länk

Länk
uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
du har inte förstört nåt utan skruva tillbaka o åk o fyll ac systemmet du precis har tömt.
men vänta inte i åratal på att göra de för då torkar oringar osv o de läcker sen.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Du har tömmt ditt ac system på gas, du ska nog lämna in den så de får fylla på med ny gas omg då det inte är bra om systemet står tomt.

Btw- byta alla bultar, why?
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Är ni säkra på det? Det har inte med SMG'n att göra då?

Var fyller man på gasen? BMW? (Bäste vore om nån kunde komma hit där bilen står)

Bultarna köper jag nya och förzinkar, så det ska se snyggt ut :-) Men nu ska jag hålla mig från motorn! Det är dock bara den där rostiga bulten kvar.. sen har jag bytt alla synliga under motorhuven.
Är det inte samma detaljer som här Länk och här Länk
Då är det till AC:n.

///M. Pedersen

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Det var det värsta jag läst....

Skruva bort fullt fungerande prylar bara för att...

ANVÄND bilen istället:-)
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Akta dig så att du inte träffar på grund-bulten!
Nu när du håller på att lossa varenda skruv i din bil, har du då koll på att du drar fast skruvarna med rätt moment när du sätter tillbaka dom nya skruvarna och har du koll på att du använder skruvar med rätt hållfasthetsklass?
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Frågade på m3fourm.net också och det är gas till AC'n som ni säger. Kan man få någon att komma hem till en och fylla på tro? Vill helst inte köra med bilen nu. Vet ni någon bra firma?

Jag använder ju bara originalbultar så hållfasthetsklassen är ju som den ska vara. Sen skruvar jag tillbaka allt som det satt innan och moment kollar jag upp på "viktiga" bultar (de flesta bultarna drar man ju ändå åt med "sunt förnuft"... till fästen osv).
fredde 7
Testa o byt den lösa skruven i ditt huvud innan du meckar bort hela bilen;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Insexbulten klämmer fast röret in i torkfiltret som syns på bilden.

Om trycket/gasen är helt borta så ska torkfiltret bytas i samband med påfyllning. Åk till en AC-firma.

Mvh
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Köp meccano om du tvunget vill skruva sönder något.
Tror inte du lyckats tömt hela systemet, det rymmer mycket gas.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Nej det var ju högt tryck när jag skruvade dit bulten. Jag han bara skruva ut den något varv och då började det spruta ut, men jag drog ju åt den direkt. Då borde jag inte behöva byta filtret eller?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nej, det behövs inte - bara om det blir trycklöst som fukt kan komma in. Om det bara kom ut något hekto gas så borde AC:n funka helt ok också.

Mvh
Ekin
varför skulle du inte kunna köra med bilen då???
för att AC:n e tom??
Bara att du testar AC'n så märker du om den kyler.

Haha, många kaxiga tomtar som postar här ser jag..
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
För att AC'n kanske inte mår bra av att köras utan gas? Men jag ska hur som helst försöka få någon att komma hit och fylla på så jag slipper ut o köra med bilen. För man ska ju tydligen fylla på ganska omgående med tanke på packningarna.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ingen risk att köra med tomt system, finns inte tillräckligt tryck så startar aldrig AC:n.

Som jag uppfattar det så har bara en liten del gas och olja kommit ut? Eller blev det en pöl med olja under bilen också?

Mvh
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Nej det kom bara ut lite grann. Det som syns på bilden är allt. Men det pös ju ut en del gas (men som sagt, fortfarande högt tryck när jag drog åt den).

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, åk till någon kylfirma som sagt och fyll efter till rekommenderat tryck bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.