|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Själv tycker jag om tändkulemotorer. Power is FUN without Control |
|
| Då kanske du gillar denna råoljemaskin. Man ser att det finns vissa vibrationsproblem. Litereffekten är nog inte heller så hög :)Länk | |
|
wendtan, vem bygger BMW:s 2 liters dieslar? BMW CS #5139 |
|
| Hehe, jag skulle ha lika roligt som grabbarna i filmen om jag fick leka med en sådan motor. En platta underst > Perfekt stampmaskin :-) | |
|
Länk :) Power is FUN without Control |
|
| Hoppsan, hur hamnade vi här?? Ibland kan det vara skoj med lite OT-sidospår :) | |
|
Ni som rackar ner på USA Dieslar,kika här ;) Länk |
|
Bayer_Aleks |
wendtan: Du är ju så smart kille. Ser du själv vad du länkar till? Du länkar till bilar tillverkade 2009-2010...det säger väl en hel del över hur duktiga och framåt amerikaner är i dieselvärlden. Dem har kommit på att diesel är snålare och renare först NU! Att BMW inte tillverkar motorerna själva är väl inget konstigt. Med du får skilja på konstruera och tillverka för det är två olika bitar. Tror inte att BMW själva skulle sätta sitt rykte och kvalité på spel och låta en fabrik med undermåttliga tillverkningar ska förse BMW fabriken och alla dess bilar med skitmotorer. Den här tråden är rent skitsnack. |
|
J-L: PSA koncernen. Bayer Alex: Att amerikaner inte ligger på teknisk framkant är inget du behöver övertyga mig om. Titta bara på de bilmärken de själva tillverkar. Jag skriver för övrigt ingenstans att Bmw använder skitmotorer i sina 4 cyl dieselbilar. Länk |
|
| Att diesel inte slagit i USA beror väl främst på deras beskattning av bränsle. Förut var det Texas som hade flest dieselbilar, läs truck, men det börjar väl sprida sig till andra stater. | |
Bayer_Aleks |
Det påstod jag inte heller om du läser inlägget. JAg skrev att jag är medveten om att motorerna inte tillverkas av BMW själva, men att konstruktionen av den är det. Dessutom att BMW hade inte låtit vilken fabrik som helst tillverka deras motorer. Vad ville du ha sagt med ditt första inlägg där du gav mig frågan om att jag kanske inte är medveten om att BMW gör sina egna motorer? |
|
"Alla" ? Lugna ner dig! |
|
|
Bayer_aleks,du har en väldigt otrevlig ton i nästan alla dina inlägg.Nästan lite översittar attityd,därför tror jag att vissa inte riktigt läser vad du skriver. Bara ett tips! |
|
|
för att återknyta till trådskaparens fråga: detta är ingen vetenskaplig sanning, men en ganska seriös fundering... en äldre v8 diesel i en amerikansk van har med största sannolikhet en åldrig motorkonstruktion med bla stötstänger och vanlig "gammaldags" dieselpump utan något större tryck. de maskinerna GÅR tyst och är allmänt trevliga (om de är i skick naturligtvis) bortsett från att de är ålderdomliga i ekonomi och miljöhänseende, storlek och vikt mm en modern 4 eller 6 cylindrig diesel med commonrail går troligen hårdare/råare än en gammal diesel mycket pga högre komp och enormt mycket högre pumptryck bla allt för en bättre bränsleförbruking, prestanda, miljöpåverkan mm rätta mig gärna om jag har fel /LB |
|
|
Jo LB, så är det nog. Plus att moderna motorer är byggda i aluminium som inte dämpar som gamla gjutjärnsblock gjorde. Nu tror jag Bayer_Aleks sa upp medlemsskapet helt plötsligt. Hade väl räckt om han tagit ett par Valium och lagt sig och vilat en stund ;) |
|
|
Han kommer säkert tillbaka och styrkt sig med en whiskey eller två. Lite frustrerad var han... |
|
|
Och nu är stackarn kryssad? Vaffö då. Kan nån modde svara på de? |
|
| Att det inte skulle finnas diesel på mackarna i USA, är taget ur luften. Har du ens varit på någon mack i USA på sistonde? Jag var där i somras och det fanns då diesel på mackarna i LA. | |
|
Lillebjörn III: Låter väldigt sunt. Tycker de avgörande faktorerna kommit fram i tråden. Tack för alla bidrag till klargörande. De amerikanska platsar förmodligen inte med miljökrav etc som ställs idag, men jag tyckte ändå det var så fascinerande vilken komfort denna van spred. Och motorljudet var ju att dö för....muller muller Kanske kommer det nya material man gjuter ovanpå aluminiumkropp i block och topp som dämpar ljud osv. Eller dämpande material för infästning vevstake eller liknande som kan ta upp ljud utan att tappa märkbar kraft. I grunden är det ju rätt coolt att kunna köra på rapsolja om så är. |
|
|
8-cylindriga dieselbilar från Audi, MB, BMW (gamla 740d), Range Rover m.fl. är förhållandevis tysta, och dessutom effektivare än de dieselmotorer som finns i en Dodge Ram, Ford F-serien eller något annan amerikanskt dieselfordon. Dieselmotorn har helt enkelt andra användningsområden i USA och därför är det mindre lämpligt att placera en sådan motor i en normal personbil. Europeiska tillverkare har i princip samma dieselmotorer på amerikanska marknaden som i Europa bortsett från förbättrad partikelrening. Det finns inte direkt någon inhemsk tillverkare som har en motsvarighet till 335d. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.