AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.439

Amerikanska ljudlösa dieslar kontra BMWs

Sida 1 av 4
Ni
958
Nip
320i-04
En granne där jag bodde körde omkring i stora amerikanska vans.

Det var inte förrän jag skulle köra en av dom och skulle tanka jag blev varse att det var vid dieselpumpen man skulle ställa sig.

V8 diesel alltså och inte ett ljud av knack och helt j-a underbart muller.

Vad är det amerkanarna kan som europeerna förgäves försöker åstadkomma?

På samma ställe var en granne några hus bort med en BMW 3-serie och dess hypade dieslar. Jag bodde vid en vägutfart på genomfartvägen och bilarna stannade utanför innan de körde ut, och BMW knackade högst ljudligt in till mig där jag satt och jobbade.

När BMWs dieslar kör upp jämsides vid ett trafikljus så måste man höja radion för att höra vad som sägs eller spelas.

Vanen hörde man aldrig tillstymelse till knack, inte när den körde ut på vägen, inte när man körde den, inte när man stod utanför bilen.

Hur kommer detta sig?

Vad är det amerkanarna kan som vi bara kan drömma om?
Bayer_Aleks
Hahahaha "När BMWs dieslar kör upp jämsides vid ett trafikljus så måste man höja radion för att höra vad som sägs eller spelas." Det var inte så att en Mercedes från 1970 som stod bredvid dig?

Jag tror inte du vet vad du snackar om helt ärligt. För det första har BMW bland dem tystaste och minst "klonkande" diesel motorerna i Premium klassen. Den har till och med ett skönt diesel ljud tycker jag! För det andra, bra jämförelse du gör, en V8 diesel mot en rak motor.... Amerikan och diesel går aldrig att förknippa
"Amerikan och diesel går aldrig att förknippa"

Kan du utveckla det?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Amerikan och diesel går aldrig att förknippa"

Skulle vilja förtydliga till:

Amerikan och diesel har aldrig tidigare gått att förknippa!

Bayer_Aleks
Om du har varit i USA så hade du förstått för där existerar inte ens prat om någon dieseldriven bil. Det är knappt att du hittar diesel i en bensinmack!
Sen när har amerikan satsat eller utvecklat något med diesel? Amerikan förknippas med feta V8 maskiner...möjligtvis att dem sänker sig till V6, men diesel på personbil, glöm det! DET är vad jag menar med att man förknippar inte amerikan med diesel.
Ni
958
Nip
320i-04
Jag var lika överraskad som ni. Förknippade inget amerikanskt med diesel. Inte personbil i alla fall, ja, om man nu kan kalla van en personbil. Men det går på B-körkort i alla fall.

Hade jag luktat lite mer på avgaserna hade jag ju kännt det var diesel.

Om jag vet vad jag pratar om - det vet jag inte heller ;)

Hörseln är det dock inget fel på.

Så amerikanska mackar är inte till för lastbilar heller antar jag, därav ingen diesel någonstans i syne. Det var riktigt oinitierat.

Jodå, jag har rest 2 månader runt i USA.

Att sedan börjar prata om - ja, v8 ja, men BMW har raka motorer?????

Vad är det för snack?

Bygg V-motorer då om det är länken till komplett tysta motorer utan knack.

- Nä, vi skall bygga raka sexor som knackar.

Och sedan försöker man inbilla folk att det är det tystaste som finns att uppbringa. Man kan göra mycket med marknadsföring och få folk att tro det ena och det andra.

Men man blir ju intresserad av vad det tekniskt är som gör det möjligt att eliminera knacket.

V-konstruktionen i sig, annan slaglängd, cylindervolym, vad?

Någon som har en aning?
Bayer Alex: Märkligt, undra vad dessa fordon tankar då. Länk

Länk
Bayer Alex: Jag hoppas du är medveten om att motorn som sitter under huven på din 320d inte ens tillverkas av Bmw själva.

Länk
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Kanske inte så svårt att få bort "knacket" genom att höja cylindervolymen till >6 liter och plocka ut 200 Hk........
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
@ Betioveåtta:
Klockrent!

Power is FUN without Control
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Nip: Haha snacka om troll.

Jämför du en typ 6 liters V8 diesel på 200 hästar som drar 1.5 liter per mil - mot en tysk 3 liters R8 diesel på 200-250 hästar som ligger på 0.55-0.65 liter per mil?

Jadu du har nog inte en aning om vad du snackar om.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Ni
958
Nip
320i-04
Betioveåtta: Har inga direkt sådana data på motorn ifråga. Vet inte ens om det var Cheva eller vad det var. Måste nästan tareda på lite mer.

Men det är ju inte så att amerikanska lastbilar bara mullrar och inte knackar heller.

Men jag vart helt ställd när jag insåg att det var en diesel. Något speciellt har man ju gjort.

Detta var 3 år sedan, så BMW jag pratade om var sprillans då. Så det var ingen oldie.

Massa dämpar ljud helt enkelt.

Men vad sjutton, den som lyssnat på en jänkar V8 diesel har väl hört knacket?

mvh/ Anders
Ni
958
Nip
320i-04
NiKeMaN: Det jag jämför och snackar om är enbart att det finns ljudlösa dieslar och är nyfiken på just vad som går att göra.

Det är väl väntat att dieselgänget går i försvarsläge så jag tar inte åt mig oförskämdheterna. Har man spenderat upp mot 0.5 mille på något som bara är 'tyst' i hastigheter där vägbullret överröstar motorljudet är det begripligt.

Men intressant om det finns en formel där man kan kasta ut kraven på förbrukning och byta mot komfort.

Fler synpunkter?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har de möjligen kvar gjutjärn i block och topplock?
Lättmetallkonstruktioner med höga insprutningstryck dämpar inte ljudet så bra. Håller med AKN, nog hörs det att det är en diesel i de stora pickuperna
Länk

vikt/effekt = högt > mindre knack

mvh/ Anders
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Förutom straffskatten är ljudet en av de starkaste anledningarna att jag inte föredrar diesel. Men en turbodiesel är ju faktiskt suverän i många avseenden.

Power is FUN without Control
Ni
958
Nip
320i-04
AKN: Jo, jag läste här på AP om att man typ försökte orsaka ljud i motfas mot knackljudet eller liknande för att släcka ut det.

Det finns ju liknande tekniker i kontorsmiljö med fläktar osv där man använder den tekniken för att minska bullernivån.

Trevligt med några inlägg som inte går på person, utan sakfrågan konstruktivt.
Ni
958
Nip
320i-04
AKN och Anders-72: Nu börjar vi komma någonvart. Tack för dom förslagen.

Kan mycket väl vara gjutjärn i dessa motorer.

Så gjutjärn och vikt låter som parametrar som spelar in.
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
>Nip
Det var absolut inte min mening att fökasta Din teori, utan mer att ljudet gör sitt till och amerikanare känns generellt lite "emot" diesel och ser det mer som eldningsolja & därför möjligen vill dölja ljudbilden. Var det inte vanligt med 2-taktsmotorer på amerikanska lastbilar förr eller jag kanske är helt lost?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej 2-taktsdieslar i lastbilar och andra tunga fordon var vanligt förr i USA. Undrar om det inte satt i Greyhoundbussarna oxå. Låter grymt! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.