AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.426

Halva motorn död?

Sida 1 av 2
Me
16
Mercury
530i Touring -93
Hej alla Bmw intresserade! :-)
Ny här på forumet och ny på Bmw över huvudtaget.
Till mitt problem. Har köpt en Bmw 530i touring -93
Den har gått bra för tidigare ägare och är i rätt bra skick för sin ålder.
Men så fort jag skrev under ägarbeviset så började den protestera :-(
Den liksom dör på högra halvan av motorn och går bara på 4 burkar... Fick hjälp att göra en felsökning med hjälp av Carsoft och den enda felkod som dök upp var 210. Nu förstår jag inte riktigt vad felkoden betyder men tror att det har med växellådan att göra?
Om jag tar bort den dyker den upp så fort jag startar bilen igen.
Har kollat så de inte är olja i tändstifts hålen, det är inte katalysatorfel.
Den kan gå jättebra några dagar för att sedan när man stänger av den bara vägra. den startar ju visserligen men vem törs köra när den bara går på halva... :-(
Har provat lyft av batteri polen över natten och då verkar den gå igen?
Har funderat och försökt läsa på om motronic och funderar på om de kan va nå trassel med ett tändsteg eller nått i boxen? har fattat de som om att de finns 2, ett för var sida. Rätta mig gjärna, allt de här är nytt för mig.

Tacksam för alla ideer och svar

PS. Den tycks vilja stanna kvar med min son på dagis! :-) DS.

Peter
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Välkommen till forumet!
210 Misständning upptäckt - mer än 2 cylindrar Ledningar, tändspolar, tändstift, resistor för tändsignal, motorstyrdon Här hittar du fler felkoder. Länk

628csi
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Är det inte separata bränslepumpar för varje cylinderrad på dessa? Har du kollat att båda funkar OK?

/Lasse
Me
16
Mercury
530i Touring -93
Hej och tack för snabba svar! Enligt Realoem så har den en bränsle pump. Har tagit ett bränsletryck och de verkar bra.
Så de kanske lutar mot databoxen ändå?
vad är en "Resistor för tändsignal"?

Mvh/Peter
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Vet du om förra ägaren motortvättat den nyligen, om det kan ha kommit in vatten nånstans.

628csi
Me
16
Mercury
530i Touring -93
De var de första jag fråga om men han säger att han inte gjort de. och den är inte speciellt ren :-)

Mvh/Peter
Me
16
Mercury
530i Touring -93
Nu har den stått ett tag utan batteri pol och den startade klockrent! Men de höll inte i sig länge för än den började gå illa... konstigt nog så om jag kör på en lägre växel och full gas så tycks den gå på alla?!! Frustrerande inte veta vad som är galet

Mvh/Peter
Me
16
Mercury
530i Touring -93
Hej igen alla! Har provat bytt databox utan resultat. startade fint och gick cirka 3 mil och sedan började den blöddra och ha sig.
konstigt nog så om jag växlar ner och ger full gas tycks den gå rent? Är de nått speciellt som händer just då?
Lika så om jag släpper upp gasen till de läge då den inte försöker "dra" kan jag tycka att den för ett ögonblick går rent.
Hoppas ni som hållit på läser detta och att de kan ge en ide om vad de kan vara. Jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare med felsökningen...

Tacksam för alla svar! /Peter
Me
16
Mercury
530i Touring -93
Så, nu har jag varit ute och pysslat med Bummsen en stund.
Den startade och gick toppen för att sedan balla ur fullkomligt, går illa och ruskar.
Men de är samma färg på stiften om man jämn för höger och vänster sidorna.
Tog visserligen bara ur dom främsta.
så jag stängde av bilen och drog ur kontakt styckena till lambda sonderna, då startar den och går skapligt.
Så då tänkte jag att de kanske är en lambda som gått sönder? Och att datorn går in i nått slags förprogrammerad mappning typ "felsäkert läge"?
Men sedan slog även tanken mig att sätta i kontakterna och då gick den dåligt igen. då provade jag samma sak fast med kontakten på luftmängdmätaren och samma hände, den går skapligt igen...
Så samma resultat, så jag vet inte om det är lambda eller lmm som tjurar...
Ringde en kompis som jag vet sa en gång att han sett en likadan bil i en grann by, så snabbt iväg dit och fick prova hanns lmm.
Då gick den bra igen! men tyvvär också när jag satte tillbaka min och satte i kontakten igen...
Så inte ett dugg klokare är jag alltså...
ni
5
ninja68
535iA -03
Jag hade en Alfa 156 som betedde sig som din.
Det var lambdasonden som var kass, efter lambdasonds byte gick den bra igen.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Har du kollat upp felkoden som visade på tändfel, 210 Misständning upptäckt - mer än 2 cylindrar Ledningar, tändspolar, tändstift, resistor för tändsignal, motorstyrdon,

kolla i mörker om det är överslag någonstans.

628csi
da
103
dalleballe
525iAT -93
Hade ett liknande problem med min Volvo 440 turbo jag hade, då var det fördelarlocket som var så igengeggat att det inte blev någon kontakt där inne. Gjorde rent kontakterna i locket sen funkade det klockrent igen.
Me
16
Mercury
530i Touring -93
Tack för tipsen! Ska försöka se om de kan va de som är felet

Mvh/Peter
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
När den går dåligt:
Testa att koppla bort tändspolar för att hitta de cylindrar den inte går på. Det är bara att dra ut kontakten till spolen under drift och hör om gången påverkas.

Går det att peka ut vilka cylindrar som jävlas så kan man börjar felsöka de lite mera noga. Ett sätt är att flytta runt tändspolarna och se om felet följer med spolarna eller inte, då vet man snart om spolarna är okay eller inte.

//Magnus

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
När den går orent känn försiktigt eller mät med tex med ugnstermometer på grenrören om du kommer åt, för att få reda på vilka cyl. den inte går på.

628csi
nu verkar även jag har fått ett liknande problem..
högra halvan av motorn är så gott som död, blir ingen skillnad när man rycker kablarna till tändspolarna och det högra avgasröret är klart kallare än det vänstra..

vid körning hoppar dock alla cylindrar igång då och då.. ligger man på jämn gas så att motorn blöddrar kan den helt plötsligt få för sig att börja gå rent och drar iväg utav helvete pga. den kraftiga effektökningen som blir av 8 fungerande cylindrar..

verkar osannolikt att 4 tändspolar/tändstift skulle få intermittenta fel helt plötsligt..
detta började efter att jag hade nere avgassystemet för att byta stödlager.. har dock blivit värre med tiden..
trodde först att lambdasonderna hade fått stryk eftersom dom tydligen ska vara stötkänsliga men det blir ingen skillnad om man kopplar ur dom..
Me
16
Mercury
530i Touring -93
Tja! Ja ärligt talat blev jag aldrig riktigt klok på vad de va som va felet...
Men prova dra ur luftmasse mätaren, då går den garanterat in i nödläge.
Då borde den gå på alla
Vad jag slutligen gjorde va att tvätta den högra lambdan i rödsprit och rengjorde kontakten för "som de kändes 100e gången".
Tog bort felkoder och sedan har den funkat klockrent!
Jag vet inte om de är bra eller dåligt att tvätta i just rödsprit, men men man tager vad man haver :-)

Lycka till och hör av dig om hur de gick!

Mvh/Peter
fick ordning på bilen idag.. det visade sig vara lambdasondrelaterat..
tyvärr har jag nästan helt nya sonder så att rengöra dom skulle nog inte hjälpa så mycket :(

för att göra en lång historia kort saxar jag in mitt inlägg från ett annat forum:

jag tror jag har hittat problemet nu.. för ett tag sedan hade jag nere avgassystemet för att komma åt att byta stödlagret (nu har jag en kraftigt vibrerande kardan istället :()..
dom 2 helt nya svindyra boschsonderna måste ha farit illa av att åka i backen ihop med resten av avgassystemet..
det var efter denna mekardag problemen började.. bilen bluddrade lite då och då till en början men det blev värre och värre hela tiden..
till slut gick den inte alls på dom högra cyllarna som sagt..
testade att koppla ur lambdasonderna men det blev ingen skillnad..

Spiidfriik's inlägg fick mig att rikta tankarna mot styrboxen så jag tog in den på köksbordet och plockade isär den..
hittade inget märkvärdigt mer än lite smått ärj på något ställe.. fyllde hela skiten med 5-56-liknande medel och skruvade ihop den igen..
tillbax med boxen i bilen och ut och provköra.. nu gick den riktigt helt plötsligt :)

men glädjen blev dock kortvarig, efter nått varv runt kvarteret började bluddrandet igen.. fan oxå..
då kom jag att tänka på att dessa moderna bilar har ju nått sorts självlärande datasystem och när boxen (eller batteriet) har varit losskopplat blir ju allt nollställt..

boxen gör alltså rätt från början men någonting ligger och lär ut fel data så att säga..
tog in boxen på köksbordet igen och gick över lite småsuspekta lödningar med lödkolven, detta var säkert helt onödigt men för säkerhets skull så..
var ju ändå tvungen att få boxen nollad igen så passade på..

med boxen tillbax i bilen kopplade jag loss lambdasonderna och provkörde ett par mil..
nu går bilen som en klocka igen :D med andra ord var det dom där jävla satans påfund till lambdasonder som låg och lurade systemet hela tiden..

kan man fortsätta köra utan sonder eller ska man sätta dit biltemasonder?
"riktiga" dyra sonder kommer jag nog aldrig få råd med igen..
dom jag hade lyckades jag byta till mig..

tack för hjälpen allihop!
Me
16
Mercury
530i Touring -93
Ja de är ju som de är de där med ekonomi...
Va in på byn och hörde vad dom skulle kosta och har för mig bosch gick på ca 1800 men de gick att ta hem en annan sort från beru som gick på ca 1400
Har ingen egen erfarenhet men på kompisens 525 gick lambdan och han köpte en på biltema och lödde dit på kontakten, men de gick inge vidare så han fick låna en begagnad och då gick den kalas igen.
Men de verkar ju som de passar bara de är bmws kontakt och 4 trådar så borde inte va så svårt hitta en på skroten antar ja.

Nu ligger den hemma på mitt köksbord men jag antar att de inte är någon större ide att prova... :-(

Mvh/Peter
Misstänker att det är mot lagen att köra utan sonder då katalysatorn inte gör sitt jobb optimalt då. MAO dåligt ur miljösynpunkt. Surt att de ska vara så dyra dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.