|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW´s direktinsprutade bensinmotorer är nog idag bland de som mesta glädjesiffrorna. Efter 4:e uppgraderingen av mjukvaran i min bil har förbrukningen ökat ca 10 %. Tidigare kunde jag komma ner på 0,65 landsväg. Vi får tydligen välja på antingen ryckig motor eller hög förbrukning. Det är bara att inse om man vill åka snålt i verkligen är det diesel som gäller. |
|
|
Skall man åka snålt och räkna på centilitrarna skall man vara noga med däcksvalet, RFT däcken höjer förbrukningen rejält jämfört med standarddäck i "vettiga" dimensioner. Det ser ju inte lika fräsigt ut men är förbrukningen avgörande så skall man inte välja RFT-däck Jag kör nu en 320d, RFT-däcken höjer förbrukningen med ca en deciliter/mil i snitt, jag hade tidigare en 530D E60 -04 och där var skillnaden ca 1,5 deciliter per mil (då var bakdäcken 275'or, fram 245, det jag jämförde med var 225'or runt om) |
|
|
Ja att ha 275 bak är väl lite overkill och även 245 fram. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Jag har en 320d med programvara och jag brukar tanka vid ca. 110 mil då brukar det gå i runt 57 till 59 liter. Jag åker till från jobbet affären kör barn på träning och jag håller inte hastigheten om jag utrycker mig så... ;) PS. En program uppdatering sänker förbrukningen en aning. Länk |
|
|
Kan lägga in en notis angående min bränsleförbrukning. Blev dock lite sent då jag tanka första gången efter att jag plockat ut bilen. Min körning bestod utav cirka 50 mil motorväg och landsväg varav de resterande 49 mil bestod utav stads, och en hel del bus körning. Bilen visade 5.5 (4.8 efter första 50 mil) jag tankade och gjorde en beräkning vilket visade 5.7. Mvh USF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.