|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Detta är mitt första inlägg här och jag ber om ursäkt om jag sökt för dåligt, men jag har inte hittat info om just denna kombination av modell och motor. Jag är eventuellt spekulant på en 320 Touring från 2009, och är intresserad av erfarenheter av bränsleförbrukningen vid verklig körning. Jag hyrde en 320d automat vid ett tillfälle, och lyckades vis lugn landsvägskörning komma ned till ca 0,57 l/mil. Vad drar en 320 bensinare med manuell låda vid sansad landsvägskörning? | |
Bayer_Aleks |
Då har du tung högerfot för du kan lätt komma under 0,5 med en 320d, speciellt landsväg. Jag ligger nu på 0.55 blandad körning med min 320d Touring -09. |
|
våran tog 0,7 göteborg-malmö med farthållare på 130. när man läser inlägg får man nästan uppfattningen att 6-cyl är bra mycket snålare än våran 4a. |
|
|
Bayer_Aleks: 0.55 blandad är det enligt färddatorn eller "på riktigt"? Min 325d med 6-cyl 197hk har dragit 0.56 sen jag hämtade ut den (ca 210 mil tillbaka) enligt färddatorn :D ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| Jag ligger på 0,63 blandat enligt färddatorn och då är det 70% landsväg | |
|
Bayer_Alex; har du manuell eller automatlåda? Den jag körde i ca 40 mil hade automatlåda, och jag ansträngde mig för att köra ekonomiskt, låg mest och lunkade i 90-100 km/h. Färddatorn angav 5,2 l/100 km, men den verkliga siffran var alltså 5,7. Göteborgaren - det låter som en OK siffra, men som väntat en bit från den officiella bränsledeklarationen. Hur mycket drar den om man kör mer tätortskörning? |
|
Bayer_Aleks |
Nikeman: De e första tankningen som jag försöker att vara snäll på pedalen, jag råkar gilla dieselvridet ganska mycket annars :) Jag har drygt 30 mil kvar på tanken tills den är tom så då ska jag kolla verkliga förbrukningen. Har inte varit det lättaste att hålla nere förbrukningen med snön o minusgraderna ute. Sen hann jag aldrig testa med "normala" 17 tums sommar originalfälgar/däck för 19 tummarna med 275 bak åkte på samma dag hämtade bilen :)) Dan D: Jag har manuell låda i min, men med automat borde den dra mindre på motorväg då varvtalet är lägre, men det jämnar ut med stadskörningen dock. |
|
Min 320 touring jag hade låg stadigt på 0,84-0,86 blandad körning enligt färddatorn. På landsväg i ca 100 så låg den på 0,65. |
|
| Det var väl bensinaren som trådskaparen frågade om. Enligt modellguiden ska den dra 0,62 l vid blandad körning. Frågan är vad förbrukningen kan bli vid sansad landsvägskörning i praktiken? Min E46 (bensin) ska dra 0,79 l vid blandad körning enligt modellguiden. När jag kör 30 mil till stugan hamnar jag nästan alltid på 0,72 - 0,73 l per mil d v s 6 - 7 cl under teoretisk förbruknkng vid blandad körning. | |
|
Min var bensinare. |
|
|
Hej Min erfarrenhet säger att förbrukningen är väldigt beroende av däckval. Jag har kört 320d -08 med "run flat"-däck och kom aldrig ned till tillverkarens siffror ang bränsleförbrukning men när jag senare bytte till vinterdäck med en annan dimension, smalare och högre profil, så skönk förbrukningen och blev vissa fall lägre än tillverkarens siffror |
|
|
Jörgen, kan det inte vara så att man på senare år har optimerat motorerna för EU-körcykeln, så att skillnaden till förbrukningen vid verklig körning har ökat? Det ryktas ju att BMW sysslat mycket med körcykeloptimering. Kollar man på bränsledeklarationen för 320 Touring med manuell låda från 2006 och framåt ser siffrorna i liter/100 km ut så här: 2006 - stad 10,8 - land 5,7 - bland 7,6 2007 - stad 10,8 - land 5,7 - bland 7,6 2008 - stad 8,5 - land 4,9 - bland 6,2 2009 - stad 8,5 - land 4,9 - bland 6,2 Någonting hände mellan 2007 och 2008. Jag tror inte att körcykeln har ändrats, men frågan är om motorn i praktiken blev nästan 20 procent snålare mellan 2007 och 2008. |
|
| De har gjort något med motorerna 2008 så att de har blivit snålare. Jag har för mig att det har med insprutningen att göra. Men jag tror ändå att det är skillnad mellan deklarerad och praktisk bränsleförbrukning. De siffror som anges i modellguiden avser väl blandad körning och inte landsvägskörning. | |
|
Bränsledeklarationen anger både blandad, stads- och landsvägskörning enligt NEDC (se Länk ). Förbrukningen för 320 Touring vid blandad körning uppges fr.o.m. 2008 års modell vara 0,62 l/mil och vid landsvägskörning 0,49 l/mil. Den sista siffran låter ganska optimistisk. Min erfarenhet från andra bilar är att man i praktiken brukar kunna komma ner till siffran som anges för blandad körning vid lugn landsvägskörning. |
|
|
Dan D:nu på vintern med bara kallstarter och 5km körning.innan nästa kallstart o.s.v. drar den ca 10.5. samma förhållande på sommaren 9.5. bilen är automat och körs mest 5 km morgon och efermiddag, samt ungefär samma till mataffären. |
|
| blandadkörning drar den 8,5-9 och på landsväg 0,55. | |
| Ändrade inte BMW på 320i motorn från 150hk till 170hk runt 2008? | |
| Tack för alla svar så här långt! Om det blir affär lär ni få veta det genom forumet här så småningom. | |
|
Jag har kört cirka 2300 mil med min BMW 320iM Touring -09. Färddatorn säger i dagsläget 0,75 l / mil och jag använder bilen främst till och från jobbet vilket är E4an Hägersten - Södertälje. Jag är grymt besviken på min bränsleförbrukning och börjar även tvivla om det är min körning som är problemet för BMW:s siffror nedan har jag inte en chans att nå. Givetvis är dessa siffror i den utlimata världen utan M-sport, feta däck osv. Har laborerat en del mellan 95-99 oktanigt och med Shell V-power har jag kört på 0,68 som bäst. Nedan ser vi BMW:s siffror: Stad (l/100 km) 8,3 (9,5) Landsväg (l/100 km) 5,3 (5,5) Blandad körning (l/100 km) 6,4 (7,0) |
|
|
Jag vet inte riktigt om du har någon anledning till att vara grymt besviken med tanke på att du pendlar på E4:an och bor i ett storstadsområde. Vet man verkligen hur man kör snålt, kör på vägar med lägre hastighetsbegränsning, har en väl inkörd motor och rätt däck är det inga problem att komma ner i de officiella siffrorna. Kör själv en E61 520i -09 som rullat nästan 4000 mil och enligt förbrukningsmätaren som inte återställts på cirka 1000 mil så drar bilen 0,68 l/milen. Tror mig vara ganska bra på att köra snålt, men det har stor betydelse i sammanhanget att det huvudsakligen finns 70-90 vägar i omgivningen. |
|
|
Det är svårt i praktiken att komma ner till de förbrukningssiffror som anges i bränsledeklarationen. Det gäller generellt och inte bara för BMW. På min bil är färddatorn en "glädjemätare". Den visar för lågt värde. Vill jag ha den verkliga förbrukningen får jag räkna ut den manuellt mellan två tankningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.