|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Många här är ju bevandrade i m-träsket och jag skulle vilja ha synpunkter från er som har erfarenheter, alternativt andras erfarenheter att dela med sig. (ni som bara vill inflika typ, "det är en bmw varför skulle det inte gå" kan ju hoppa över) Fick åsikter från Erik J att han tyckte det var en besvikelse. Han hade provkört på bana och landsväg, med och utan r-däck. Han tyckte bilen känndes inkonsekvent ochbrytningen till överstyrd kom direkt. Vad tycker ni? Har noll erfarenhet själv av bilen och skall den vara intressant som köp så får den inte bara vara fin att åka E4:an med, utan även vara komunicerande på bana. Ni vet, den här kombinerade egenskaperna som är svåra att få. | |
| den har ju bra tid på ringen så dålig ska den väl inte vara.. har hört att den är ruskigt bra på banan men det ända negativa är väl vikten med bilen.. så en iten lättning borde göra susen och du har en riktigt riktigt snabb banbil | |
|
Erik har helt rätt, M3:an är kul att köra men inte effektiv. Väldigt överstyrd i karaktären så man får passa den hela tiden. Balansen funkar kanon på väg, där man kan ha kul med balansen utan att överköra. Jag uppskattade hur behaglig den var och luffa runt med och samtidigt enkel att knappa in ett annat läge och busa med. Men om man är seriös med sin banåka vill man nog ha något som inte är så huliganoptimerat. :) |
|
|
Jerry, en bra tid på ringen är högst subjektivt. Vad jag hörrt så är det inte tiden på ringen som gör bilen märkvärdig. På beg sidan finns det nästa bara manuella men jag tror jag vill ha paddel. Och en ny sådan gick på 845 lax. Det går bort iom att beemers sjunker som en sten i början. Vad anser ni om paddel på den bilen, måste eller bara bra? |
|
|
Jag är inte spekulant, med med rejäl budget till vardagsbil skulle jag köpt med paddel och inte ens fundera på manuell låda. Det är en stor grej av tjusningen med bilen. Känns som om den skulle passa perfekt som vardagsbil som man när som helst kan åka iväg till en banträff med och ha skoj. |
|
|
Jag körde förresten samma bil som Erik på Gotland i somras, vid samma tillfälle. Har för mig att han var 3-4 tiondelar snabbare på ett shoot-out med ett varv med tidtagning. Jag laddade på för mycket och de stackars gatdäcken svansade runt ordentligt, överhettade dem direkt då utvarvet var mitt första med bilen på bana. :) Var väldigt förvånad över hur svansglad den var, småbröt med rumpan i princip hela tiden och tyngden av bilen känns ordentligt även vid minsta rattrörelse under inbromsningen. Den är kommunikativ, men räserbilskänslan stannar vid motor, låda och diff.. Körde en hel del med samma bil under evenemangsveckan mellan Visby och ringen, hjälpte till med bilarna. På landsväg var den i sitt esse. Jag tror bilen funkar tillräckligt bra för de flesta på banan, om man gör någon enstaka banträff per år för att ha skoj. Eller tar bilen till en ny bana för att lära sig inför en tävling om man inte orkar släpa dit räserbilen för ett första intryck. |
|
| om det är en ny du ska köpa så finns ju snart m3 gts som är en banbil för gatan.. visst kommer den kosta mer men så är den ju också bättre | |
| Satsa på en GT3 istället... | |
Verdi |
Är det inte betydligt billigare och bättre att hålla sig med en riktig banbil och ha en M3:a eller vad som helst på allmän väg? Då behöver man inte vara så rädd om den på banan heller... |
|
Tack för era svar. Utförligt och fint sweanders! Jerry- M3GTS går inte att köpa i sverige. Annars cool bil med ful vinge. Lika mycket hk som GT3RS men kostar 400´mindre. Verdi- Det är kombinationen jag vill åt. Rädd om bilarna är jag nog ändå, det är ju inte folkrace ;-) Tråkig utveckling om egenskaperna är som sweanders beskriver. M3 skall ju vara BMW:s skäggiga lindansös på bana. Kanske får titta efter en äldre trots allt.... |
|
| Om man byter chassi då...? | |
| Bra tråd detta, då jag själv går i bytestankar till en M3 e92 med DKG.Har bytt chassi,krängningshämmare och lite annat på min nuvarande M3 e46 vilket gör att den sitter som en uppochnervänd smörgåstårta på vägen =). Man vill ju inte byta till grisen i säcken. "Ringtiden" är som sagt bra, men det är en bana med ganska så få skarpa kurvor vilket gör att man kan hålla hög fart genom hela banan. Hur blir det med en bil med EDC (electronic damper control) om man byter till sänkfjädrar? | |
|
Sani, GT3:an är inte kompromissen. (och ingen BMW ;-) Den är troligtvis bästa banbilen, men inge rolig (läs bekväm) utanför banan. Sedan går den inte att få med paddel. Ännu. Beaf, det undrar jag oxå. Vem kan svara på det? Känns som man i bästa fall får blinkande lampor o felmeddelanden, i värsta fall funkar bilen inte alls då allt är sammankopplat..... |
|
|
BMW M3 e92 är bra gatbil och mkt allround, men på bana tycker jag personligen att den är för tung för att vara rolig. Porsche 997 GT3 är bra banbil OCH den går att använda i stadstrafik, jag har en kompis som kör sin 997 GT3:a 2008 till jobbet sommartid några dagar i veckan och det funkar bra. Men väljer du en 997 GT3 RS då tycker jag personligen att den är lite obekväm och bullrig att "vardagsåka " i. Det stämmer att GT3 inte går att få med paddlar ännu, men det kommer, men du kommer glömma paddlarna när du kör den bilen på bana, extremt bra balans, underbar att köra. Jag får min 997 Turbo MK11 om ca 1 månad, den har paddlar standard. Johan |
|
|
Mycket intressant tråd. Ingen erfarenhet själv men är inte 997 turbo ett bättre val om GT3 (RS) känns för extrem på gatan? Eller funkar den inte tillräckligt bra på banan? |
|
|
Det jag menar är att en 997 GT3 (ej RS) är perfekt om man gillar att köra mkt bana och även vardag, RS:en är mer banbil. 997 turbo funkar bra på bana, men är 4WD och mkt tyngre bil så då väljer man GT3 istället. Min 997 turbo ska jag använda som vardagsbil här i sverige och när jag åker till huset i Spanien. Men funderar på att köpa den nya 997 GT3 MK11 till sommaren om det löser sig med plats för bilarna. Har en BMW Z8 som jag hade planer på att sälja förut, men har bestämt mig för att spara den bilen. Johan |
|
| hur stor budget har du?? ett alternativ är ju att köpa en m3:a och sedan modifiera den lite om du nu är sugen på det | |
| johan gbg: Hehe. Problemet (för mig iaf) är väl pengarna. En 997 GT3 kostar väl runt 300 000 - 400 000kr mer än en M3 E92 DKG.Helst vill man ju få med sig några passagerare dessutom. Låter som ett helt okej problem att inte veta vart man ska ställa alla feta bilar =). bmw_jerry: Klart man kan modda bilen men vill man ge sig på en bil som är så full med teknologi? Och vart börjar man ? Andra bromsar/belägg är ju ett måste iaf. Hur lång tid tar det innan man är uppe på samma summor som en 997 GT3 kostar? =) | |
|
En tanke som slog osökt var om inte nya Skyline vore en intressant konkurrent som banbil.. Om man ändå skall ha paddel med mycket bankänsla och potential för utveckling. Ett intressant test Länk //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Hoppsan.. fel länk. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Beaf Det finns ju 996 GT3 också, den har den gamla karossen och minder motor, men skäms absolut inte för sig. Jag förstår att budget är begränsad, en GT3 2004 kostar runt 600 000 men det finns ju äldre och billigare, och 996 GT3 skäms absolut inte för sig. Om du inte har provkört så mkt Porsche, så tycker jag att du ska göra det innan du bestämmer dig. Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.