AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.613

Bra andrahandsvärde men inte för ägaren

Sida 3 av 3
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är inte alltid så lätt att sälja en en bil privat i prisklassen +200'
Ytterst få köpare finns.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det fanns en diskussion för några månder sedan under Försäkring och värdering som just handlade om privatförsäljning i lite högre prisklasser runt 200-300'. Det verkar inte som om det är omöjligt att sälja bilen privat. Jag har självt köpt min 120d av en privatperson via blocket för runt 230'.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Sedan till skillnaden på gröna listan och privatpriser på blocket. En seriös handlare rekondar inte bara en så pass ny bil. Han får eventuellt lacka om motorhuven om den har mycket stenskott eller kanske byta vindrutan om den är riktigt blästrad. Sedan har bilen säkert ett par dörruppslag som måste fixas till. Då är det inte så konstigt att handlaren vill ha ordentlig marginal på bilen.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Sant. Och sälja bil för dom summorna privat e inte så lätt. Då många vill ha finans.
Då är det lättare via handlare. Och man får oftast någon garanti då oxå!

Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Finans utan kontantinsats med bra ränta kan ordnas via t.ex. Ikanobank även vid privatköp. Blocketgarantin är ett bra alternativ till handlarnas garantier.
Jag funderar också på att byta bil och har fått följande värdering.

Nuvarande bil är en lagom attraktiv diesel -08, listpris 640k uttagen sent -08.
Jag har varit hos 3st handlare, Första märkeshandlaren gick endast efter lista och erbjöd max 330k allt enligt den gröna boken, Andra märkeshandlaren bjöd 380k vid inbyte och en icke märkesberoende handlare har visat stort intresse för 380k utan nytt köp.

Tittar man sedan på bilpriser.se får man upp att bilen skulle kunnas köpas på privatmarknaden för runt 320k.
Bilpriser tycker jag personligen är en någorlunda förvillande sida som oftast ligger en bra bit från verkligheten.

Beträffande privat finansiering tror jag många idag kan ordna detta ganska lätt via sina bolån, när det dessutom finns nybilsgaranti kvar på bilarna är väl affären oftast helt riskfri.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.