|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag äger en BMW 525i -07 med cirka 5.000 mil på mätaren och tänkte att det är läge att byta in den lagom till det att det fria serviceavtalet går ut i april. Enligt bilpriser.se ligger värdet på runt 285 tkr om man köper av en handlare och på Blocket/Bytbil ligger priserna i närområdet. Men vem f*n sätter samman den gröna listan som handlaren går efter?! Jag blev inte förnärmad när jag fick höra vad jag skulle få för min men nära på... Jag gav en bit över 400 tkr för den när jag köpte den. Att BMW har ett bra andrahandsvärde är ett försäljningsargument men det gäller bara så länge man är köpare - inte säljare. Tittar man på en ny 5-serie fanns det inte direkt utrymme för rabatter fick jag veta, så länge man inte köper som företagare d.v.s. Det här var hos en BMW-återförsäljare. Vad har hänt, hybris? Min kärra är välvårdad, handtvättad och genomgått två Ditec-behandlingar genom åren. Ett litet stenskott höger fram i rutan men i övrigt inga skavanker. Gröna listan säger ett inbytespris och då är det det som gäller eller? Jag har sett - i mina ögon - vrak krängas för 260 tkr. Hur stor del tar man som återförsäljare emellan egentligen. Visst, det är inte välgörenhet man bedriver och det är ingen mänsklig rättighet att få köra BMW men lurad vill väl ingen bli. Skulle jag sälja min för det inbyttespriset och sedan se den säljas för 290 tkr skulle jag bli förbannad. Jag får väl medge att man inte köper märket av ekonomiska skäl men mitt emotionella ha-begär följer inte med upp i de priserna vill jag lova. Då lägger jag hellre dessa slantar på ett annat märke där man som kund får det bemötande och den respekt man förtjänar. Köper man en bil för närmare en halv miljon ställer i varje fall jag krav på säljaren och förväntar mig en bättre deal. Andra med liknande erfarenheter? Nu ska jag kika efter andra tyskar där ute, kanske en Lancer Evo rent av :) | |
| Vad blev du bjuden då? | |
|
Av en handlare fick jag budet 205 tkr. |
|
|
Sanningen är nog att det har blivit mindre dåligt att äga BMW ur ett 2ahandsvärdesperspektiv. E39orna föll som stenar i jämförelse med E60/E61. Däremed inte sagt att du fick ett bra inbyte. Testa och sälja själv. |
|
|
Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att handlaren inte tjänar för mycket på din bil? Du byter in den frivilligt till ett pris som du tycker är acceptabelt, vad handlaren lägger på är väl lite dennes ensak? Vill du inte att handlaren ska tjäna på dig så sälj bilen själv på blocket, det är det bästa ur en konsuments ekonomiska synvinkel. Hade du gett mer info om din bil så kan säkert fler på forumet titta på din bil och vad man kan få ut, finns många duktiga här. Grönlistan sätts samman av utvalda handlare inom respektive märke som rapporterar in försäljningspriset, inbytespriser etc till InterGlobal som sedan sätter samman listan. Grönlistan är precis vad det är, en lista. Om man som handlare väljer att följa den eller inte är upp till handlaren själv. Den tappade mycket i trovärdighet under det största fallet sent 2008 - början 2009 då den inte hängde med alls i vädningarna i början på finanskrisen. Bilpriser är rena rama tramset, de ser inte bilen de värderar och grundar sig i mångt och mycket på avslutade auktioner oavsett bilens skick. En utmärkt sida som effektivt förstör begagnatmarknaden för alla säljare privat eller näringsidkare. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Tyckte inte det lät så dåligt. Bilen är ju snart 3år. Köpte en 320dT 2004 och valde till det mesta på den. Fick bra rabatt och gav 418000:-. Bytte in den efter 1,5år/4000mil och fick 250000:- i inbyte. Så det är ingen sparbössa att köpa ny bil... Tråkigt men sant. /Johan |
|
|
Vill du ha minsta möjliga pris är det väl bara att sälja den till handlaren. Skambud tycker jag inte det är, 50% värdetapp på 36 mån är att räkna med på en std bil. De vänliga handlarna brukar t.o.m. rekommendera att man säljer bilen privat. Passa på nu medans vagnskadegarantin ännu gäller! Men tänk också efter vad bilen är värd för dig - kan du köpa en bättre bil för samma peng? |
|
|
Bmw har tyvärr inget bra andrahandsvärde. 50% de första 2-3 åren är fullt normalt. Länk |
|
|
Håller inte riktigt med övriga. BMW-s mindre- och mellanmodeller har riktigt bra andrahandsvärde. Speciellt om de har lite mindre motorer (t.ex 2,0D). Motorstarka modeller tappar värde mycket fortare. Ex. 320i e90 -05 med 8000 mil får man ge runt 140-150'. Nypris låg på 254' + paketutr. minus rabatter > ca 265'. Ett tapp på 120-130' på 5år! SAAB 9-5 med likvärdigt nypris har tappat nästan 200' på samma tid!!! //Marin |
|
|
Ett typexempel på att bilar efter 3 år värderas till cirka hälften av nypriset. Det finns trådar om detta i forumet, och folk blir alltid lika förvånade. Testa att sälja privat, kanske du får bättre betalt. Det är ju iallafall värt en annons tycker jag Frasse |
|
|
Jag är på Gaspedals linje, vad spelar det för roll vad handlaren tar ut? Klart handlaren tjänar pengar men det är lätt att glömma bort kostnader som handlaren har i form av reparationer, rekonditionering, garantier osv. Att de skulle få ut 290' tycker jag låter helt orimligt då det finns gott om 525 -07 (även touring) med rimliga mil mellan 220'-260' (annonserat pris). Men som några redan tipsat om, sälj den privat. Sätt ut den för 239' och försök få ut 220'-230'. Lite mer pyssel men det finns sköna tusenlappar att tjäna. Mitt tips andra tips är att inte gå på samma nit en gång till och plocka ut en flång ny igen. Din bil låter fin och välvårdad med låg mätarställning. Behåll den 1-2 år till och köp en lätt begagnad F10, 11 och låt någon annan ta smällen. |
|
|
Marin, du använder ytterligheterna lite här, saab 9-5 får man kasta efter folk just nu, främst de effektstarkaste modellerna. En 2 liters diesel är nog det alternativet i sverige som säljer absolut bäst just nu(oavsett bilmodell), mycket tack vare vår regering. Ta det procentuella värdetappet de första 3 åren på alla bmw serier(1 till 7). Berätta sen vad du kommer fram till. Länk |
|
|
Tack för alla svar. Jo priserna ligger högt på begagnat om man kikar, stora marginaler för inbyten hos handlare uppenbarligen. Jag stör mig inte alls på att handlaren tjänar pengar på mitt inbyte - det ingår i dealen. Men att bara göra en snabb yttre koll och gå till sin gröna lista ställer jag mig lite tvekande till. Spelar inte skicket någon som helst roll? Hade min kärra varit lite mer nedkörd vågar jag inte ens tänka på vad man fått för inbyte. |
|
|
Tyvärr får man aldrig betalt för all tid man lägger ner på att vårda sin bil. Jag är själv ganska pedantisk lagd med regelbunda tvättar varje vecka, Mr Cap behandlingar mm men tyvärr har jag fått inse att det är bortkastade pengar då jag byter in hos handlare och sällan äger bilarna mer än drygt 1 år. En normalskött och maskintvättad bil rekondas innan försäljning och ser inte märkbart sämre ut i försäljningshallen. Är din 525 en faceliftmodell? Jag tycker inte det låter så illa med 205.000 i inbyte, är det en icke-facelift tycker jag det till och med är bra. Det finns ju som sagt liknande bilar för 220.000 och uppåt på privatmarknaden, och priserna är definitivt på väg ner pga modellbyte. Som jämförelse fick jag 235.000 kr i inbyte för min faceliftade 520d-07 som var 1.5 år och rullat 5000 mil, men detta var snart 1 år sen och det var tilltaget i överkant redan då. Enligt min säljare på BMW Göteborg är vanliga E60 523i, 525i nästan omöjliga att bli av med, medan det fortfarande finns intresse för 520d, och då i synnerhet touring. BMW CS #5139 |
|
|
Enligt de flesta säljare så är just din bil inte lätt att bli av med. Anledningar: 1. Fel färg 2. Rätt färg men finns mååånga av den. 3. För liten motor 4. För stor motor 5. Ingen utrustning 6. Mycket utrustning som ingen vill betala för 7. För många mil 8. Ingen dragkrok 9. Ingen vill ha skinn längre 10. De flesta vill ha skinn 11. Ingen navi 12. Bara 17" 13. Ingen vill ha 18" 14. Och så här fortsätter det. |
|
|
*HAHA* karlhilding! Håller man sig till instegsmodellerna och har dom "vanligaste" paketen och "rätt" färg, håller BMW bilarna skapligt bra värde.....undantag 7-serien. Honda och Toyota måste hålla nått slags rekord när det gäller 2hd-värde, i synnerhet deras SUVar. Min Audi har tappat drygt 40% på 3 år och 3500mil. Jobbigt för den första ägaren...bra för mig som har en nästa ny bil :-) |
|
| Hehe, riktigt rolig lista på bilförsäljarargument karlhilding. | |
|
Som J.L skriver så får man aldrig bättre betalt för att man vårdar och tar hand om sin bil "lite extra". I handlarens ögon så är det givetvis ett plus att bara behöva tvätta av bilen, dammsuga och ställa ut i hallen men de hittar garanterat något annat att anmärka på som dras från priset i "gröna listan". Skall man få mer betalt än "gröna listan" av en handlare betalar man antagligen för mycket för den nya bilen... /Rickard |
|
| Fråga på fles ställen. Jag bytte min 535d mot x5an det skilde upp till 60,000 kr mellan bästa och sämsta mellanpris. | |
|
50% andrahansvärde efter 3 år som inbytespris låter inte alls konstigt. Angående skick så är det dessvärre inte värt många kronor. En rekond är inte speciellt dyr för handlaren och då blir nästan alla bilar i "toppskick". ------- //Lövet |
|
|
Tack, då vet jag lite bättre och det lutar åt att jag behåller den ett tag till. Som du skriver Lövet så verkar det inte spela någon roll, trots att mina 17" inte har en trottoarkantsrepa eller har blästrade framlyktor. Då behåller jag en fin bil och njuter ett tag till även om värdet lär sjunka än mer. Jag skulle ju inte vilja köpa en begagnad bil idag inte. karlhilding: var du säljaren som jag pratade med eller? :) Skrämmande likt resonemang och igenkänningshumorn var stor. Speciellt det där om motorn. Inte tillräckligt liten och snål för att vara attraktiv och inte heller tillräckligt "rå" för fartdårarna. Vad gör den i så fall i motorprogrammet kan man fundera över om 525:an snackas ned så pass vid ett inbyte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.