|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Vill bara uppdatera er med samma problem att mina vindrutetorkare fungerar felfritt sen reläbytet. I mitt fall så såg relät inte särsklit bränt ut men trots det så verkar det ha varit boven. Tack igen för alla tips! |
|
Gammal tråd men samma problem Hur får jag upp boxen? Har skjutit plastgrejen åt sidan. Hur mycket måste jag skruva bort? Hur många lås är det på locket? Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Har hittat en låsgrej till men får ändå inte upp locket. Tips? Mental härdsmälta är nära förestående |
|
|
Halvtjatig kanske men nu är locket borta Ser inget relä dock. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Då har du inte tagit dig in i E-boxen. Efter att du lyft bort filterboxen hittar du lock med insexskruvar, brukar sitta bra fast första gången du känner på skruvarna. Efter det kan du lyfta locket osv, ev. sitter det en tunn o-ring runt om i ett spår som du skall se till att den inte försvinner. Där inne ser du reläer, några säkringar och så motorstyrning mm. Reläerna sitter i framkant upptill. FP |
|
|
Tror att Folke har fel för första gången. Efter att ha skruvat massor kollade jag i handskfacket och där sitter relät till torkarna. Nytt köps imorgon så får vi se om det var det som var fel. Har kollat diverse säkringar och de var hela. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Jag har ofta fel... borde t.ex kollat på bilmodellen... Min beskrivning gäller för E39 enbart. Men om du är säker på att du har hittat rätt relä så kan du knäppa bort plasthöljet och rengöra den brända kontakten så kan det funka länge än. Liten tunn remsa sandpapper duger fint, en dusch elektronikspray hjälper till men inte nödvändigt. Reläet har 6-7 anslutningar mot normala 4, och brun eller beige plastkåpa. Men som sagt gäller för E39, kan dock vara samma typ av relä i din bil. FP |
|
|
Tror det var fem stift. Blått plasthölje. Lyckades inte få fart på det så det blir nytt i morgon. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Nytt relä monterat. Det nya var grönt men i övrigt identiskt. Torkarna är åter i drift och jag slipper åka X5 med V8. Relät satt bland säkringarna och var lätt att byta. |
|
|
Var bakom handskfacket igår och grävde. Tänkte att jag skulle kolla säkring 76 till kupefläkten som lagt av. Såg reläna med de sitter lite taskigt till. Monterade du bort h-facket för att komma åt? OT Det är förmodligen fläktslutsteget som lagt av igen. Det var ett tag sedan men vil ländå kolla säkring 76. |
|
|
E39? De reläer och moduler som du ser intill säkring 75 och 76 under/framför handskfacket är inte för torkarna. På E39 får du öppna E-boxen ute i motorrummet. FP |
|
|
Jag grävde i min E90 så jag kan inte hjälpa dig Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
| Tack för alla kloka tips om torksarrelä. Har nu bytt till ett nytt dubbelrelä. Det var inte så krångligt. Allt funkar igen. | |
| Skall också nämna att priset var 140 kr på BMW för ett nytt dubbelrelä med art nr 61368384505 | |
|
Har också fått problem med vindrutetorkarna på en E61 535d -05. Den har regnsensor. När man startar vindrutetorkaren så går den alltid ca 10 slag, Stannar på fel ställen. Det går att starta den en gång till och då går den ca 10 slag till sedan slutar den att fungera i 3-4 min. Därefter kan man göra om samma sak igen. Den gör "reset" om man stänger av och startar bilen igen. Då fungera den två gånger till. Intervall, mm spelar ingen roll. Den slår alltid i normal hastighet. Mycket irriterande och det gör bilen okörbar i regn! Är det reläet som spökar? |
|
|
Problemet fixat. Var in till BMW verkstad och kollade detta tillsammans med en del andra fel, bla radio och display. Tekniker sa att det vara torkarmotorn och hela armaturen var tvungen att bytas, + 6000 SEK. Jag var mycket tveksam till den diagnosen.... Testade att byta relä, hjälpte inte. Verkstad hade inte tid och vi skulle på husvagnssemester så det blev till att skruva själv. Diagnosen var rätt! Det syntes tydligt på locket som sitter över växelhuset att det varit mycket fukt där. Korroderad aluminium och galv. Tror det bla är en optisk givare som sitter i locket. Lyfte på locket, gjorde rent allt och sedan fungerade torkaren perfekt, även intervall och regnsensor. |
|
| Har ett konstigt fel på min E36 när man använt torkarna så stannar som dom ca 5 cm innan noll läget sedan nästa gång du slår på tändningen så går dom ner till noll läget och upp i gen. i bland stannar dom mitt på rutan någon som har varit med om det. O i så fall vet om det är relä eller motorn? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.