|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ! Mina vindrutetorkare slutade fungera när jag körde. Efter en stund (5 min) på väggrenen gick dom igång igen någon som vet vad det kann vara för fel ? bilen är en 523 00 | |
|
Samma problem har jag på min 523i 00" Hur gick det efter Montanan?? Vad var för fel?? Rele?? |
|
|
Dino 63: du gissar nog rätt. Jag hade samma fel på min 120i. Det var relät. /Erik |
|
|
Har samma problem. Vindrutetorkare som fungerar av och till. 5231a Touring. Övriga fel just nu: Trasig lampa vänter bak. ABS varningslampa lyser (och det är inte bara elknas där utan något verkar fel, bromsen tar längre ner). Söker just nu på forumet efter lösningar men verkar skralt. |
|
|
Torkarproblem brukar inte sällan orsakas av lite brända kontakter i torkareläet. Sitter i framkant inne i e.boxen under höger kupéluftfilter. Vid elfel i Touring så är alltid kabelstammarna som går ut vid bakluckans gångjärn starkt misstänkta. Avskavd isolering är mycket vanligt och kan orsaka helt ologiska fel även i i bilen, förutom i bakluckans lampor osv. FP |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Folke hur vet man vilket relä det är i elboxen? Har du någon färg, kopplingsschema eller bild på den? Min slutar också fungera under körning (väldigt sällan) men alltid i nolläget dvs den åker tillbaka rätt och sedan fryser till. Startar igen vanligtvis efter omstart av bilen. När den dör så är den död i alla lägen dvs alla torkarhastigheter samt regnsensorläget. Är det då fortafarande relät som är kasst? Vad kostar ett nytt? |
|
Det bör sitta ett brunt relä som har 5 eller 6 anslutningar, på framkanten i e-boxen. Om du lossar plastkåpan på reläet så ser du kontaktparen , ena av dessa brukar vara brända. Rengör med lite slipduk, testa. Lite kontaktspray (INTE 5-56) skadar inte. FP |
|
Så de symptom som jag har kan vara relät? Dvs att den alltid går tillbaka innan den fryser till för att sedan inte kuna startas i någon av lägena? Ska testa att rengöra kontakten men brukar den vara bränd inuti relät eller är det själva anslutningen? Tackar för ditt svar! |
Det gick lite för fort där. Det är plastkåpan på relät som ska tas av och då ser man kontaktparen som ska rengöras? Eventuellt ett nytt relä om det är ordentligt bränt? |
|
Jepp. FP |
|
|
jag har också problem med torkarna men dock inget fel på felä eller spaken tänkte om folke kanske vet?? |
|
|
På vilket sätt är det fel? Reläkontakterna är nog det vanligaste, sen tror jag mekaniska fel i länkarmarna förekommer, och att tokararmen kuggat över på axeltappen med splines där den är fastskruvad. FP |
|
Mitt problem verar vara löst efter reläbyte. |
|
de samma symptom som dom andra har haft och har kollat reläna och även spaken till torkarna. jag hörde från en att det kan va någon atomat säkring? |
|
Hur vet du att det inte är relät? Min såg inte bränd ut men torkarna har fungerat efter bytet. |
|
dom e nya |
|
Man kan kanske mäta spänningen vid torkarmotorn när torkarna lägger av? |
|
torkar motorn e ny sen i januari så den kan de ju nästan omöjligt va. men får prova me de. tack |
|
Säkrast att utesluta självklara saker först. |
|
Har precis samma problem, torkarna fungerar ett tag, dör, och sedan efter ett tag så börjar de fungera igen. Är det någon som har en bild och/eller schema på hur det hela hänger ihop? Vilket relä etc. Jag fick för mig att även spolarpumpen slutar att fungera då mitt problem med torkarna uppstår. |
|
|
Tack folke för beskrivningen. Har/hade(?) samma fel som bmwe392001 verkar det som. Tog ur relät och det verkade vara bränt vid ena kontakten. Har slipat på kontaktytorna och än så länge går det. Har förvisso ej långtidstestat ännu. Artikelnummer för relät:61368384505. Färg beige/brunt, "dubbelrelä", 7 anslutningar. Sitter som folke beskrev det: "Torkarproblem brukar inte sällan orsakas av lite brända kontakter i torkareläet. Sitter i framkant inne i e.boxen under höger kupéluftfilter." Kostar 204 kr på BMW nytt. På skroten ska de ha lika mycket för relän som har suttit i bilar som har gått 20000mil! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.