|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Detta blir mitt första inlägg i detta forum men jag tror det blir bra respons, ni verkar trevliga (: Jag är på gång att införskaffa en Bmw Z4 3.0i roadster men har vissa funderingar. Jag kommer att lägga mig kring ca. 200,000kr och vill givetvis ha så mycket bil som möjligt för dessa pengar. Är det någon skillnad på en 03a kontra en 05a? Bilarna i dessa årsmodeller har gjort sin stora värdeminskning, hur pass mycket kan man räkna med att dem kommer att tappa på en 4-5år? Jag har ingen erfarenhet av BMW men det man alltid har hört är bra kvalite men höga service- & reservdelskostnader. Hur pass väl stämmer detta? Spontant känns det som att de flesta är jätte nöjda med sina Z4:or. Finns det något som jag verkligen bör tänka på och överväga innan jag lägger mina vantar på en z4? Som jag förstår det fungerar bilen också väl på vintern? Dock har jag inte något varmgarage att tillgå så det kanske är dumt att nyttja bilen på vintern? | |
|
Nu glömde jag artighetsfrasen på slutet.. Tacksam för svar och synpunkter. Mvh. Daniel |
|
|
Jag är inne på min andra Z4 och kan bara säga: Köp :D För runt 200 000 får du en fin välutrustad 2003a 3.0 Faceliften kom 2006, kolla här för mer info (bra forum för övrigt) Länk |
|
| som sagt en fin och välutrustad 2003:a bör du få för dem pengarna.. om du är ute efter någon speciell utrustning eller färg så bör du kolla i tyskland där utbudet är enormt och priserna lägre | |
|
Jag har ingen erfarenhet av att importera bil ifrån Tyskland och vet inte heller om jag har the guts till att göra det, för rädd att bli blåst på en marknad jag inte har någon kännedom om alls. Jag har bl.a. suttit och spanat in z4 3.0is coupe.. börjar undra om det inte är ett bättre val med den större motorn osv.. Jag är lite kär i båda utförandena, coupe samt roadster.. Dock känns det som om att man får två bilar i en med en cab.. kan smälla dit en hardtop om det skulle vara så (: svårt att göra tvårtom med en coupe. Vad är en ungefär totalkostnad för att få in en tysk bil i sverige? Med registrering osv osv.. Tack på förhand. |
|
| Ett problem med z4 roadster är att cabmotorn ofta tackar för sig i förtid pga av fukt eller nåt. | |
|
...ovanstående gäller dock endast pre-facelift, dvs. 03-05. Senare årsmodeller har denna lilla miss avhjälpt. Att som spekulant på en post-facelift skydda sig mot att cabmotorn havererar är inte helt enkelt då den sitter mer än väl dold. Möjligtvis skulle man kunna testa avrinningen genom att helt enkelt ösa vatten över kanalerna på respektive sida och sedan se hur flödet är undertill, hur vetenskaplig denna metod är reserverar jag mig till fullo för :) Beträffande skillnader mellan årsmodell -03 och -05 så är det väl mest lite detaljer samt en mer gedigen utrustningslista som gäller för -05. I förekommande fall även färgen på blinkersglasen vilket för en del är av yttersta magnitud, det beror lite på i vilket land bilen såldes ny. Första årsmodellen erbjöd inte särskilt många skojjiga tillval utan det tog onekligen lite tid att få igång det maskineriet med stort M. Angående värdefallet har de en bit till att traska men det rör sig inte om Zimbabwes BNP precis. En sisådär 300' har de redan tappat (styvt 525' fick Borgs Bil som tack för den 3.0i -03 som står i garaget) och jag tror att fina exemplar med normal körsträcka kommer att stå ett tag vid 200' i pris innan det händer något. |
|
|
Hej donkii! Inga problem att köpa bil i Tyskland. Har nyss varit i Berlin och köpt en Z4 3,0i cab 05:a Om du vill slippa att vara orolig för bluff så köp en bil av en någorlunda stor märkesfirma och inte privat eller av någon mindre märkeslös firma med kontoret på fickan. Firman brukar också hjälpa till med registreringen, du måste nämligen köpa exportskyltar med en trafikförsäkring. Räkna med två dagar i Tyskland. Kostnaden är resan, hotellrum, skyltar ca 1500kr och väl hemma ursprungskontroll 700kr och regbesiktning 1200kr samt vanlig besiktning 300kr. Själv tog jag en extra importförsäkring hos Länsförsäkringar för 2200kr då får du allt som brand stöld mm. Jag ringde hem till LF och meddelade chassinumret på bilen jag köpt och så var det klart. Det roliga är att i Tyskland så finns det så fantastiskt många bilar att välja på med otroligt mycket utrustning på många av dom. Oftast mycket mera än på bilar som är nysålda i Sverige. |
|
|
Tack för tipsen.. Jag har suttit och gått igenom hela z-forumet med alla inlägg som rör z4:an och det känns som att det kommer bli en riktigt rolig sommar när bilen är inköpt. Som det ser ut just nu är det en coupé som ligger närmast. Den coupen som ligger på blocket kändes ganska billig kontra många av de andra. Kan det ha nått att göra med att de andra står på bilfirma eller att det kanske finns någon kredit på bilen? Är det någon av er som vet något kring denna? Länk Hasse: Jag är ganska novice när det kommer till bilaffärer, se fel och veta vad man ska kolla efter. Om man struntar i utbudet sverige kontra tyskland. Sparar man så pass mycket att det är värt att göra en resa dit för ett köp. Sitter i Östersund så det blir en bit att åka. Mvh. |
|
|
Eftersom säljaren inte visar regnumret är det svårt att säga varför den både ligger lågt i pris och att annonsen funnits ett bra tag vid det här laget. Med ett regnummer kan man både titta närmare på antal ägare, vilka dessa är och vad bilen har för exakt specifikation från BMW. Gissningsvis saknar den de underbara M-sportstolarna, kanske har den varit smälld eller så är det en gammal demobil - utan ett regnummer kan vi bara spekulera och det är som bekant inte helt rättvist gentemot säljaren. Är du intresserad så är det antagligen bara att maila/ringa och fråga om regnummer så underlättas situationen avsevärt. Kredit är isolerat inget som skall påverka priset, även om det såsom brukligt är med återtaganderätt så löses den ändå med små medel innan affären går igenom. Det är inga som helst konstigheter. |
|
|
OK visst blir det lång väg att åka. Jag köpte som sagt bil i tyskland egentligen bara för att jag hittade en bil som hade just den utrustning som jag ville ha. Bl.a. dom riktiga M-sportstolarna och då finns det bannemig inte så många 3,0 cabbar att välja på. Bilen på länken ser fin ut!! Lycka till!! |
|
|
Kanske inte särskilt viktigt för dig, men en intressant detalj är att bagageutrymmet i Coupén inte är större än cabbens. Förvånande men sant. Själv skulle jag inte gå på en Z4 Coupé, den känns bara "halv" på något sätt som om något fattas. Och det är ju det avtagbara taket ;-) ------- //Lövet |
|
|
hej som du förstår så föreslår jag en Coupé då jag själv har en, köpte den själv för jag tycker den känns mer välbyggd, mer bil för pengarna och mycket snyggare enligt mig...:-) Sportstolarna är underbara och gör också bilen väldigt snygg, röda skall de helst vara. Bilen som är på annons för det låga priset som nämns ovan har jag också undrat över men inte fått något svar från annonsören, verkar skumt eller? Har du fått något svar? Men det är kärlek med en vacker och körglad Z4 Coupé. Köp! Lycka till |
|
| Hur funkar den som vinterbil??? | |
|
Förutom att bilen är låg och fastnar på magen i snön och att rutorna är lite jobbiga när de fryser så funkar den precis som vilken BMW som helst. Mekaniken är ju samma som vilken 3-serie som helst. ------- //Lövet |
|
| Lövet: Kör du din Z:a på vintern? | |
|
Det blir inte många mil men eftersom jag inte har något garage så kör jag hellre bilen än att bara ställer den. Bilen är sjukt kul att köra när det är halt ;-) ------- //Lövet |
|
|
Tycker man löste det utmärkt med nya Z4 e89 när man valde att bygga med en "plåtcab", både coupe och cab i samma bil. När det gäller köpråd för första Z4:an så är det väl cabmotorn som är en sjuka på pre-faceliftade bilar. I övrigt gäller samma kontroller som för övriga bilar. Som vinterbil kanske man ska satsa på en hardtop om man köper caben, coupen har jag gillat sen den kom, riktigt snygg men tyvärr går inte taket att fälla. Köp en av var kanske? ;) |
|
| Även jag kör med min på vintern. Fungerar som någon annan sa lika bra som en "vanlig" BMW. | |
|
Problemet med E89 är att bilens bagageutrymme blir 0 med taket nere och ungefär 50% av gamla Z4 med taket uppe. För mig var det ett tungt vägande skäl eftersom jag inte vill behöva 2 bilar bara för att ta mig till ICA och handla. Sedan har vi ju naturligtvis faktumet att E89 kostar dubbelt så mycket också men det är en annan fråga ;) ------- //Lövet |
|
|
Hur har de burit sig åt för att göra bagageutrymmet mindre på nya Z4:an trots att bilen är större? Med taket uppe borde det vara åtminstone lika stort som tidigare tycker man... Nu gillar jag E86 ännu bättre! /Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.