|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
slår jag in mina siffror på realoem så får jag upp 01/2004.. Så då har man 12 år alltså? :) |
|
|
Om jag minns rätt var brytpunkten för 12 år från 040401 när bilarna såldes. Jag checkade när vi köpte vår E60 eftersom det är en som är registrerad i augusti -04. Sedan har det ändrats retroaktivt till 040101 och det gäller registreringsdatum. Det fanns uppgifter om det på BMW:s svenska hemsida tidigare. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
Verdi |
Gäller garantin verkligen för rostbubblor? Måste det inte vara genomrostning? |
| Verdi har en bra synpunkt som jag tagit upp flera gånger tidigare. På bilar med 6 års garantin har delar bytts ut som good-will åtagande, inte på rostskyddsgarantin. Det man skall fråga sig är om good-will åtaganden kommer att göras på 12-årsbasis liksom garantin. Kan själv inte tro det. | |
|
Usch, starkas er. Jag hade blivit helt galen om min dyra fina BMW började rosta efter bara några år (!). Eftersom destruktionsverket har som mission att fördärva alla bilar som rullar i sverige på vintern genom att rosta upp och lösa upp dom i saltlösning...varför inte bara ställa av innan de börjar salta som galningar och köpa en billig skitbil som saltet kan ge sig på istället ? Har kört den metoden i ca 6 år nu och det funkar perfekt. Både min E34 och E38 håller sig fräsha utan skador. Garanti eller ej bilen blir helt fördärvad av salt på lite sikt. Inte så lång sikt verkar det som tyvärr :-( BMW 4 Life |
|
|
Kan tillägga att en billig vinterbil kostar mindre totalt både i inköp + driftskostnaderna inräknat än att laga rost när garanti gått ut... För att inte tala om känslan att köra rostfri BMW. :-) BMW 4 Life |
|
| E46:or och E39:or rostar utan salt tyvärr. Ytorna under karosserikittet på dörrar och luckor är ogalvade, eftersom kittet sitter där under betnings och ED-processen. Tunn lack och undermåligt (miljövänligt?) kitt ser till att fukt når plåten. Finns fler tillverkare som också torskat på den metoden. Saltet är naturligtvis en katalysator som snabbar på processen. | |
| @CTech: Har precis gjort det Du skriver,nämligen att köpa en vinterbil för att låta min BMW avstå saltet på vintern och hittills är jag nöjd med detta valet :) | |
Verdi |
Beror ju lite på vad man har bilen till också. Jag sitter och kör långt varje dag. Aldrig att jag skulle sitta i en gammal skorv flera timmar om dagen... |
|
hej Har också varit förskonad från detta på min 02-a. Har dock några små fläckar på v.sparklåda som jag försökt bromsa på olika sätt.Det har fungerat bra hittills. Bilen är ju dock 8 år men bara rullat 12800 mil.Annars i stort nöjd. Det var tydligen bättre förr!? Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.