AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.142

ROST E46 12 års rostgaranti

Sida 1 av 2
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ärligt talat en 05a bil med 12 års rostgaranti har börjat rosta på bagageluckan vad gör man nu..Ska man låta BMW laga den eller nåt spec jag behöver tänka på?
Lagar dom bara rosten eller går dom genom bilen oxå?

Tacksam för tips
mvh
Roffa1
Jag dras med exakt samma problem, fast det istället handlar om en fabriksny E90 som gått 29 mil. Undrar hur det står till med kvaliten hos BMW.

Det blir väl förmodligen en ny bagagelucka inkl flakelack;-)
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag älskar min bil ..BMW is the shit.. men ärligt talat BMW börjar tappa kvaliten tycker jag,man läser här på forumet om en hel del missnöjda om sina Nyare bilar.
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Men gud va sukt Roffa! Vad säger bmw om det?
Håller med dig catch. Jag har ofta tänkt tanken ".. och det här ska va bmw" Känns som att det är motorn som är kvalitet bara. I vissa fall inte ens det.
Men fina bilar är det :)
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Men andra sidan massor med salt på vägarna men ändå bmw känner ju till det.så man räknar ju med att det ska hålla ett tag.
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
En bil från -05 borde väl i alla fall inte börja rosta tycker jag :P
Tur är väl då att du har rostskyddsgarantin. Testa med den, är själv lite nyfiken på vad dom gör åt saken när man själv åker dit på rost
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst har BMW haft problem med rost (egentligen är det nog underbehandlingen som strulat med galvsläpp), men det är många märken som har haft ännu större problem av liknande karaktär,

Det positiva är att BMW faktiskt inte brukar gnälla, utan ta reparationen på garantin.
Ford, Mercedes och många andra biltillverkare brukar vara både värre drabbade och betydligt mer kinkiga för att rostskyddsgarantin skall gälla...

Kolla över bilen noga själv och kolla insidan av motorhuven längst fram, dörrkanterna längst ner, bakluckan (lyft gärna lite på gummipackningen runt låset etc.) och anteckna innan du ber BMW åtgärda problemen inom rostskyddsgarantin.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst har BMW haft problem med rost (egentligen är det nog underbehandlingen som strulat med galvsläpp), men det är många märken som har haft ännu större problem av liknande karaktär,

Det positiva är att BMW faktiskt inte brukar gnälla, utan ta reparationen på garantin.
Ford, Mercedes och många andra biltillverkare brukar vara både värre drabbade och betydligt mer kinkiga för att rostskyddsgarantin skall gälla...

Kolla över bilen noga själv och kolla insidan av motorhuven längst fram, dörrkanterna längst ner, bakluckan (lyft gärna lite på gummipackningen runt låset etc.) och anteckna innan du ber BMW åtgärda problemen inom rostskyddsgarantin.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
eerily, när är din bil tillverkad (månad och år) samt vilket datum togs den i trafik första gången? 2004-01-01 är brytpunkten för 12års rostskyddsgaranti.
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Har för mig att min bil är tillverkad i maj 2004.
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Japp, tillverkat 2004/05 och i trafik 2004/06
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
JohanB tackar för tipset, ska vara petig och gå genom allt..BMw kommer inte undan
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Min 2004-10 E61,a fick jag ny bagage lucka till det var bara att åka till Bmw och så fixade de det
Inga som helst problem fick till och med skjuts både hem och dit
av Bmw anställd helt 100

Ha deT
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Min 2004-10 E61,a fick jag ny bagage lucka till det var bara att åka till Bmw och så fixade de det
Inga som helst problem fick till och med skjuts både hem och dit
av Bmw anställd helt 100

Ha deT
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jaha så edit på den sista

Ha deT
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Åk till Bmw och visa.. Dom kommer garanterat byta. Bmw är inte alls kinkiga med sånt här som tur är! Be dom kolla dörrar, huv och allt annat också.
Jag fick en ny bagagelucka i våras, komplett med ny list, handtag, belysning och bmw-emblem pga av en bubbla, ca2mm stor placerad strax under listen. Dom flyttar över innerklädseln/verktygslådan och dom inre bakljusen från din gamla lucka.
Roffa, hur gick det för dig med din baklucka? Lite nyfiken på vad man gör åt något sådant som uppenbarligen inte borde inträffa... 29 mil.

/ Hugo
Roffa1
hugoni: Jag har mailat till den garantiansvarige hos BMW i Solna, han har fått en skriftlig redogörlse över skadans art samt div, närbilder på rostbubblorna. Men han vill uppenbarligen ej svara mig som kund? tror det är drygt en månad sedan jag mailade till honom, han tycker väl kanske det är pinsamt med en fabriksny bil som rostar direkt efter att den lämnat tillverkningsbandet. Tycker nog att de kunde visat lite större intresse för detta ärende, även om det är pinsamt.

I april månad ställer jag återigen på bilen för att sedan visa upp rosten hos min lokala återförsäljare.
ne
87
nexone
e46 320d touring -04
e30 318 coupe -88
Chris 87: 12års rostgaranti från 2004-01?
I mitt garantibevis för en e46a -04 står det 6 års rostskyddsgaranti.

Första reg.datum: 2004-02-13. Har jag 6 eller 12 år? Min bil kanske bara fick en gammal garantibevisbok..?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Har rostskyddet varit bättre förr om åren alltså?
Jag har hittills inte upptäckt en enda rostfläck på min -01:a.

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
nexone, du ska allt ha 12 år på din. Hör efter med Bmw.. Men är det inte från första datum i trafik som garanti-tiden börjar gälla? Första reg-datum kan ju vara innan bilen blir såld till kund. Återförsäljaren för din bil kanske inte hunnit få dom nya böckerna vid tillfället, Inget konstigt med det då 1:a reg-datum bara var lite mer än 1 månad efter 12års garantin trädde in.

Roffa, det är väl ännu mer pinsamt om dom INTE byter? Bmw kommer med största säkerhet byta bakluckan. Annars är det skandal tycker jag! Folk har fått nya karossdelar för mindre av Bmw.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.