|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur mycket effekt ett KKK K16 agg. kan klara av?? Ungefär hur mycket motor volym klarar den av..skall användas på M30 2,8. Jocke 1.07.30 på Gelleråsen:) | |
PETER.O |
Hej, cirka 230-240HK så två sådana på din motor kommer nog funka bra.Motor storleken är beroende på varvtal.Kompisen har en Mit 19t(V70R) som är preppad på sin 1300cc MC, den ger ca 340HK och funkar aldeles utmärkt.Den turbon sitter normalt på en dubbelt så stor motor men som varvar hälften så mycket. Mvh Peter |
|
Ok..då lär jag nog få leta reda på ett större:) Hade tänkt mig ca:250-260hk.. Ett "R" agg kanske?? Jocke 1.07.30 på Gelleråsen:) |
|
PETER.O |
Hej,en 6-cyl motor skall helst ha två turbos. Anledningen är att när man kopplar 3cyl till varje agg så stör ej avgaspulserna varandra så mycket,Det är ju 240* mellan avgas pulserna på en 3-cyl motor.En annan fördel är att vikten på två små kompressor/turbinhjul är ca 20% mindre än en stor turbo med dubbla kapasiteten (kortare spol-up tid). Mvh Peter |
schneberger |
hewjsan. själv kör jag med ett kkk k26 aggregat på min m50 2,o. ett jälvigt fint aggregat. som enligt vad jag vet just nu klara av att pumpa ut runt 300- 320 häst !- |
schneberger |
föresten varför skall en 6:a helt ha två turbos. dom går ju trots allt bättre med en singelturob. ananrs kan man ju fråga sig varöfr alla supra ägare vill singelturobkonverterta !... bara en tanke |
|
Jo visst vill man ha dubbla turbos..men det blir ju dyrare och mer jobb att få det bra, eller?? Jocke 1.07.30 på Gelleråsen:) WWW.JoCompetition.com |
|
|
Om man bygger ett 2 turbo system, e det inte svårt att få aggregaten att ladda lika, synca dom? -ridern- 525i 1990 24V |
|
PETER.O |
Hej, att suprorna går bättre med en turbo det beror nog inte på att man just bytt till singelturbo.När F1 hade turbo och 6cyl hade man alltid dubbla turbos, jag tror nog att F1 motor- ingenjörerna viste vad dom gjorde. En twin-entry turbo är ok att använda på en 6cyl Mvh Peter |
|
F1 bilarna hade ju V6 motorer..klart dom använde sig av dubbla turbos.. Håller med ridern, är det inte svår att få dom lika? Jocke 1.07.30 på Gelleråsen:) WWW.JoCompetition.com |
|
fritte 750 |
hej alla bmw freak jag har precis köpt en bmw 750 ia 91 med all jäv-a utrustning ink buffelskinn. och 17 tums m5 fälgar. vilken väg maskin brutal. FRITTE 750 FOREVER |
|
En skillnad med dubbel och singelturbo är ju karaktärerna. Med 2 st små turboaggregat får du en snälla effektkurva,mer effekt på låga varv, bättre på en standardbil. Ska du ha mer effekt och effekten på högre varv så blir det enklare och kanske effektivare med ett aggregat. -ridern- 525i 1990 24V |
|
schneberger |
sälv kör jag med enbart ett agregat.. tycker om min toppeffekt *ler stoprt* |
|
Jo det är ju effekten på låga varv jag vill åt..händer ju inte mycket under 4000rpm.. Skulle det räcka med 2 tex saab/volvo agg. om man inte laddar mer än 0,3-0,4 bar? Hur blir det med wastegaten??, använder man en separat då eller kan man använda dom som sitter på turbosarna? Jocke 1.07.30 på Gelleråsen:) www.JoCompetition.com |
|
schneberger |
använd du dom på turbosaran annars kan det finnas risk att det inte blir lika bra.. ! |
MIRRE75 |
Frid: Jag har kört med en turbo alltid!! Vill man ha effekten vid låga varv så är det bara att ställa om tändningen och ge den mer bränsle så laddar den tidigare typ 1700 r/m. I ditt fall är det en lätt trycks turbo som gäller. När man kör två turbo på en rak motor så har man i regel en liten o en stor. Den lilla laddar vid låga varv (ca3500), sen tar det stora över ! Man ska helst montera en lagom stor turbo!!! Lagom är bäst!!!! |
|
2 stegs turbo är ju kanske det bästa men det är väl inte den enklaste installationen.. Alpina B10 har väl 2 lika stora snurror?! enklast är väl att ta 2 snurror från nån Saab/volvo och "dra" 3 portar till varje turbo. Intercooler från 9-3 Aero borde väl bli bra till detta? Jocke 1.07.30 på Gelleråsen:) www.JoCompetition.com |
|
|
Alpina B10 BiTurbo har två stycken lika stora aggregat, Garret T25. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
PETER.O |
Hej jo jag vet att F1 hade V6 men om det hade varit bättre med singel turbo så hade dom använt det. Frid.Använd 2 lika stora agg.Och gör som du beskriver. Ladda dock så mycket att du får mer laddtryck än avgasmottryck. Angående det här med laddtryck vid höga el låga varv beror det mest på storleken på aggen. Mvh Peter |
| BMWs turbo F1 var en rak 4:a | |
|
peter.Du skriver att man ska ladda så mycket att man får högre laddtryck än mottryck.Det är lättare sagt än gjort.jag hade förra året 2.3bars mottryck med dubbla mitzu-agg.I år har jag 2.1 bars mottryck med gt-42 agg. trots dubbla vastegates.laddar nu 1.5 men kommer att höja framåt sommaren.tror inte mottrycket kommer att minska. Race to the last drop! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.