|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
| Och en sak till: I onsdags när du hämtade bilen och den gick bra: Var det en rejäl skillnad då som varade längre än någon gång innan? Du skriver ju i första inlägget att problemet kommer och går men var det så att bilen gick bra en längre stund än någon gång den senaste tiden? | |
|
Jag plockade ut bilen och på BMWs parkering körde jag lite på första och den gick bra sen direkt ner på motorvägen och sen av motorvägen under denna resa starta jag aldrig igen på första växeln till jag kom till min parkering och skulle prova lite där, då kom hackandet tillbaka. Här kommer den tredje videon, nu med öppen motorhuv. När pysljudet uppstår och varven går ner skakar hela motorn till svårt att se dock på videon. Alltså motorn vibrerar det ser man kanske inte på videon.Länk |
|
|
andreas.a: Okej, och innan bytet kunde du aldrig åka runt så länge på ettans växel utan att problemet uppstog? Är det bara problem på tomgång eller är det lika struligt när du bara ger lite gas? |
|
|
Om det nu finns nåt spjäll på den motorn så testa att ta loss elkontakten till spjällhuset och spreja kontaktsprej i kontakten, kolla också elkontakt till tomgångsmotor om sådan finns... Mvh |
|
|
Verkar som att en överströmningsventil i styrservot har för högt öppningstryck, kolla om oljan luktar bränt i servobehållaren, även om det är rätt olja. Verkar gjorts någon form av ändring avseende pumpen enligt det här Länk 628csi |
|
| rob_t_j72: Funderade också över tomgångsventilen, därför jag skulle vilja veta om bilen bara går dåligt på just tomgång. Så fort man ger gas borde ju den inte inverka längre eller? | |
|
Tomgångsluftventilen reglerar paralellt med det stora spjället, så det går nog inte att dra några slutsatser i stil med: Problem bara på tomgång - fel på tomgånsluftventilen. Det är i princip ett eget insug från tomgångsluftventilen med smala kanaler till varje cylinder. Jag skulle vilja kolla gummibälgen mellan luftmätare och spjällen. Sätt ned handen och dra och bänd lite. Är det en spricka så borde man kunna få den att öppnas och slutas, och det lär märkas på tomgången. |
|
| Mitt förstahands alternativ är fortfarande tjuvluft. Jag har aldrig provat själv men fungerar tricket med att spraya startgas runt insuget och dess slangar och bälgar? Det är ju enkelt och i så fall kan man ju prova det samtidigt som man bänder i slangarna. | |
| Problemet är bara på tomgång. Om ni menar "insugsbälgen" så är den redan bytt. Alltså hela det här hackandet kommer och går, men nu på senare tid så kommer det ofta. Att parkera är en mardröm samt att köra i köer. | |
|
Länk Ta loss elkontakterna från 7 (Justerenhet, DISA?) och 8 (Tomgångsventil) och spreja med elektroniksprej i kontakterna och sätt ihop igen. Mvh |
|
|
Kolla denna också: Länk Och 1 och 5 här: Länk |
|
|
"Att parkera är en mardröm samt att köra i köer." Ja jag vet.............. |
|
|
Byt stiften Andreas, så du vet att de är ok. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Får hitta en verkstad som kan byta stift då. Det blir den första åtgärden att få ordning på bilen. | |
| Tändstift ska bytas denna vecka tid är beställd. Jbbet kommmer göras på en icke auktoriserad verkstad. Ska be dom kolla varför servot pyser. | |
| Be dem kolla slangarna för insug och vevhusventilation också, det borde vara snabbt gjort för dem när de ändå har av plastkåpan för att byta stift. Som någon skrev innan, klämma och joxa lite med slangarna medan bilen står på tomgång. | |
|
Lycka till. Hoppas det löser sig Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Okej ska be dom kolla upp lite slangar också medans dom är i farten. Bytet görs troligtvis på torsdag. Uppdaterar då. | |
|
Bytte stift idag, bilen känns lite piggare. Ubbe på Geschwind auto & motor kände på alla slangar och kollade, inga sprickor. Servoljudet var inte direkt ett missljud sa han för det höga trycket som finns på fullt rattutslag, men lite ovanligt ljud iaf. Eventuellt nånting med "övertrycksventilen". Han sa också att det kan vara nåt fel med vevhuset och vevhusmembranet som gör att bilen går ryckigt. Han tog in mig i sista minuten och hade inte tid att kolla alltför noga. Jag har bytt det som normalt gör att bilen går ryckigt, dvs insugsbälgen och motortempsensor. Bilen är ganska nyservad(olja,filter,kylarvätska) och har nu nya stift. Det känns som om vevhuset inte är alltför långsökt nu. Dock har bilen stått i kallgarage nästan hela vintern om det nu spelar någon roll. Sammanfattning: Bilen går fortf lite ryckigt och nästa steg blir väl att kolla vevhuset? Kan iaf rekomendera Ubbe på Geschwind. En liten verksatd med en supertrevlig kille. Vi stod och snacka lite skit medans han jobba, så som man ska göra på en verkstad och inte sitta i ett väntrum och låtsas gilla kaffet som BMW serverar. Ps killen på BMW drog ut en kontakt till Ac`n när dom bytte tempsensor som dom inte satt tillbaka, vilket Ubbe gärna gjorde. Eventuella jobb kmr göras hos honom. |
|
|
Det var ju synd att det inte hjälpte med stiften. Trodde helt klart det var det som strulade för dig. Hoppas han finner felet på verkstaden om du ska dit igen. Lycka till Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.