AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.113

Hackar på första växeln + tomgångsbekymmer

Sida 1 av 9
Hej alla det gäller en 320i-04 med 7300mil på mätaren.

Problem ett: I dragläget på första växeln så hackar bilen fram, inte alltid men endå ganska ofta. Ett sätt att avhjälpa det är att varva motorn sen släppa upp kopplingen då går det mjukt och fint. Samma problem har jag på backväxeln, bilen hackar när man backar om man inte varvar motorn och sen släpper upp koppling.

Problem två: Om jag står på tomgång, vare sig kall eller varm motor och trycker på elfönterhissknappen uppåt (fast rutan är uppe) så dippar tomgången och hela bilen nästan vibrerar ett tag? Det behöver inte vara fönsterhissen det kan vara att man ökar varvtalet på fläkten så dippar tomgången och bilen vibrerar till.

Jag vet att det inte är världens bästa beskrivning men jag är ingen mekaniker eller för den delen bilkunnig person.

Var inne hos BMW för en månad sen då byttes insugsbälgen, ny kylarvätska och felkodsavläsning(inga felkoder funna).

Någon som har en anning?
an
5
ank15
320i E46 -99
Min 320i-99 missade (hackade) på låga varv, det var en gummislang som finns under teckkåpan mitt på motorn som hade spruckit. Slangen c:a 40 cm lång och böjd i båda ändar, invändig diameter 8 mm. Den gick inte att få fram hos BMW!!
Fick köpa en hos industripartner, oljebeständig med klammor, 38 kr.

Okej vad du vad slangen heter eller hur man kan kolla om den spruckit?
an
5
ank15
320i E46 -99
Jag har foto på motorn där slangen sitter, men jag vet inte hur man kan länka eller skicka med det. Är det någon som kan tala om det?
Slangen påstod BMW, både här i Västerås och Stockholm skall heta 11 15 7 520 035 men det var fel. Jag mailade handlare i Tyskland och fick svar! Men den kanske heter så till din BMW.

an
5
ank15
320i E46 -99
Det är bara att klämma på slangen så märker man att den är sprucken.
Jag fick alltså samma nr på slangen från Tyska handlare. Den passade ej.

Här finns en sida Länk