AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.113

Hackar på första växeln + tomgångsbekymmer

Sida 1 av 9
Hej alla det gäller en 320i-04 med 7300mil på mätaren.

Problem ett: I dragläget på första växeln så hackar bilen fram, inte alltid men endå ganska ofta. Ett sätt att avhjälpa det är att varva motorn sen släppa upp kopplingen då går det mjukt och fint. Samma problem har jag på backväxeln, bilen hackar när man backar om man inte varvar motorn och sen släpper upp koppling.

Problem två: Om jag står på tomgång, vare sig kall eller varm motor och trycker på elfönterhissknappen uppåt (fast rutan är uppe) så dippar tomgången och hela bilen nästan vibrerar ett tag? Det behöver inte vara fönsterhissen det kan vara att man ökar varvtalet på fläkten så dippar tomgången och bilen vibrerar till.

Jag vet att det inte är världens bästa beskrivning men jag är ingen mekaniker eller för den delen bilkunnig person.

Var inne hos BMW för en månad sen då byttes insugsbälgen, ny kylarvätska och felkodsavläsning(inga felkoder funna).

Någon som har en anning?
an
5
ank15
320i E46 -99
Min 320i-99 missade (hackade) på låga varv, det var en gummislang som finns under teckkåpan mitt på motorn som hade spruckit. Slangen c:a 40 cm lång och böjd i båda ändar, invändig diameter 8 mm. Den gick inte att få fram hos BMW!!
Fick köpa en hos industripartner, oljebeständig med klammor, 38 kr.

Okej vad du vad slangen heter eller hur man kan kolla om den spruckit?
an
5
ank15
320i E46 -99
Jag har foto på motorn där slangen sitter, men jag vet inte hur man kan länka eller skicka med det. Är det någon som kan tala om det?
Slangen påstod BMW, både här i Västerås och Stockholm skall heta 11 15 7 520 035 men det var fel. Jag mailade handlare i Tyskland och fick svar! Men den kanske heter så till din BMW.

an
5
ank15
320i E46 -99
Det är bara att klämma på slangen så märker man att den är sprucken.
Jag fick alltså samma nr på slangen från Tyska handlare. Den passade ej.

Här finns en sida Länk
Hittar ingen del på realoem med det numret.
Returledning heter delen tydlingen och ingår i vevhusventilationen tror jag.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Det är inte så enkelt att du har ett dåligt batteri? Ladda upp det ordentligt och se om symptomen lindras.
an
5
ank15
320i E46 -99
Här kommer bilderna! Länk
Länk
Detta är på min 320i-99

Det kanske e luftfilter slangen som har sprukit
Batteriet kan vara dåligt eller det är det säkert då det har suttit i sen -04. Får börja med att ladda upp det. Är det "dåligt" eller farligt att ladda upp batteriet med öppen motorhuv? Tror jag läste det nånstans.

Tack ank15 för bilderna, ska kolla upp det imorn.

ejje luftfilterslangen? Var finns den? Du kanske menar slangen till insuget?
Har kollat upp slangen nu ank15 och jag såg inga sprickor i den. Den var även klädd med skumgummi runt.
an
5
ank15
320i E46 -99
Hej Andreas,

Min slang hade inget skummgummi, det har nog tillkommit senare för det är nog värmen som har "tagit" den. Men om bilen missar på låga varv kan det vara något på insugsidan som läcker eller som tidigare nämts, batteriet. Har du bytt tändstift?

Lycka till!

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har då aldrig hört att det skulle vara farligt att ladda batteriet med huven öppen...

Håller med tidigare talare: Även stift eller tändspolar kan ligga bakom detta. Jag fick byta samtliga spolar på min E46 i höstas då gummit vittrat sönder. Gnistan slog då ibland, speciellt under belastning, rakt mellan spolen och blocket. På min yttrade sig detta som att bilen gick dåligt under belastning på lägre varv.

I ditt fall kanske det är mindre sannolikt att det är det eftersom felet varierar med belastningen från andra förbrukare av el i bilen. Jag tycker att batteriet är huvudmisstänkt. :)
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Liknande fenomen kan man få om det har blivit beläggningar på kopplingens friktionsyta. Då kan kopplingen kännas som den går i otackt med motorn, nästan som om det vobblar.

Jag har fått liknande på min nya 320d. Har pratat med dem på BMW och det var där jag fick tipset. Lösningen på det är att köra i lite högra hastighet, runt 100kmh kanske, frikoppla, varva upp lite och slira lite på kopplingen så den nöts ner en aning, men bränn inte bort för mycket!! ;)
Roffa1
Tycker det låter som att kopplingens tryckplatta ev,är skev, eller att vevens packbox läcker ut motorolja på tryckplattan. Då brukar bilen skaka igång vid dragläge. Dessa symptom har ej med batteri eller div, gummislangar att göra.

Byt hela kopplingen inkl vevens packbox så är problemet borta på nolltid.

Har även hört talas om en dålig reduceringsventil till kopplingscylindern som kan ge liknande symptom. (gällande E9X modellerna) detta kanske även omfattar E46.
Laddade upp batteriet helt och körde tycker inte det var någon stor skillnad.

En kanske superdumfråga nu men, när jag kör min farsas bil (opel zafira) så brukar jag ibland på första växeln bara köra med kopplingen, dvs att bara släppa upp kopplingen utan att gasa sen när bilen rullar börjar man gasa. Denna procedur på BMWn går men det låter som om bilen kommer dö närman gör de. Ska det vara så ?
Alltså jag släpper upp kopplingen helt och sen gasar. Det känns som nåt mekaniskt som inte lirar 100%. Kan t.ex en broms som ligger på göra att dragläget blir så? Kan handbromsen fastna så att däcken bromsas?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Andreas: Jag behöver lite mer input här känner jag.

Angående problem 1, på en 320 skulle jag vilja påstå att man måste ge grundgas innan man släpper upp kopplingen så släpper du upp kopplingen på tomgång så är nog det hela förklaringen. Min 318 får jag släppa upp till strax över 1500 varv innan det är läge att släppa kopplingen. Det är ju inte direkt några moment-monster dessa bilar...

Problem 2: När du säger att varvtalet dippar, hur mycket menar du att det går ner då? Håller bilen på att dö eller blir det bara någon millimeter skillnad på varvräknaren? En mindre förändring av varvtalet på tomgång när någon strömförbrukare går igång kan vara normalt.

Tycker du att problemen är stora så skulle nog en utflykt till en verkstad för att få ett utlåtande och läsa felkoder inte vara fel.
Felkoder nyligen utlästa, inga funna. Sjklart ska man ge "grundgas" men på andra bilar så behövs inte det för att bilen ska rulla sakta och mjukt, t.ex i en bilkö. Den hackar även när man ger grundgas.

Varvtalet dippar till 500 varv och hela bilen skakar till´riktigt irriterande. Känns som om motorn hoppar till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.