AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.106

Hackar på första växeln + tomgångsbekymmer

Sida 7 av 9
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
karlhilding: Fattar du inte att det är extra kul att driva med dig nu när du var så kaxig innan och snackade om BG-nummer och allt vad det var innan det visade sig att du hade fel? Kan du inte bara säga "okej, jag hade fel den här gången"? Det blir ju komik på osedvanligt hög nivå när du dessutom sitter här och hävdar att det inte är en gissning dessutom utan att det är vi andra som gissar. Kan man säga att du "visste fel" då eller? :D
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag bjuder på det. Verkat mer som du börjar bli rejält frustrerad.
Och gissningar är du nog mer duktig på än jag.
Jag har sagt att alla syptom tyder på tempsensor och det är ju inte fastslaget att den är rätt installerad eller?
Och jag tror inte jag har fel.
Men forsätt att gissa du.
"Tjuvluft (bör gå att felsöka med startgas), Tändstift (bara att byta)
Lambda, LMM"

Alltså shit karlhilding, så som du beskriver din 325:a exakt så är min jävla 320. Symptomen är i princip helt identiska på min 320 o din 325.
Men dom har ju bytt den här förbannade sensorn skulle man inte då kunna utesluta den helt? Eller har meken klantat sig när han montera den?

Ska försöka spela in en film på mobben hur varven dippar vid minsta belastning, samt spela in servoljudet vid fulltrattutslag.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Kan ju vara så att den av någon anledning är satt ur spel. Eller blev kaputt.
Enda sättet att vara säker är att en ny diagnos utföres.
Mysteriet hos mig var ju att - enl BMW - de inte kunde lokalisera felet men jag är inte säker på att de överhuvudtaget hade gjort nån test/diagnos.
Konstigt att felet fanns på displayen när jag hängde över mekanikern.
Och sedan löste det sig ja.
Du måste kontakta verkstaden igen - var det en auk BMW? - och tala om att bilen var ok när du hämtade den men att samma fel återkom efter tag.
Lycka till!!

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
karlhilding: Jag måste erkänna att jag är rejält nyfiken på din definition av gissning kontra din egen vad-du-nu-vill-kalla-det. Du sågade exempelvis Clintans idé med stiften men själv har du inte underbyggt din teori med ett enda tekniskt argument. En verkstad har bytt tempsensorn i insugningsröret, en extremt enkel operation. Vad skulle vara fel menar du? Ingenting är omöjligt men det är långsökt att det skulle vara något fel på installationen eller den nya sensorn. Du kan ha lite rätt i att jag är frustrerad, jag har nämligen svårt för folk som babblar om saker de inte kan något om. Du pratar om att "justera upp tomgången" och "kalibrera sensorn". Du har ju ingen aning om vad du pratar om. Justera tomgång var något man ägnade sig åt på förgasarmotorer, på BMW 3-serie så har det inte varit aktuellt sedan E30 kom med Bosch Motronic 1.3 i slutet på 80-talet.

Så, vad skiljer mina från dina gissningar tycker du? Bortsett från att din gissning har kostat TS 600 kronor i onödan då.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
ojojoj.......600 spänn är rätt billigt faktiskt så ta nu och coola ner.
Frågetecknet är ju varför den gick som den skulle när andrea.s hämtade den och varför föll den tillbaka i gammal ond cirkel igen.
Eller du tror kanske att hade bilen körts till verkstad utan att något hade gjorts så hade den funkat då också.
Gemensamma nämnaren här är ju tempsensorn.
Och igen: Jag gissar inte enär jag haft exakt samma symptom som trådskaparen.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tomgångsvarvet rekommenderade BMW att höja. Inte jag som är lekman.
Och jag har förmedlat detta till andreas.a.
Är det mer du har hängt upp ditt ego på?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
karlhilding: Haha! Du är fan en konung på att inte svara på frågor och bemöta argument.

"Eller du tror kanske att hade bilen körts till verkstad utan att något hade gjorts så hade den funkat då också."
Svar: Nej, jag tror att om bilen inte hade körts till verkstad alls så hade den fungerat lika dåligt då också.

SENSORN DU GISSADE PÅ ÄR BYTT, BILEN FUNGERAR LIKA DÅLIGT.

Comprendre?

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Gå nu o lägg dig innan jag får komma med en hjärtstart.

Kan du svara på varför funkade bilen när andreas.a hämtade den?
För att de hade smort dörrlåsen kanske?
Eller för att de hade bytat tempsensorn?
Frågetecknet är ju varför det slutade att fungera?
Gick det i brallan när det böjade spöka igen?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag vet inte hur mitt ego kom in i bilden här och jag tänker inte bry mig om att fråga heller. Plocka fram lite info om hur och när en BMW-verkstad justerar tomgången så skall jag uttala de magiska orden "jag hade fel".
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Ojdå, personangreppen haglar... Jag tar det en gång till men detta är sista gången Karl så nu får du försöka fatta. Jag citerar TS första inlägg för andra och sista gången: "I dragläget på första växeln så hackar bilen fram, inte alltid men endå ganska ofta." Felet uppkommer alltså GANSKA OFTA, inte nödvändigtvis när man hämtar bilen på verkstaden. Hajjar du inte denna gång heller så är du ett hopplöst fall.

Kanske behöver jag en "hjärtstart" men du skulle fan behöva en HJÄRNstart...
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Suss nu gott och hoppas att din mamma nannar dig...

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hoppsan, där tog tydligen svaren slut. =)
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
andreas: Trist att dom på BMW inte hittade problemet med din bil.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Är den motortvättad nyligen ifall det är fukt i någon kontakt eller har ärgat.

628csi
Här kommer lite videos lyssna noga på dom.

Första videon är från servot lyssna Länk

Andra videon är när bilen dippar på tomgången, den dippa inte så mycket idag. Förrigår gick den förbi 400 varv Länk
Bilen är inte motortvättad.
På den första videon lyssna också på hur motorn låter när varven dippar.
Skulle vart bra om du hade en med ljudet till motorn med huven öppen.

Men jag vidhåller mer och mer på det som kunde höras nu att stift byte är aktuellt. När man lyssna på servo länken, så hörde man hur motorn miss tände till.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Har inte möjlighet att titta på filmerna nu men jag kommer att göra det. Ska bli intressant.

Jag har en annan fråga: Uppstår problemet BARA på tomgång eller händer det även när du ger "pyttelite" gas, typ varvar upp till 800-1000 rpm? Jag har fattat att problemet inte uppstår om du varvar upp till 1500 men det hade varit intressant att veta om problemet enbart existerar på tomgång.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.