AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.102

Hackar på första växeln + tomgångsbekymmer

Sida 6 av 9
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Från personen ifråga....

Enär bilen gick som den skulle när den nye tempsensorn var installerad finns det ju ingen förklaring till eller? Inte ens fartoflakt kan tydligen spekulera i detta.
För vad som tidigare sagts så har det inte varit någon skillnad på problemet oberoende kall eller varm motor.
Så varför funkade det som det skulle med den nye tempsenorn??
Lika märkligt att det inte funkade efter en stunds körning.
Alla symptom inkl att motorvarvet går ner till 400 vid backning/fram med snedställda hjul är exakt som det var på vår 325.
Kan den nye tempsensorn vara kass igen? Jag tror/vidhåller fortfarande att det är den som är boven!
Ang lamdasonder och ev. fel så informerar DIS om detta.
Ja varför gick bilen klanderfritt med den nye tempsensorn för inte kan bilen ha varit kallare än den någonsin varit tidigare med ett verkstadsbesök i en inomhushalen stund tidigare.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
karlhilding: Haha! Väldigt vad du var känslig! Det var absolut inte bara dig jag menade med "personen" utan oss allihop. Att det är gissningar både du och jag ägnar oss åt är det ju ingen tvekan om och vissa gissningar var tydligen sämre än andra med tanke på att sensorbytet inte löste problemet. Att DIS alltid kan detektera en felaktig lambda är helt felaktigt, tro mig. Det beror helt på vilket fel det är på den. I de flesta fall är det ju så men i Andreas fall så går bilen skit och ändå är det inga felkoder. Slutsats: Alla fel kan inte detekteras. I ditt fall var det ju annorlunda, du HADE ju en felkod på sensorn. Det är klart som fan att man byter den då.

Andreas: karlhildings plan tycks vara att du enträget fortsätter byta tempsensor à 600 spänn tills problemet är löst. Du bestämmer själv hur du väljer att göra, jag kan bara säga att jag tror att det är en skitdålig idé. Symptomet du beskriver TYDER på att motorstyrningen beordrar en felaktig bränsleblandning, det kunde mycket väl ha varit tempsensorn men nu var det inte det (om du inte fått en defekt sensor vilket är osannolikt). Då får man gå vidare i felsökningen och andra tänkbara orsaker är lambdasond eller luftmassemätare. Stiften skulle det kunna vara också. Självklart kan du kontakta en BMW-verkstad och höra om det finns någon sorts kalibrering av sensorn eller möjlighet att höja tomgången men såvitt jag vet så gör det inte det.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Andreas: OBS, jag hävdar INTE att du ska åka till verkstaden och be dem byta lambdasond eller någon annan del heller för den delen. Det är ett för dyrt sätt att felsöka. Försök hitta någon KUNNIG mekaniker som kan testa att exempelvis koppla loss olika sensorer för att få fram mer info om problemet.

Möjligen hade jag testat att byta stiften eftersom det ändå bara är ett par tusen mil kvar på dem, det är ett enkelt jobb som man klarar själv m h a tidigare tips i denna tråden.
Jag får nog hitta en icke auktoriserad verkstad som kan sina grejer. Har för tillfället ingen lust att bry mig ens, lånade farsans bil idag. Nu måste jag försöka hitta en verkstad som inte gör hål i plånboken.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vem f-n har sagt att det skall bytas tempsensor om denna skulle vara felfri.
Du läser som f-n och biblen.
Bilen funkade till 110% efter sensorn hade bytats!
Klart att det kan vara vajsing på den nye också.
Det jag rekommenderade var att återigen kolla med verkstaden att de hade gjort sitt jobb!
Punkt slut!

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och min teori är inte en gissning utan ett facto!
Däremot att stiften skulle vara kass är en jäkla gissning.

Ta det lungt nu gubbar. karls "gissning" var bra, bilen gick som den skulle ett tag men när den blev varm så började hackandet direkt. Jag bytte den för att det var ganska billigt. Hade ett temepsensorbyte kostat 2000kr hade jag först gjort en felsökning iaf. Jag misstänker att den här "tomgångsslangen" har sprickor i sig troligvis även en servoslang eller nåt. Stift borde väl bytas och det kommer göras så småningom. Ska bara hitta en verkstad först som vill hitta felet och inte bara koppla in en dator i bilen.
Att det tjuter/visslar/pyser om servopumpen när man går emot styrningens ändlägen är nog ganska normalt.

Ja "tomgångsslangen" tycker jag låter som en bra grej att kolla.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
karlhilding: Går bilen bra nu efter tempsensorbytet, ja eller nej? Tänkte att jag ställer en enkel fråga eftersom jag tydligen har lite svårt med läsförståelsen.

Adelson: Ljudet som uppstår är inte normalt tro mig, samtidigt så dippar varven ordentligt och det känns som om bilen vill dö.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tomgångsslang ja varför inte?

fartoflakt: Varför gick den som den skulle direkt efter tempsensorbytet?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
andreas: Menar du att det finns ett samband mellan att du vrider ratten till ändläget och att tomgången dippar? Synd att du bor så långt bort, detta hade varit grymt intressant att ta en titt på.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
karlhilding: Din motfråga besvarade inte min fråga. Det var visserligen väntat. Jag citerar TS första inlägg: "I dragläget på första växeln så hackar bilen fram, inte alltid men endå ganska ofta." Är du med?
Att motorn påverkas av den extra belastningen som servopumpen ger när styrningen går mot ändläget är väl också normalt, men det ska ju vara knapp märkbart.
Anders bil verkar ju hyperkänslig mot belastning på tomgång, om den till och med kommer ur balans av den extra belastningen som generatorn ger när man hissar upp en ruta. :-)
Är det säkert att det pyser från servostyrningen, och att det inte är ett tjuvluftsvissel från motorn?
Well visslet kommer bara när ratten är i fullt utslag och motorn dippar till. Shit nu kan jag på en sak till, körde i somras på ett par 18" icke orgianl fälgar och då "pyste" det högt vid fullt rattutslag, högre än vad det gör nu men varven dippade inte då.
Däckgubben sa att det förmodlingen var för lite servoolja, vilklet både jag och BMW konstaterade att så var inte fallet vid en service. När jag sen bytte till 17"orginal vinter lät det knappt nånting ibörjan men nu har ljudet kommit tillbaka samt att varven går ner.

Adelson: motorn gör ett sortsljud när den dippar typ ett vibrerande ljud och servon pyser, typ ett pysljud blandat med gummiljud.

Fartofalkt: jag tror på det samanbandet.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Den håller ju till och med på att dö av att elhissarna aktiveras. Precis som du säger Adelson, hyperkänslig. Till och med en minimal ökad belastning på generatorn verkar påverka. Jag är fortfarande inne på att blandningen blir kass, jag hade i så fall satsat på:

Tjuvluft (bör gå att felsöka med startgas)
Tändstift (bara att byta)
Lambda
LMM

i den ordningen. Om tändstiften eller spolarna är kass och bilen misständer så kommer lambdan att indikera fel bladning (iom att luften passerar oförbränd genom den misständande cylindern) och då ger DME order om lägre bränslemängd. Det samma gäller om bilen tar tjuvluft efter LMM, även då kommer lambdan att ge fel info till DME som därigenom justerar bränslemängden fel. Kass lambda brukar märkas mycket på tomgång och låga varv. LMM orsakar väl oftare problem vid högre belastning så det kanske inte är lika troligt?

Något som faktiskt skulle kunna ge bra input för felsökningen är att mäta avgasvärdena på tomgång när bilen går kass.
Riktigt skumt problem, vill bara tilläga att när väl bilen kommit förbi första växeln, dragläget och hackandet så går den skitbra.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Riktigt skumt problem, vill bara tilläga att när väl bilen kommit förbi första växeln, dragläget och hackandet så går den skitbra."

Ja exakt så.........

Oberoende så hoppas jag att du löser detta fel men märkligt är att BMW inte kan hjälpa dig. Men jag fick ju vänta i över ett år innan vår 325 gick som den skulle för det fanns inga fel enl BMW och ändå samma problem som du har.
Var jobbigt vid rödljus, korsningar etc där man fick gå ner i fart och fick rusa motorn extra som om man inte kunde köra bil. Många motorstopp och irriterande tillmälen. I pricip körde vi bilen så lite som möjligt under ett år för det var inte roligt! Men nu går den riktigt bra. Så som en BMW skall göra.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och kanske glömde nämna tidigare men det räckte också på 325.an att motorn dog helt vid snedställda hjul. Tomgången dippade direkt när styrservon belastade den. Var tvungen att varva till minst 1500. Inte så konstigt kanske att jag vidhållit tempsensor utan att behöva gissa.

Men lycka till med felsökningen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.