AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.105

Hackar på första växeln + tomgångsbekymmer

Sida 5 av 9
Bytesintervallet för tändstift är väl 10 000 mil (varje Insp. II) på M54. Och inte är det väl vanligt att stiften orsakar problem innan dess?

Är inte normalvärdet för tomgången 650 rpm?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Har du kunnat starta utan ryckningar med kall bil förut?
Och hur kall var den när du hämtade den?
Märkligt detta men höj tomgången ett snäpp minst 100 varv.
Så som den betedde sig när du körde från verkstaden så skall den vara alltid och så blev vår efter tempsensorbytet.
Men 500 kr styvt verkar för billigt. Kan något kosta under 1000??
Håll oss informerade!

mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
karlhilding: Hur gör man för att höja tomgången ett snäpp typ 100varv ?
Skulle behövas på min e36 med..
Bilen har alltid hackat nästan, kall som varm tidigare. Men nu när jag hämta ut den så gick den bra. Det står i arbetsordern att dom ska eller rekomderar att radera felkoder, det var kanske därför den gick bra sen kom felkoden tillbaka och börja hacka igen? Långsökt eller vad?

Karl sensorn kosta 130kr och arbetet typ 470:-. Enligt monteringsanvisningen jag fick med (som har bilder och beskriving på att byta sensorn) ser det ut att max 10 min att göra jobbet. Jag tror inte att dom kolla DME och felkoder för såna fikapengar.
Andreas: Vet inte vad de tar, men själva bytet tar c:a en kvart. Så det hamnar nog på samma som du gav för termostat bytet. (c:a 500:-) + stiften 1100:-.

Adelsson: Ja det brukar vara 10000 mil, men det finns många olika stift typ (3000, 6000 och 10000 mila stift). Likadant i Andreas fall, så vet vi inte och de kan vara på övertid eller så är de på bommen för de närmar sig slutet. Mest därför också som jag tycker det är lika bra att byta så Andreas vet att de är ok. Man vet ju inte att alla stiften håller lika länge, det kan ju vara ett eller två stycken som inte levererar vad de ska längre.

Det hjälpte på min med en gång.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tycker mest också att det är likabra att byta för det är inte utkastade pengar eftersom de skall bytas snart endå.

Om du skall lämna in den Andreas så be dem även kolla luftfilter, så inte det är helt igen begat om du inte rean gjort det också. Lätta saker som varken tar så mycket tid eller kostar skjortan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Clintan har nog rätt med stiften. Här kommer en superdum fråga ,kan stiften påverka tomgången?
Luftfilter är inte bytt.
Clintan66: Du menar att någon kan ha bytt stift? Ja då kan det ju sitta vad som helst i förstås. Det skadar ju inte att byta, om man inte har något emot att komma i ofas med serviceplanen. Titta att det är rätt sort kan man ju börja med. Det är ju gratis om man gör det själv.
JAG BLIR GALEN. Va nyss ute och en servoslang eller nånting med servot läcker ut luft. Vid fullt rattutslag hörs ett pyssljud och bilen hoppar till. Oljan kontrollerad i servot, inga problem där.

Sen när jag skulle parkera så skulle jag köra fram jättelite, jag har första växeln i och släpper bara upp kopplingen och vad händer då, varvräknaren åker ner på 400 varv kanske mindre t.o.m. och bilen vill dö. Den här bilen kommmer snart att bytas in om inte felet hittas jävligt snart.
Andreas: Ja den kan bli oroligare om tex en eller 2 cylindrar får fetare blandning än de andra. (Menar att ingen ordentlig gnista eldar upp skiten i de en eller 2 som kan vara sämre).

Adelson:Behöver inte vara någon som bytt ut stiften heller, men det finns inga garantier på att 10000 mila stift ska hålla 10000 mil. De kan ju både gå 8000 eller 12000 mil.

Det är lite därför som jag tycker att stift byte kan vara en bra sak att göra. Det skall oavsett om det hjälper eller inte göras inom en rimlig framtid.

Alla resonerar vi olika, Men själv tycker jag att som i detta fallet lägga 500:- på något som inte hjälper är tråkigt. Det är lite därför som jag anser stift byte är värt att börja med, det ligger oavsett inom en snar framtid och känns inte som pengarna kastas i sjön.

Jag kan ju inte svära på att det hjälper här, men det hjälpte på min.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Bor du långt från Landskrona? Lättare att titta själv :).

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jag bor i fjollträsk där allt är dyrt.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
andras.a: Exakt så händer om tempsensorn inte funkar. Du måste kolla om de har kalibererat den.

mv70: tomgången ändrar man i DIS. Alltså ej mekaniskt.

Ok så ska jag ringa BMW och fråga om du har kalibrerat tempsensorn?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Andreas: Trist att det inte hjälpte med sensorn. Jag ar dock en idé nu utifrån din felbeskrivning: Att tomgången är bra när bilen är kall men ostadig när bilen är varm tyder på kass lambdasond. När bilen är kall så går motorstyrningen på ett defaultprogram eftersom lambdasensorn behöver bli varm innan den ger tillförlitliga värden. Defaultprogrammet ger en lite fetare blandning. "Choke" existerar för övrigt inte i den bemärkelse som man menade förr. Det är inte alltid som ECU:n kan detektera defekt lambdasond och då kan felsymptomet bli som du beskriver, osäker tomgång. Jag hade faktiskt exakt detta beteende på min E30 för en herrans massa år sedan. Hur långt har din bil gått?

Om du ber verkstaden titta på det här så se till att de byter rätt lambdasond. Det sitter flera stycken på min 318, jag antar att det är samma på 320:n. Det är den REGLERANDE labdasonden (eller sonderna) som skall bytas. Det finns också en övervakande sond, denna påverkar inte motorstyrningen och behöver inte bytas.

Att en tempsensor skulle behövas kalibreras har jag aldrig hört talas om. Styrsystemet lär sig ofta karakteristiken på sensorerna och modifierar denna i takt med att de slits men någon manuell kalibrering som verkstaden kan göra finns det inte. Höja eller sänka tomgången är inte heller något verkstäder brukar eller ska ägna sig åt även om det är tekniskt möjligt.

Karlhilding: Hur vill du lösa betalningen? ;)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
En sak till: Byta stift är säkert inte fel. Som andra säger här, det ska ändå göras förr eller senare så om du gör det lite tidigare blir ju en marginellt ökad kostnad. Jag skulle dock inte tro att det hjälper. Men som sagt, det är en enkel och relativt billig åtgärd så varför inte testa.
Tack för svaren allihop. fartoflakt bilen har gått 7300 mil. Lambasonden hmm , går verkligen en sån "sönder" så tidigt?
Som fartoflekt skrev. Inte alls omöjligt fastän den bara gått 7300. Har fastmat för de här stiften :). Byt dem och gå vidare sen om du skulle ha problem efter det.

Lycka till. Väldigt nyfiken på vad felet kan vara.....

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Andreas: 7.300 mil är tidigt för att lambdasonden skall haverera, det måste jag säga. Ändå låter det som om det skulle kunna vara det. Observera KUNNA vara...

Nästan kostnadsfri felsökning i det här läget (som kanske en verkstad kan hjälpa dig med) är att man kopplar ur sonderna, alltså rycker kontakten till de reglerande sensorerna. Detta är ingen idiotsäker felsökning men det bör kunna ge en fingervisning.

Inkopplingen av lambdaregleringe brukar ske ganska abrupt. Står en kallstartad bensinare på tomgång en stund så går varvet plötsligt ner. Det är då styrsystemet börjar med s.k. closed-loop reglering. Det innebär att styrenheten börjar reglera spridarnas öppningstider utifrån det i avgassystemet uppmätta lambdavärdet ( = syrehalten i avgaserna = förbränningens effektivitet). En del i felsökningen kan väl vara att sitta en stund i bilen efter en kallstart på på tomgång och se om det där problemet med att bilen håller på att dö när du kör fönsterhissar etc. kommer i samband med att ovanstående reglering börjar.

Du ska nog inte fortsätta att byta delar utifrån vad personer här (mig själv givetvis inkluderat) spekulerar i. Då kan det bli dyrt. Det är så många fel som kan ge symptom liknande detta du beskriver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.