AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.108

Hackar på första växeln + tomgångsbekymmer

Sida 4 av 9
Tack mv70 för infon. Jag hittar dock inte "luftslang" till e46:an. Tempsensor ska bytas på onsdag.

Clintan66: Svårt att byta tändstift?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ser fram emot att få in en tia på mitt BG: 1234-5678

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
karlhilding: Ja, det finns ju en chans att du tar hem det hör, cirka en på tjugo. =) Jag ska köpa fem snusklubbor för min tia. Det ska bli gott.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja visst gör jag det och är oddsen 1 till 20 så blir det ju 200 riksdaler till mitt BG. Men nöjdast blir vi nog alla om det skulle vara denna tempsensor.
Varför är jag påstridig? Jo alla symptom är exakt lika som på vår 325 -03. Och tydligen så har andreas.s testat lite allt möjligt utan resultat.
1 till 20. Skall vi höja insatsen? :-)
Men men skall det jäklas så gör det det också. Vi får hålla tummarna för andreas.a.

Nejdå. Behöver en förlängning till hylsnyckel så du når ner. Den är c:a 15-20 cm lång då kommer du över olika kanter som finns runt om lätt. Sedan är det tajt med 5:an och 6:ans cylinder. Där får du använda förlängning som är c:a 7-10 cm lång för att komma till och de får du köra 2-3 cm i taget. Du får nämligen inte ner den långa förlängningen för chassit är i vägen.

Nu är det en 328:a jag har och brorsan har en 325:a och har för mig han har bättre plats vid 5:a och 6:an. Inte 100% på detta hur det är i din. Men bara lyfta huven och kolla, mest så du inte står mitt i allt när du håller på ang förlängningarna.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
För den som behöver guide för tändstiftsbyte :)
Ett litet clip från y tuben
Länk
1. Lossa skyddskåpan.
2. Ta av oljelocket till motorn och du kan lyfta av skyddskåpan. När kåpan är av sätt tillbaks oljelocket så du inte råkar tappa ner någonting i hålet.
3. Lossar du skruvarna som håller tändspolarna. 2 st på varje.
4. Dra upp tändspole på cylinder 1 (kan suga fast lite runt stiftet).
5. Lossar du stiftet, drar upp det.
6. I med det nya. OBS OBS spänn för hand. När du inte kan mer ta hjälp av hylsnyckeln. Vrid endast med en hand. INTE BÅDA HÄNDERNA, INTE LÄNGST UT PÅ SKAFTET. Annars risk för du drar itu gängerna i toppen. Det räcker med en hands kraft. Det håller tätt.

(Spänn med fingrarna, när du inte kan mer ta hjälp utav nyckel och 1/16 dragning. Motsvarar c:a 10 cm dragning med skaft om du håller längst ut på skaftet) Typ klockan 12 till klockan 14.

7. Stoppa i tändspolen i hålet.
8. Med 2 cylinder börjar du om från punkt 4. Samma procedur med resten 3,4,5,6.

9. Stoppa i skruvarna till tändspolarna dra åt dem nätt. Var inte orolig det håller. Jävligt tråkigt om du drar gängorna.
10. Nu kan du ta av oljelocket, sätta på skyddskåpan och tillbaks med oljelocket. (Vi vill inte ha ner något i hålet)

11. I med de 2 skruvar till skyddskåpan.
12. Klart

Lycka till

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Kan även vara slitna O-ringar i vanosen. Kolla beisansystems.com.
Tack allihopa för tipsen. mv70 jag har sett videon på youtube men det ser inte exakt ut så på min bil.
På onsdag då gäller det, är det tempsensorn eller inte?

JAG HOPPAS VERKLIGEN DET ÄR TEMPSENSORN!!!!!!!!!!!!!!.

Meddela hur det gått sedan...

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Domen kommer på onsdag.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
I morgon vet vi...

Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Kan inte hjälpa att ryckas med lite i denna tråden...trots att jag inte längre har kvar nån bmw.. men kul o läsa lite o kanske hjälpa till då o då.
Lite kanske med för att farsan har en 320 -04 med ca 10000mil på mätaren som tyckte den gick orent när han körde ut den ur garaget för att sen dö utanför. Försökte starta o starta o de tog ett jäkla tag men sen gick den igång o gick perfekt... skumt. Men nu ska inte jag stjäla din tråd, jag är som sagt dock lite nyfiken på hur detta ska sluta för andreas.a, bra hoppas jag dock.
Magnus Karlsson du får mer än gärna sno den här tråden :).

Karlhilding imorn smäller det. Uppdaterar så fort ja kan.
Okej nu är tempsensorn bytt. Går in på BMW betalar 597:- och går ut till bilen. Startar och använder bara kopplingen(ingen gas) när jag startar på första växeln JAAAAAAA!!!!! inget mer ryck eller hackande fan va glad jag var.

Kommer sen hem och tänker prova lite på parkeringen men va i hel*ete!!! Bilen börjar dippa på tomgången när jag gör samma procedur på första växeln som jag gjorde i början. Enda förklaringen jag kommer på är att när jag starta bilen hos BMW var den kall och tomgången lite högre men när jag kom hem så hade tomgången gått ner lite och börjar dippa när man försöker starta utan gas. Vad kan man göra åt det?

Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt till i tråden :).
Det första jag tänker på är att det är stiften som antagligen inte är bytade på dessa 7400 milen. Tycker sedan samtidigt att om du varit på Bmw så borde de sagt någonting.

Sedan när jag funderar på din förklaring, så verkar det fungera när så kallat bilen är kall och har choke. När den sedan blir varm så händer det.

Funderar lite på något med luftblandningen på den. Om något strular där.

Men jag återkommer tillbaks till att jag tror du bör byta stiften innan du fortsätter, för det behövs nog göras endå. Är det fortfarande Bmw:s original stift i den, så antar jag att det är 6000 mila stift.

Varför jag återkommer till stiften är för det var så det var på min som jag beskrivit tidigare.

Likaså tänker jag på visst det är 1128:- på mekonomen med deras NGK laser stift. Men sen anser jag att det är tid för byte endå på din bil. Tycker synd om dig om du ska tuta i 500:ing efter 500:ing och det till slut visar sig vara stiften.

Jag kan inte svara dig 100%, men jag tror skarpt på det.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vet inte om det behövs men är den kalibrerad?
När vår 325 är kall är tomgången på 900.
Varm 800. De kanske vore klokt att höra med BMW och ställa in tomgång plus kolla med DIS. MEN DET BORDE DE GJORT! Men det var lite för billigt för att de skulle gjort detta också. Förmodligen bara skuvat dit.
Så hör med BMW!!

Är med dig där Hilding. Men jag tror att han bör byta stiften också. Är det deras originalstift, så är de på övertid med 1400 mil. Kan vara lättare även för Bmw och Andreas att hitta felet om de vet att stift är bra.

Sen kan jag tycka det är dåligt utav Bmw verkstan och inte titta lite mer, men det är antagligen som du säger att de bara skruvat dit den och ut med den på gården igen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Fick tillomed arbetsbeskrivningen, så här står det på den: drag loss temperatursensorns insticksanslutning. Tryck på låsanordningens spärr och drag ut temperartursensorn ur insugningsgrenröret. Monteringsanvisning: Kontrollera tätningsringen på temperatursensorn med avseende på skador och byt ut den, om så erfodras. Stryck på glidmedel på tätningsringen.

Längre ner står det Anm. Läs av DME-styrenhetens felminne. Kontrollera de lagrade felmeddelandena. Åtgärda felet. Radera felminnet.

Clintan: Stiften bör kanske bytas, vet någon vad BMW tar för det?

Karlhilding: Min tomgång kall är uppskattningsvis 800 och var runt 700-600 kanske.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Längre ner står det Anm. Läs av DME-styrenhetens felminne. Kontrollera de lagrade felmeddelandena. Åtgärda felet. Radera felminnet."

Har dom gjort detta?

Du har onödigt låg tomgång. Det skall de fixa!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.