AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.109

Hackar på första växeln + tomgångsbekymmer

Sida 3 av 9
Haha jag trode också det. Man måste tydligen "byta vatten" och grejer för att kunna byta enligt servicekillen.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag tolkade det som att det var insugsluftens tempsensor som karlhilding fick byta? Om de ska tömma bilen på vatten så var det nog kylvattentemperatursensorn (långt ord!) som verkstaden trodde de skulle byta.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Inget vatten behövs bytas, Insugsluften var det absolut.
Så kolla med dom igen.

Har kollat på realoem men inte hittat delen kan någon vara snäll och länka till den så det inte blir ett missförstånd.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Skulle tro att det är nummer 3 här:

Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
En sak du skulle kunna prova är att rycka kabeln till den sensorn och se om bilen ändrar beteende. Om inte ECU:n känner sensorn längre så bör detn "defaulta" till ett rimligt värde och gå bättre. Eller åtminstone gå "annorlunda". Kan ju vara värt att testa.

Tid bokad för byte den 24:e mars. Skiter i felsökning och provar med ett byte bara, 700:- för allt.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Spännande. Hör gärna av dig sen så vi får veta om det var det.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja då får vi hoppas att det är tempsensorn. Jag kan nog sätta en tia på det!

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
karlhilding: Mest för spänningen så sätter jag en tia emot :D
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Du skall få mitt BG.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Haha! :D We'll see, we'll see...
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Känner igen mig med min 316i som alltid mer än gärna vill känguru hoppar iväg på 1:an. Och nu även har oroligt låg tomgång som tar död på bilen fast bara ibland?
Åkte in till lokala Bmw firman för felläsning. Där det konstateras att d finns inga felkoder säger dom i minnet. Men hänvisade till att det kan vara LMM eller gummi kröken precis framför mot insuget eller nån annan slang?
Givare var det ingen på Bmw som trodde på i mitt fall..
Okej jag har bytt insugsbälgen, riktiga namnet på den är rörkrök tror jag ingen skillnad.
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Känns som tomgången blev stabilare efter att en spruken "tomgångslang" bytes.
Men studsandet från stillastående på 1:an är kvar..
mv70 intressant, min tomgång är verkligen inte stabil. Vet du vart den här slangen sitter eller vad det korrekta namnet är på slangen? Eller heter den tomgångsslang.
Hade ungefär samma problem på min 328 förra veckan. Sakta jag ner i en rondell tex och varvtalet kom ner vid 1500 och skulle gasa på ut ur den, så hackade bilen väldigt. Likaså när jag skulle backa.

Det enda jag gjort var att byta stift och den går som en pärla.

Har du bytat dessa eller har jag missat det i de andras råd?

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Inte bytt stift, hur länge håller dom? Hon har gått 7300mil.
Nu har jag köpt NGK Laser Platinum BKR6EQUP och de skall hålla 10000 Mil.

De som satt i Var Bmw:s stift. Det finns många olika som varar olika.

3000 mila stift 6000 mila stift och 10000 mila stift.

Vad du har i vet jag ej. Men det jag reagerade på var att bilen starta hur lätt som helst med de gamla. Där det märktes var just med hackandet.
Det första som hade slagit mig om jag haft bilen en längre tid var hål på någon slang som farsan hade på sin, men nu köpte jag denna för 3 veckor sedan och jag brukar göra oljebyte, filter och stift oavsett vad ägaren som haft den säger.

De gick på 188:- styck på mekonomen, så det är en slant om det inte skulle vara det, men har bilen gått 7300 så är det nog tid för det oavsett om det hjälper dig eller inte. Kan vara värt att testa för hackandet var jobbigt.

Lycka till och hoppas du finner felet.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
andreas: På min är det nr11 enligt reolm bilden Länk
Kallas bara "luftslang" men går till tomgångsregleringsventil på reolm listan.
Det lustiga är att jag har provat spraya med startgas runt den och insugsbäljen innan men utan reaktion.

Byte du nån tempsensor sedan på din?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.