|
Sida 2 av 9
|
|
|---|---|
|
Glömde nämna en grej. Hade 18" eftermarknadsfälgar förra säsongen och vid fullt rattutslag uppstod ett pysljud, påminde om läckage i någon slang.Oljan i servo kontrollerad, rätt nivå. Om man skulle köra med fullt rattuslag långsamt(vid parkering) så hackade bilen till nästan varenda gång. Pysljudet var nästan helt borta när jag bytte till 17" orginal med vinterdäck. Kan det vara problemet? Någon slang som går till servot? |
|
| Läste nyss en annan tråd här på AP om CDV (clutch delay valve) kan det vara den som gör att det hackar på första växeln? | |
|
Vår 325 gjorde likadant. Vi bytade tempsensor till insprutningen och det blev en "ny" bil att köra. Nu var varvräkanaren helt stabil. |
|
|
Andreas: Okej, då kan vi utesluta att du inte kan köra bil, beklagar att jag ens tog upp det som en tänkbar förklaring ;) Självklart ska man kunna smyga upp kopplingen på ettan i exempelvis en bilkö utan att det hackar, precis som du säger. Den funkar ju till och med på min trötta 318. Det måste vara ett el- eller motorstyrningsfel av något slag du har. Om vi antar att symptom 1 & 2 är relaterade (vilket verkar troligt) så kan jag inte tänka mig att det är något annat. Pendlar tomgången även när du inte använder fönsterhissar eller någon annan förbrukare? Du hade laddat batteriet skrev du. Jag hade nog bytt batteriet för att se om ändå förklaringen ligger där. Det är ju inte helt gratis med batteri så i felsökningssyfte skulle du kanske kunna "låna" batteri från en annan bil, exempelvis via startkablar. Glöm i så fall bara inte att KOPPLA LOSS din bils befintliga batteri så man kan vara säker på att det inte påverkar. Är felet kvar med annat batteri så kan vi ju iaf utesluta batteriet. |
|
| CDV borde inte kunna orsaka hackande koppling, den fördröjer bara inkopplingen av motorn till drivlinan. Skall tydligen sitta där för att minska slitaget på drivlinan när folk (som inte kan köra bil?) kliver av kopplingen för hastigt. | |
|
Om symptom 1 & 2 INTE är relaterade till varandra så tror jag på det gamla klassiska BMW-problemet som förklaring till 1. Jag har haft hackande koppling till och från på E30 och E36. Min fru har tydligen fått samma problem på E46:an. Det finns en tråd om det här: Länk Läs speciellt Johans inlägg, jag tror att det var det fjärde inlägget. |
|
| Haha! Såg just att även jag själv hade postat i den tråden 2004. Nostalgitripp. Samma post två gånger på rad också... | |
|
Jag vidhåller tempsensor/tempgivare. Exakt som adreas.a beskriver problemet så betedde sig vår 325 -03 sig. Nu är tomgången stabil och vi kan smyga iväg utan att rusa till 1500 som vi fick göra tidigare. Detta fel talade DIS om när jag bad dom kolla motorstyrningen. |
|
|
karlhilding: Det är just det faktum att Andreas har haft felet en längre tid UTAN att systemet indikerar felkod (till skillnad från i ditt fall) som gör mig tveksam. Sådana fel brukar systemet vara ganska duktigt på att detektera. Men självklart, det är inte alltid som fel på givare detekteras. Utan felkoder blir det dock en mer eller mindre kvalificerad gissningstävlan. Andra saker som skulle kunna ge samma symptom är kass lambdasensor, kamaxelgivare, luftmassemätare, tändspole, stift, ECU, etc., etc. |
|
|
Felkoden uppenbarade sig inte de första två ggr. Fick stöta rejält med BMW för att de skulle kolla en tredje gång. Var cirka 5-6 månader mellan. Mao så körde vi över ett år på detta irriterande sätt med tjuvstopp vid start både på ettan och backen. Varvtalet sjönk till 400 om man inte kompenserade med gasen. Vad jag fått beskrivit och ni andra också så beter sig andrea.s likadant. Så en ny koll med DIS skulle jag rekommendera! |
|
| Ja, det kan ju aldrig skada att läsa felkoderna. Inte är det speciellt dyrt heller. | |
|
Tack för tipsen alla, som fartoflakt säger det kan vara mycket olika grejer som spökar. karlhilding det låter som om vi har samma fel, vad kosta det att byta tempsensor? Felkoder avlästa för drygt en månad sen, inga funna enligt BMW. Kan man göra någon spec felkodsavläsning för motorstyrningen? Någon som kan rekomendera en bra verkstad i sthlm utan ockerpriser? Annars får Bilcentralen jobbet. |
|
|
Allt som allt inkl felkodsavläsningen blev 1.400 kr. Och en ny bil kändes det som. |
|
|
Ska man be om en felkodsavläsning eller någon spec avläsning? Karl var det en auktoriserad verkstad som gjorde jobbet? |
|
|
Nej inte detta. Jag bad dom läsa av motorstyrningen och dom såg att tempsensorn visade att det var 1400 grader plus?! Men det var ett teoretiskt värde. Mao så gav den alldeles för mager blandning. Nu går motorn mycket jämnare dessutom och drar bättre på lägre varv. Visserligen har törsten ökat med 2-3 centilter men det är ju nu i vinter med dubbdäck och kallstarter. Men det bästa: Inga motorstopp längre och en stabil tomgång!! |
|
| Lycka till Andreas! Återkom gärna med resultatet så man kan lära sig något. | |
|
Alltså ingen auk BMW verkstad men tillgång till DIS. Men samtidigt så var deta samma verkstad som tidigare inte hittat nåt fel fast jag upprepade detta ett par ggr. De höjde tomgången 100 varv men det hjälpte ju föga. Eller inte alls. Nu stod jag över dom och sa: Kolla nu motorstyrningen för f-n!! Och se nu såg de felet som norrmannen sa när bilan inte gick ner :-) |
|
| karlhilding: Höjde tomgången? Det trodde inte jag gick att göra med DIS? Se, nu lärde man sig något nytt igen. =) | |
| Ringde nyss Bilcentralen i Segeltorp, 3600:- för byte av tempsensor. Sensorn kostar 130kr resten är för arbetet. Jävligt dyrt tycker ja | |
| Ett tidigt aprilskämt kanske? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.