|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Eftersom jag är lite av en missljuds-hitler så börjar mina sinnen direkt leta efter missljud så fort jag sätter mig i en ny bil. E90:n har klarat sig bra trots mina kritiska öron men det finns ett ljud som jag inte känner igen från E46 eller andra äldre bilar och som säkert inte skall finnas på E90 heller: När jag kör över ett väldigt skarpt gupp (som exempelvis de där IDIOTISKA mobila farthindren som typ är 20 cm breda och 8 cm höga som en del rabiata IDIOTER placerar ut på vägen för att förstöra min framvagn trots att jag krypkör över dem!!!) så får jag ett skrapande ljud från framvagnen. Alltså inget klonkande. Ljudet kommer bara vid snabb förändring av hjulens position i förhållande till chassiet, inte om jag kör väldigt försiktigt. Från bakvagnen låter det ingenting. Går det att fatta vad jag menar? Någon som i så fall ha en aning om vad det kan vara? | |
| jag fattar vad du menar, jag får samma ljud. brukar alltid få panik o titta under bilen för att se om ja skrapat i ngt, men då brukar ja inte se ngt | |
| Bromssköld eller beläggen som tar i p.g.a masströghet vid snabba rörelser kanske?? | |
| Anders: Du menar att sköldarna eller beläggen tar i skivorna? Nja, det känns "värre" än så. | |
|
Tjena, Jag känner bara till två missljud som jag har hört vid körning över fartgupp. Dels ett elakt skrapande som jag är ganska säker kommer från de två plastbitarna framför framhjulen (stänkskydd?) när de tar i farthindren. De hörs bara på de riktigt skarpa farthindren och jag behöver inte köra särskilt fort för att de ska skrapa i, tyvärr. Trodde första gången att jag skrapat i fronten, men lacken visade sig vara hel och oskrapad.. Däremot sitter det som sagt två plastbitar en bit ner från fronten som kan skrapa i. Det andra missljudet är mer av ett knarrande läte som kommer när jag kör över farthinder. Jag tänkte lämna in bilen för detta då det stör mig väldigt mycket. Jag tror att jag läste i någon tråd här att det är någon gummibussning eller liknande vid stötdämparna som kan börja låta. Så minns jag det iaf, är inte hundra på exakt orsak. Men som sagt, det är inte riktigt skrap utan mer knarr. /Wiberg |
|
|
Jag känner igen detta från mina tidigare 1- och 3-seriebilar när dom rullat några tusen mil, i mina fall har det hörts vintertid när det är kallt ute men när våren kommer och det blir varmare är ljudet borta, skumt BMW CS #5139 |
|
|
Wiberg: Kom gärna tillbaka och förklara om du fått någon lösningen på knarrljudet efter inlämning. Exakt det ljudet har jag också. Tycker också det verkar gå fram och tillbaka i samband med kyla. Det minskar vid varmare väder, men lite grann hörs det ändå. Läste i en annan tråd att det kan bero på att en damasker som skyddar stötdämparkolven har kommit ur spår - är väldigt nyfiken på om detta är lösningen även för dig //Jimmy |
|
|
Jag har också nåt liknande ljud. När jag kör upp från parkeringsgarage, eller som du, vid skarpa farthinder. Låter nästan som det gurglar i dämparna fram.. Men det hörs bara när jag kör riktigt sakta. Och dämparna verkar funka som dom ska. Lämnade faktiskt i bilen på garantiåtgärd pga detta, men bmw-verkstaden påstod att de inte hörde något, och att allt var som det skulle.. De hade även bilen uppe och kollade alla bussningar och länkar. |
|
|
Jag har samma på min. Har fått för mig att det är plastdamasken som sitter över kolvstången på stötdämparna som skrapar mot stötdämparen. //Pelle |
|
|
hej fartoflakt har haft likadant ljud som du beskriver. Ringde bmw verkstad och kan säga att han inte blev förvånad när jag berättade att mina fjädrar låter konstigt vid farthinder, tydligen något känt fel på E90. Men tyckte det var lite surt att lämna in bilen på inspektion innan jag själv har försökt lösa missljudet så jag tog högtryckstvätten och spolade i hjulhuset rejält och öppnade motor huven och rensade all skit som fanns vid fjädrarna, det lilla plast gallret som finns på varsida tog jag loss och rensade på all smuts som fanns stoppade även ner handen vid fjädrarna och tog bort löv m.m som fanns där. och shoooopppss så var missljudet borta.. så det är nog värt att försöka innan man lämnar in den till bmw.. MVH Dennis |
|
|
haha, låter nog som detta fakiskt kan läsa problemet deko. jag ska prova detta när jag ska byte fjädrar om någon månad :) men det låter som alla här med e90 känner igen ljudet? x) |
|
|
Verkar inte som om detta är helt ovanligt... Dennis: Vad menar du med att du "öppnade motor huven och rensade all skit som fanns vid fjädrarna"? |
|
|
under huven vid fjädrarna så ser det ut som plast filter (svart fyrkantig plast bit) som du kan plocka loss.. Den sitter precis ovanför fjädrarna, ja hade mycke skit där som löv och allt annat som kommer upp via hjulhuset. dem sitter inte fast med skruvar eller något utan bara att lyfta ut dem och göra lite rent (gör även rent i hålet lite när du lyft upp plastbiten) . enligt min uppfattning så tror jag att det kommer mycket smuts in genom hjulhuset som sätter sig på fjädrarna som senare skapar detta missljud. hoppas det löser el problemo. Mvh Dennis |
|
|
Har samma (eller iaf liknande) ljud på E91:an. När det är några minus ute så är det tyst, fram till att sakerna värms upp. På sommaren när det är torrt hörs det sällan, men efter tvätt/körning i blött väglag så kommer det mer. Fler som har det så, eller hörs era oljud alltid? Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Jag har inte detta oljud på min bil, men jag har vid enstaka tillfällen hört skrapljud som jag är helt säker på att de kommer från stänkskydden fram. En anledning till att jag nte känner igen ljudet kan vara att jag ofta öppnar huven och plockar bort löv och smuts som hamnar mellan ruta och huv och som sen tar sig ner mot de här gallren ni beskrivet. Jag rengör dessa galler en gång i veckan på hösten (kommer mycket löv på bilen då) och varje gång jag tvättar bilen spolar jag in i hjulhusen in ovanför hjulet och öven under hela bilen nu på vintern. Min bil är med andra ord väldigt ren alltid... Länk |
|
|
Ska hem och öppna huven! :) Inte för att jag riktigt fattar vad det är för plastbitar ni menar... Syns de på denna bilden? Länk |
|
|
fartoflakt: Länk Där ser du, och ni andra, mitt inte helt rena galler :) Ser ungefär likadant ut på båda sidor. Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
okej, jag vet till skillnad mot många på denna tråden vad det är, inte Dennis förlag kan sägas... Alternativ 1: Genomslagsgummit som sitter på stötdämparen gör missljud, främst på grund av att man tvättat maskin som sprutar in tvättmedel som gör att det blir annan friktion mellan skummgummit och dämparen = Missljud vid fjädrande rörelse. Åtgärden är att byta ut gummit och rengöra stötdämparstången ordentligt med typ Brake clean. Alternativ 2. Detta är för missljud som främst kommer fram i temperaturer mellan +5 och -20 grader celsius. Friktionsljud mellan gummibussningarna fram som håller Krängningshämmarstaget. Detta ska inte smörjas bort utan bussningarna (2st) ska bytas mot nummerändrade och modifierade gummin. Hoppas jag bringat klarhet i ämnet Mvh |
|
|
theduke: Spontant så tror håller jag ditt alternativ 2 som troligast eftersom ljudet enbart kommer vid snabba förändringar i höjdled. Det är nummer 2 här som ska bytas eller? Länk Detta är ett känt fel som finns upptaget i servicebulletin eller? Varför ska man inte smörja bort det? Det händer så sällan och låter ganska "ofarligt" så jag tror att jag låter det vara så länge men det är alltid skönt att veta vad det är. |
|
|
som sagt du förlorar inget på att testa om det är det som spökar. har du testat det och det låter fortforande då kan du börja tänka på det som theduke skriver.. men för mig så hjälpte det med lite spolnining. Mvh Dennis |
|
|
Håller med, spontant känns fel två som det logiska men ljuden är väldigt lika varandra och är i 9 fall av 10 faktiskt stötdämparen. hissa upp bilen lite om du har möjlighet och försök komma åt genomslagsgummit, jucka eller vrid på det och lyssna efter ljud, det hörs ganska tydligt då.. Fel två uppkommer i stort sett bara i kalla temperaturer. Smörjning anses nog inte som en åtgärd som håller, visst dem första 500 milen men sen är det väl tillbaka igen. det ska tydligen vara kompletterat, så ett byte ska åtgärda om det nu är dem som spökar, lycka till! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.