AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.093

E39 540 hjälp med val av Bakre ljuddämpare!

Sida 2 av 2
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Det är inte 3" rör, det är 2.7" (68.95mm) för att vara exakt, så jag står nu med bil utan ljuddämpare då inte mina 3" muffar, rör och ljuddämpare passar.. fasiken att man blint går på saker på nätet :(. Tips?

Har du hört talas om "svets" och "slägga"? Ganska bra uppfinningar när man ska arbeta med metal..

Natürlich größer Garage als Haus
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Jasså, nej jag har aldrig hört talas om sådana saker, är det verktyg?

Fick bli att trycka in en 2.5" rörbit in i originalröret med en 2.5-3" adapter, kapa spår i originalröret och dra åt det. Så nu är det nästan klart, fick skapa mer böj på en 45graders rörbit så jag väntar bara på att den färgen ska torka sen ska jag svetsa dit ett fäste på ljuddämparen som kommer gå till originalgummit.

En liten videosnutt och några bilder :), videosnutten är med 3" ljuddämparen monterad, dock slutar den ca 25cm innanför bakre kjolen, så det kommer en till video när slutrör och allt är monterat.

[IMG]Länk
[IMG]Länk
[URL=Länk

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Hmm, fungerade inte som images.

Direktlänkar:
Länk
Länk
Länk

NeZaN
Har fått kanonpris på en Simons sportdämpare från Mekonomen nu, ska se ut som på M-paketen. Frågan är om man vill ha ett singel eller 2 utblås...

Anyways, här är den.

Länk

Länk

Om jag minns rätt skulle jag få den för runt 1000-lappen.

Värt att veta är att Simons inte ska hålla längre än 4000mil om jag förstått rätt... Detta är tydligen bevisat enl. vissa trådar på forum. Huruvida detta stämmer kan jag inte säga nåt om...

/NeZaN
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Passar den 540in då?? står ju att den e upp till 530, vet du om rör diametern e samma som 540ins?? Blev lite sugen själv på denna burk.
Du vill ha dubbla utblås, visste du inte det? ;)

Inte för att vara en glädjedödare, men jag tror att för en lusentapp är det en dämpare i kolstål. Din bil - alla 540 - har avgas i rostfritt från fabrik. Det känns som ett nerköp att byta till kolstål, det håller bara tre vintrar - sen är det kex. (jag vet, jag försökte på min 740)

En rostfri sportdämp från Magnaflow kostar inte mer än ca 2500 monterat, och den låter garanterat så du får gåshud. Du kommer impa på brudarna och slipper skämmas för att den låter FÖR mycket. Det är värt det. Inte minst för brudarna. ;)
Lasse vart köper man den dämparen.
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Precis, Lasse, vart köper man den?? Har jagat Magnaflow länge nu :s
Visa användare
6
pedda540ia
540iA årsm-95
Hej

Jag har tänkt att ta bort mellandämparen och ersätta med rör och behålla original bakdämpare, nån som provat det? hoppas då på att få ett dovt mullrande.

MVH Peder/ Umeå

MVH Peder Pedersen/ Umeå
Har en e39 535ia 1997 som jag har modifierat röret till bakre ljuddämpare från e39 M5 man får förstärka upphängningen för M5 dämparen är tyngre resultatet blev över förväntan det ser snyggt ut ljudet kommer fram vid kraftig gaspådrag medan vid normalkörning är ljudnivån lägre än originalet så jag rekomenderar starkt att ni gör det samma Tillägger att båda katalysatorerna är utbytta till Magnaflow (1st för 4,5l motorvolym) metall som visserligen släpper igenom högre ljud än originalet. Slutresultatet är positivt motoreffekten har markant förbättrats från 235Hk till C;a 255. Bilprovningen är överraskad över de fina avgasproverna vid besiktning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.