AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.091

E39 540 hjälp med val av Bakre ljuddämpare!

Sida 1 av 2
NeZaN
Har tidigare kapat bort bakre dämparen samt kattarna på min 540/6-vxl för lite mer ljud.
- Detta ångrades ganska snabbt då det inte bara är olagligt, men också lite obekvämt under långa sträckor. Har införskaffat 2st nya katalysatorer (racekattar) och har tänkt köpa en ny ljuddämpare bak. Har ej M-paket för närvarande, men det ska monteras på. Mittdämparen sitter för övrigt kvar med "blindtarmen".

Någon som har rekommendation på Märke, storlek och antal utblås?
- Sitter och velar på att ta ett singel med stuk som sitter på M-originalbilarna eller en med Dubbelpipigt. Självklart ska det vara rostfria grejer med kvalité!

Kom gärna med förslag och bilder!
Jag kör orginal system rakt igenom med sista dämparen bytt på min 540 e39. Sista dämparen på min är någon eftermarknads dämpare i rostfritt med dubbla pipor på. Men ja personligen tycker att min "donar" för mycket när man åker långt också. Jag funderar på att ta bort mitten dämparen istället och köra orginal burk längst bak för att den ska "dona" mindre.

Din stackare, jag förstår att du bli lomhörd! :) Dessutom är det inget vidare kul att ha en BMW som låter för mycket, det är rätt billigt, noll komma noll på coolhetsskalan. För tyst är inte heller så kul, original hör man ju knappat att det finns en motor? Boooring.

Jag kör original fram till slutdämparen, där sitter en rostfri Simon 2.5 tums. Det är perfekt, helt lagom. Den låter inte för mycket, på längfärd märks ingen skillnad. Låter snäppet mer än en M5, mästan helt utan resonanser, men det hörs att det är en V8.
P.S. tycker det ska vara dubbla blanka utblås, i samma stil som BMW brukar ha. Inte så grova, typ 70 mm. För grova rör ser bara löjligt ut, noll komma noll coolt... :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk
Länk
Länk
Länk
2009/10/11. blogg.
Har monterat Supersprint på min fd 528 och nu även på 540.
Länk
528 var det ett mustigare ljud, på 540 är ljudnivån lägre dock inte kört så många mil med detta än..
Fin kvalitet som kostar en del.
"Eisenman" har ett högre och fetare ljud har jag noterat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Jag gillar ju krom och stora rör så hade jag haft pengar över hade jag gärna haft det här på min 540, 3100:- fraktat till sverige var väl inte så jäkligt ändå.

Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Någon som vet tjockleken på 540ins rör som går ifrån blindtarmen i mitten till ljuddämparna bak?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Diameter är 3 tum men hur tjock godset är 1-1,5 mm ?? tungt är det i allafall

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
NeZaN
Hasso, nu snackar du stora siffror :D
Nej, men seriöst, en Supersprint/Eisenmanndämpare kostar runt 5-7000:-
Tänkte köpa mig nåt billigare.
Om min M5 en vacker dag kommer blir det Supersprint helsystem, men inte på den här 540:n :)

Hade tänkt mig en schysst för nån tusenlapp, 2 max...

Men Supersprint är det grymmaste jag vet. Älskar det!

Är det inte 2,5" system på 540, förutom fabriks M-bilarna, där sista muffen är 3"?
Nej, det är tre-tum som Hasso säger. Jag vet, för jag frågade varför Thomas och Mattias på verkstan (Avgassystemet i Sundbyberg) valde ett 2.5-tumsanslutning? För att det dämpar resonanser bättre fick jag svaret.
Alltså, jag borde lägga upp ett ljudklipp! Jag åker varje dag genom Fredhällstunneln på Essingeleden på väg till och från jobbet, och varje gång hissar jag ner rutorna för att höra, och trycker gasen i botten i tunneln. Haha :) Det är så håret reser sig på armarna, den låter enormt härligt...
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Nån som vet om dämparen som Niklasw länkar ovan tar sig igenom standard "kjol" på en 98-Touring? Själv tror jag det blir svårt utan att såga. Kan ej läsa nå´t om det på den infon. Skickar ett mail till säljaren. Ser lite intressant ut.
Propeller: det står ju att rören är 96 mm breda. Mät själv på din bil så inser du att du att det saknas en decimeter ungefär för att få plats. Dvs, inget att tveka om.

Jag har sjäv 2 x 70 mm rör och fick lov att såga ca 3-4 cm i min 540. Med 2 x 96 måste du såga ca 9-10 cm.

Rören i länken är jättesnygga, men jag tror dom är alldeles för stora för en 540. Så grova rör passar bara på Japanska bilar med 1500 kubiks motor och neonlampor, eller lastbilar. :) Risken är att det blir lite EPA-styling och Fast and the furious, dvs åt det komiska hållet. M5 har 65 mm grova rör som jämförelse har jag för mig.

Men jag kanske har fel? Kör på dom där, lycka till och lägg upp bilder så man får se!
NeZaN
Lasse-SL500

Kör även jag dagligen genom Södra Länken med min 540.
Det ekar så grymt jävla mycket utan Kattar och bakdämpare.
Det låter riktigt skönt och så, men i längden tröttnar man fan =)

Därför vill jag smacka på Supersprint system på kommande M5 E39:an.
Om jag förstått rätt kan man ligga och trycka som normalt utan att det blir någon resonans och obekväma ljud i kupén, samtidigt om man trycker på får man en jävla sång!
Ja, utan kattar och bakdämpare blir det ett jäkla liv. Too much, jag förstår att du tröttnar...

Supersprint är nog kanon, men det kostar. Jag ville bara informera att man för ca 2500 ink montering får en rostfri slutdämpare på en 540 som är utan resonanser och obekväma ljud i kupén, men som låter rejält när man trycker på. Lägg till 500 för två kromade utblås. Men alla gör ju som dom vill.
Hej Lasse,

Vilken Simons dämpare är det du använder? Tyckte mig läst att du kört på Magnaflow tidigare men kanske har läst fel.
Delirius:

har för mig det var U326300R på Länk kompletterade med två 70mm högblanka ändrör. Ring avgassystemt i Sundbyberg och fråga Thomas eller Mattias vad dom satte på Lasses svarta 540 Touring, jag tror dom kommer ihåg mig. Dom är proffsiga.

Inte MagnaFlow, men jag hade två DynaMax superturbo på min svarta 740 tidigare. Dom tålde inte det svenska klimatet (rostade fort), så dom byttes mot två rostfria Simons.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Lasse, din länk fungerade inte.

Jag ska i helgen kapa bort slutljuddämparna på min 540 och snickra dit en Simonsljuddämpare, vet inte om jag ska köra på 2.5" eller 3" genom ljuddämparen dock.

Hej Lasse,

Är du säker på att det är Simons ljuddämpare du har? Enligt en annan tråd du skapade säger du själv att det är Magnaflow. Hittade just tråden: Länk
Det är AP som skapar länken fel, ta bort det avslutande kommat.

Delirius: sjukt... jag har tydligen blandat ihop det, jag har ju två svarta BMW med v8 som båda har genomgått samma förbättring hos avgassystemet. Jag förnekar allt och skyller på ÅNK, Åldersrelaterat Nedsatt Korttidsminne, höhö...

Jag ska kolla nästa gång jag hissar upp den, men det är troligen Magnaflow som jag skrev första gången. Att man kan minnas så fel?
TP: kolla med ett avgasproffs, men jag vet att på min bil smackade dom dit en slutburk med 2.5-tums för att det skulle minska resonanser, som tydligen lättare uppkommer med ett grövre rör. (enligt Avgssystemet)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.