|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hallå! har nu bestämt mig, istället för att köpa en svindyr bättre begagnad 5-serie så satsar jag lite högre på en helt ny modell, F10. Den utrustning som kommer att va aktuell för min del är: Läder Xenon Bluetooth dragkrok avtagbar HIFI paketet PDC några av dom saker ingår redan i comfortpaketet. det jag undrar av er som beställt en ny, vad har ni fått för prisförslag? för det paketet fick jag 411k som prisförslag inkl metalliclack. är det någon idé att kolla runt och höra med BMW ÅF runt om i landet eller är det priset helt enkelt bra nog ? | |
Buspelle |
Om det ska finnas någon möjlighet att bedöma om priset är bra så måste man veta vad utgångspriset var och således vilken rabatt i % du fått. Vilken modell är det du funderar över? Av det du räknar upp i utrustning ingår PDC och xenon i comfortpaketet, liksom även klimatautomatik och fällbart ryggstöd. |
|
det handlar om en 520d alltså. |
|
| 10% rabatt får du lätt, sedan blir det svårare. De har lätt att sälja tilldelningen av F10 nu, andra modeller och senare blir det nog möjligt att få högre rabatt. | |
| Håller med Rennwagen, 10% sen blir det svårt med mer. Många har väntat på denna modell och kommer sälja bra. Beställde min i fredags och leverans i slutet av maj eller början av juni. Det enda dom kunde svara på nu var att produktionen låg i maj.Först i slutet av mars kan jag få en mer exakt tid. Efter premiären den 20 mars kommer leveranstiden att bli lång. | |
|
Lite spekulationer: 520d kommer säkert som businesmodell framöver, vilket kanske ger 11-12% rabatt, övriga modeller ~10% rabatt om du har ramavtal (ev. kanske även fritt touringtillägg som på E60/61?). Tj.bil utan ramavtal 8-9%, privatkund kanske 5-7%? |
|
| Fick lev tid v19 på min bil. | |
| Rennwagen. Gratulerar! Vilken motor blev det? Spec? | |
|
hallå gubbs1 tackar för alla svar. själv har jag inte ens någon aning om vad ramavtal är för något, jag är privatperson och tänkte köpa bilen som privatbil, självklart via bmw finans eller dylikt, 205kontant minst o.s.v. så ni får förklara för mig vad de ramavtalen skulle innebära isf. hittils har jag fått en enda offert av alla åf som jag har mailat till, de andra påstår att bilen kommer inte att bli officiell förrän maj, och även först då kunna beställas. i den offert jag har fått ligger rabatten ungefär på 5.7% är de någon idé att försöka pruta mer eller ska jag slå till? specen på offerten innehåller: A52 Spacegrå Metallic 11 400 Klädsel LCCX Läder Dakota Oyster 21 000 Utrustning, paket ZRS Comfort 21 900 465 Fällbara ryggstöd 508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram 522 Xenonljus 534 Klimatautomatik Utrustning, fabriksmonterad 1CA Emissionskod 1CB AG Kod 205 Automatisk växellåda med Steptronic 23 000 3AC Dragkrok infällbar 12 500 481 Sportstolar 6 100 644 Förberedelse för Bluetooth 8 000 677 HiFi System Professional DSP 10 100 6FL USB-Anslutning 3 200 what do you guys think? mvh. |
|
|
Den specen går ju på mer än 460 tusen. Får du den för 411 är det nog inte mycket att fundera på. "BMW six appeal" |
|
|
glömde att tillägga att just den specen går fick jag ett pris på 439k. jag har lagt till hifi proffetional på denna specl samt usb anslutning. fan va nice med så observanta människor! forgive me mvh. |
|
| Pizzaräser: Varför inte sportautomaten? | |
|
ja funderade på sportatutomaten men det känns lite overkill på en 520D liksom. visstr är det tjusigt med paddlar på ratten men om inte växellådan i sig är starkare och tål mer för eventuella trim så känns det meningslöst. jag vet egentligen inte skillnaden förutom paddlar på ratten....så om du vet mer så kan du gärna upplysa mig. |
|
Buspelle |
Växellådan lär rent mekaniskt vara densamma i sportaut och vanlig aut, men däremot får du paddlar och möjligen är det något i elektronikstyrningen som också kan skilja. |
|
Det blev en 525d manuell alpinvit, svart skinn, sportstolar, sollucka, sportratt, 328 18" fälgar, rökarpaket (uttagen), Mp3 anslutning, Hifi mm mm Var länge inne på 528i men tj bil gör att jag slipper den höga skatten och med ett litet chip så blir den ruskigt stark. Jag körde 530i mot 530d i gamla karossen och det fick mig övertygad. |
|
|
satt o funderade nyss, har för mig att jag läste någonstans att om man beställer navi prof. så får man med hifi högtalarsystem? jag har letat på forumet här men hittar inget svar just här, trots att jag är stensäker på att jag läst det här! vill gärna komma ihåg att de va åt i stil med: navi prof= Hifi prof navi buisness= standard. detta gällde då säkert E60 men eftersom jag nu kommer att beställa F10 så undrar jag om nån vet nåt om detta ? |
|
| Det står ingenting i prislistan i alla fall om att navi prof = HiFi prof. | |
| Hör till skaran av många som ska beställa en F10. Har bestämt att det blir en 530D denna gång, även om hjärtat säger 535, men handlar med hjärnan den här gången. Problemet är ju närmast att göra ett antal strykningar i utrustningslistan, av de man VILL ha, men de man inte MÅSTE ha. Fälgar ex. vis, man vill ju inte åka i en så snygg bil med 17". BMW orginal 19" blir pålägg på dryga 27t, när man lätt får tag på kompletta 20" utanför BMW-s värld. Har någon koll på hur snabbt man kommer få ut fälgar hos andra lev passande till F10? Läste också Auto Motor & Sports test där man hade en 530d utrustad med aktivt chassi (+13.700). Är det någon som kan förklara skillnaden mellan detta tillval (223) och Adaptive Drive (2VA), där 223 ingår? Såg att någon hade sportstolar i specen, själv väljer jag nog komfortstolarna, där man även får elinställning, svankstöd samt autom park funktion höger sidospegel som man ju vant sig vid. Känns som att man får rätt mkt för den prisskillnaden. En sån här bil utan elstol tycker jag är en miss. Lurar på en vit för att slippa metallictillägget. Samtidigt är jag osäker på om jag gillar en vit bil fullt ut och om den är mera lättsåld med metallic, vad tror ni? Jag byter ofta, cirka 6-9 mån mellan bilarna. Tar den här i avvaktan på en F11 som jag beställer i höst. Därför får man inte lasta på för mkt i utr.listan och ändå vill man ju ha en bil man trivs med. När det gäller rabatter är ni helt rätt ute. Det ligger max runt ca 10%. Jag har väldigt bra BMW kontakter och de har inga marginaler utöver detta att nämna. BMW bjuder inte på något extra till åf just på dessa bilar nu. Hörde man redan tecknat 800 bilar! Uff är uppe i 592.600 ./. rabatt, 156.600 på ex. utr och ändå utan soltak, comfortaccess, navigation osv | |
|
Pizzaräcer > nepp, inget utökat ljudpaket med navi. Med känsla > adaptive drive innehåller förutom aktiva stötd (som går att köpa löst) även aktiva kränghämmare och finns endast till de större motorerna. |
|
| >HFR, förstod av testen i Auto Motor & Sport att det kändes som ett bra tillval. Kan man likna det vid något som Mercedes luftfjädring? Är det värt stålarna? | |
|
jag har inte kört någon BMW med deras adaptiva fjädring, men vad jag försått är detta system snarlikt EDC som finns till M3an, och när det gäller den modellen verkar det göra en del skillnad i komfortläget. det är ej jämförbart med luftfjädring; BMWs system bygger på dämpare med magnetisk olja ädr viskositeten ändras genom elektriska fält, ungefär som Porsches PASM mfl. Ang Hifi och Navi, kan det vara så att ni tänker på det faktum att RADIO prof ingår i Navi? radio prof innebär radiodel med fler funktioner, men har inget med högtalare/förstärkare att göra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.